تاریخ انتشار : ۱۲:۲۲ ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
دسته : آموزش
تعلق سازمانی و تعلق خاطر افراد به سازمان از مسائلی است که اخیرا به آن توجه بیشتری شده است و به نظر میرسد فراتر از سایر موضوعات مطرح در سازمان بر کارایی و عملکرد افراد تأثیرگذار است. افرادی که اشتیاق سازمانی بالاتری دارند، احتمالا در سازمان ماندگارترند و نسبت به اهداف سازمان متعهدتر میباشند. در این راستا مدلهای گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مدلهای مطرح شده در این زمینه، مدل WIFI میباشد.
- شاید ابتدایی ترین ویژگی این مدل، اشاره آن به اثرات گسترده بر سازمان است و گویی مانند یک WIFI بر تمام بخش های سازمان اثر گذار است. مدل وای فای از چهار جزء متفاوت تشکیل شده است که در ادامه به آنها میپردازیم:
✅W: احساس خوشبختی و آسایش
داشتن احساس مطلوب نسبت به سازمان و اینکه سازمان از فرد مراقبت میکند. این احساس دارای دو جنبه درونی و بیرونی است.
✅I: اطلاع رسانی
بخش بیرونی احساس مربوط به مسئولیت های اجتماعی سازمان است؛ بعبارت دیگر، سازمان شما کارها را به چه صورتی انجام میدهد و آیا در میان سایر افراد جامعه خوشنام است؟ همچنین، واحد منابع انسانی سازمان از چه روشهایی استفاده میکند که نشان دهد سازمان علاقه مند است از شما مراقبت کند.
✅F: عدالت
در سازمان شما شایسته سالاری چه جایگاهی دارد؟ اگر فردی تلاش کند، آیا به آنچه که باید، میرسد؟ آیا عدالت حاکم است؟ تحقیقات حاکی از آن است که داشتن کارراهه شغلی و مدیریت استعدادها میتواند بر تعلق سازمانی افراد تأثیر مستقیمی داشته باشد.
✅I: مشارکت
افرادی که در سازمان تلاش میکنند تا ارتباطات خود را توسعه دهند و ارتباط دوسویه فعالانه ای را ایجاد کنند، احتمالا مشارکتشان در تحقق اهداف سازمان بیشتر است و این امر سبب میشود تا تعهد سازمانی و اشتیاق آنها افزایش یابد. هر چقدر افراد سازمان شما بصورت تیمی کار کنند، احتمال آنکه با اشتیاق سازمانی بالاتری شما را همراهی کنند، بیشتر است.