تاریخ انتشار : ۱۰:۱۳ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
دسته : آموزش
نویسنده: بن گاتمن (مشاور کسب و کار، مدرس و نویسنده)
شما پس از یک روز طولانی خسته به خانه میآیید، با دستانی پر از کیسههای مواد غذایی، و میبینید که دو نفر از همسایههایتان از ساختمان شما خارج می شوند.
همسایهی اول لبخندی به لب دارد، به شما سلام میکند و در مورد تعطیلاتی که اخیرا داشتهاید، گربهی خانگی شما، و برنامهتان برای تابستان سوال میکند. دستهای خستهتان در شرف تسلیم شدن هستند، اما در حالی که همسایهتان به حرف زدن ادامه میدهد، مودبانه به او پاسخ میدهید. در نهایت، او خداحافظی میکند، و شما نفس زنان به سمت آپارتمان خود راه میافتید.
همسایهی دوم شما با عجله از لابی عبور میکند، کمی ناراحت به نظر میرسد و در حالی که خدا میداند با هندزفری خود به صدای چه کسی گوش میدهد، با گوشی خود ور میرود. با عجله به گونهای در را به هم میکوبد که شما از ترس برخورد در به صورتتان خود را به عقب پرت میکنید- اما بعد سر خود را بالا میآورد، شما را میبیند و بیصدا در را باز نگه میدارد تا درست قبل از اینکه سبزیهایتان به زمین بریزد، به داخل بروید. زمانی که برای سپاسگزاری از آنها به عقب برمیگردید، میبینید که همسایهتان رفته است.
ترجیح میدهید کدام همسایه را داشته باشید؟ رفتار اولی خوب بود اما مهربان نبود. رفتار دومی مهربان بود اما خوب نبود.
به نظر میرسد که این دو کلمه در ظاهر معنی یکسانی دارند اما در عمل مفاهیم کاملاً متفاوتی هستند. درک تفاوت، کلید تبدیل شدن به یک ارتباط گیرندهی بهتر، ارائهی بازخورد بهتر، و، بله، حتی همسایهی بهتر بودن است.
خوب بودن به معنی اهمیت دادن به مسائل سطحی است - مودب یا دوستانه بودن، حفظ نزاکت یا پیروی از هنجارهای اجتماعی. خوب است که از عنوان افتخاری کسی استفاده کنید، از او تعریف کنید، یا از لطف و سپاسگزاری استفاده کنید. خوب بودن هیچ ایرادی ندارد، اما آنچه در تعامل با دیگران واقعاً لازم است مهربانی است.
مهربان بودن به این معناست که شما به همان اندازه – یا بیشتر از – آنچه به خودتان اهمیت میدهید به دیگران اهمیت دهید. باز نگه داشتن آن درب مهربانانه است، اما همچنین گفتن چیزهایی به مردم که نیاز دارند و به پیشرفت آنها کمک میکند، مهربانانه است. مهربانی در مورد مراقبت از دیگران و رفاه آنهاست، حتی اگر در لحظاتی ناراحت کننده باشد. این یک اقدام است، نه بسته بندی.
هدف از بازخورد، در پارس مسترز و فراتر از آن، کمک به کسی است که بفهمد کجاست و چگونه میتواند پیشرفت کند. اما اغلب، «تنها» دادن بازخورد به دیگران چالشبرانگیزتر از خلق کار خود است. ارزیابیها ممکن است ناراحتکننده باشند، و گفتن اینکه چیزی نیاز به کار دارد یا انتظارات را برآورده نمیکند، هم برای فرستنده و هم برای گیرنده دردناک است.
بنابراین، به جای ارائهی بازخورد انتقادی، افراد مستعد لغزش به قلمرو «خوب بودن» هستند، و حقایق مهربانانه اما ناخوشایند را پشت نمرات بالا و «خوب بود!» پنهان میکنند. این مسیر در همان لحظه احساس خوبی به دریافت کننده میدهد، اما در نهایت هیچ فایدهای برای او ندارد.
وینستون چرچیل، که خود یک سخنور بزرگ بود گفته است: «نقد ممکن است پسندیده نباشد، اما لازم است. این همان عملکرد درد را در بدن انسان انجام میدهد. درد توجه را به وضعیت ناسالم برخی از اعضای بدن جلب می کند.» وقتی از بازخوردهای ضروری دوری میکنید، رفاه خود را بر رفاه گیرندهتان مقدم میدانید و خوشایند بودن را به ضرورت ترجیح میدهید.
اصول مهربانی
سه اصل به نشان دادن مهربانی در بازخورد کمک میکند: منافع، تمرکز، و همدلی.
1- مزایا
به جای توجه صرف به ویژگیها و جزئیات، مزایا و نتایج را برجسته کنید. واکنشهای اولیهی خود را در نظر بگیرید و در مورد آنها جزئیات ارائه کنید. اگر میگویید سخنرانی «واقعاً خوب» یا «کمی خسته کننده» بود، منظورتان را توضیح دهید. چه چیزی باعث درخشش آن شد؟ چرا علاقهی خود را از دست دادید؟ هدف دادن بازخورد با کلمهی «زیرا» است، زیرا به شنونده کمک میکند ورودی را به یک دلیل متصل کند و به او کمک میکند تا در آینده پیشرفت کند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان میدهد کلمهی «زیرا» مقداری جادوی خاص خود را دارد. معلوم میشود که مردم واقعاً دوست دارند دلیل چیزها را بشنوند و این باعث می شود ما متقاعد شویم. الن لنگر از دانشگاه هاروارد این را در یک مطالعهی برجسته در سال 1978 نشان داد، جایی که محققان سعی کردند با استفاده از درخواستهای متفاوت در صف فتوکپی محوطه دانشگاه جلوی صف قرار بگیرند. هنگامی که کلمهی "زیرا" استفاده شد - حتی در عبارتی بی معنی مانند «چون باید کپی بگیرم» - شانس موفقیت آمیز بودن درخواست بیش از 50٪ افزایش یافت.
2- تمرکز
گام بعدی در بازخورد مؤثر، حفظ تمرکز است: تنها چیزی که گیرنده باید بشنود چیست؟ تمرکز به دو دلیل چالش برانگیز است. اول، این میتواند وسوسهانگیز باشد که برای کمک به کاهش ضربهی مورد انتظار یک فرصت بهبود، ضمایم مودبانهی غیر مرتبطی به آن اضافه کنید. و دوم، ارزیابان اغلب از آنچه واقعاً میخواهند بگویند مطمئن نیستند و پاشیدن چند عبارت از اینجا و آنجا به آنها اجازه میدهد تا بدون تلاش زیاد از پس کار برآیند. سادگی و تمرکز سخت است - جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. همچنین برجسته کردن کاری که گیرنده به طور واقعی به خوبی انجام داده است مفید است، که میتواند به او کمک کند تا بقیهی بازخورد شما را بهتر دریافت کند. اما قدردانی واقعی را با شکرپوشانی نقاط ضعف اشتباه نگیرید.
3- همدلی
در نهایت، همدلی را در بازخورد تمرین کنید. همدلی یعنی درک همتای خود و دیدن آنها در جایی که هستند، از نظر زبان، احساسات، انگیزهها و موارد دیگر. یک لحظه خود را به جای آنها بگذارید و سعی کنید بفهمید چرا آنها کاری را انجام دادند یا آنچه را که گفتند بیان کردند. چرا آنها این موضوع سخنرانی خاص را انتخاب کردند، و چگونه این موضوع در سفر پارس مسترز آنها میگنجد؟ همدلی عضلهی سختی برای پرورش دادن است، اما هر چه بهتر بتوانید گیرندهی خود را درک کنید، مجهزتر خواهید بود تا بازخورد مهربانانه و موثر را به زبانی که آنها با آن ارتباط برقرار میکنند ارائه دهید.
مزایای شخصی
در پارس مسترز، میتوان به گونهای ساده انگارانه فکر کرد که عضوی که سخنرانی میکند، کسی است که ارتباط برقرار میکند، و اعضا و مهمانان فقط یک مخاطب هستند، اما این نادیده گرفتن مسئولیت شما برای تمرین ارتباط قوی در نحوهی پاسخگویی است.
اگر بازخوردی ندهید که همکارانتان را به هم متصل کند و به رشد آنها کمک کند، شکست خوردهاید. وظیفهی شما این است که به آنها کمک کنید، و ادب غیرصادقانه فقط به شما کمک میکند - به شما این امکان را میدهد که «کار را تمام کنید» و از گفتگوهای ناراحت کننده اجتناب کنید. در مجموع، این اصول شما را قادر میسازد که ارائهی بازخورد سازنده را بهتر انجام دهید.
استفاده از این درس به ارزیاب نیز کمک میکند. فراتر از ارزش ذاتی مهربانی، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مهربانی برای سلامتی مفید است. نشان داده شده است که تمرین مهربانی باعث آزاد شدن اکسی توسین در مغز و در نتیجه ایجاد حالتی در مغز میشود که به آن «سرخوشی مراقب» میگویند. سخاوت، از طریق ارتباط محبت آمیز و سایر اعمال، با کاهش فشار خون، افسردگی کمتر، شادی بیشتر و حتی طول عمر بیشتر مرتبط است. معلوم میشود که هر چه بیشتر به جای خود به دیگران کمک کنید، احساس بهتری خواهید داشت.
مهربان و خوب در برابر هم نیستند. همسایهی فرضی قبلی میتوانست در حالی که در را باز نگه داشته بود لبخند بزند، و احتمالاً شما نیز حال بهتری را نیز تجربه میکردید. بازخورد عملی و صادقانهای که با محبت ارائه میشود بهتر از بازخوردی است که فاقد مهربانی است. اما خوب بودن خامهی روی کیک و مهربانی خود کیک است. آنها با هم بهتر هستند، اما فقط کیک مهربانی میتواند به تنهایی استفاده شود.