Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. تفاوت میان مدیران فروش و رهبران فروش

  تاریخ انتشار : ۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۰۹/۰۲

  دسته : آموزش

تفاوت میان مدیران فروش و رهبران فروش


هرچند عبارات رهبر فروش و مدیر فروش اغلب به جای هم و معادل یکدیگر بکار میروند، اما تفاوت بسیاری میان این دو نقش وجود دارد.

رهبران زیردستان خود را به سوی یک چشم انداز، راهبری و هدایت میکنند. آنها توانایی اثرگذاری، انگیزه بخشی، و الهام بخشی به دیگران به منظور سهیم کردنشان در فرآیند تحقق این چشم انداز را دارا هستند.

مدیران از دیگر سو، توانایی بیشتری در هدایت افراد در جهت اجرای سیستماتیک و فرآیندی چشم انداز مورد نظر رهبری سازمان را دارا هستند. مدیران توانمند قادرند عملکرد جزء به جزء اجزای سیستم و همینطور فرآیند آن را به شکلی جامع درک کرده و میان اجزا همسویی و هم افزایی ایجاد کنند.

رهبران همیشه مدیر نیستند و مدیران هم همیشه رهبر نیستند. اما هر دو از الزامات توفیق یک سازمان محسوب میشوند.

هماهنگ سازی صحیح با رهبران و یا مدیران فروش تاثیر عمیقی بر بهره وری، رضایت کارکنان و درآمد سازمان دارد.
برای آنکه درک بهتری از این دو نقش حیاتی در سازمان فروش پیدا کنیم از مثال شکارچی و کشاورز استفاده میکنیم.

شکارچیان

•    گردآورنده
•    جسور و بی محابا
•    ریسک پذیر
•    تشنه مورد پذیرش قرار گرفتن و شناخته شدن
•    متمرکز
•    رقابت جو
•    کم صبر
•    تنوع طلب

کشاورزان

•    وابسته به رابطه
•    مقاوم به ریسک
•    مشارکت جو
•    قابل پیش بینی
•    وابسته
•    علاقمند به محیطهای شناخته شده

وظایف شکارچی ها شامل یافتن فرصتهای پرخطر و بهره گیری از انها (مثل فرصتهای رقابت جویانه، و یا فرصتهایی که پیش تر از دست رفته است) و یا تسهیل فرآیند توسعه بازار، گسترش فعالیت به جغرافیا و حسابهای جدید میشود. در عین حال، وظایف کشاورزان شامل پرورش، رشد و حفظ درآمد در حسابهای موجود و همچنین دستیابی به سطح بالایی از رضایتمندی و خشنودی مشتری و ایجاد روابط ارزشمند است.

بر اساس این تعاریف، میتوان حدس زد که رهبران در صورتی که هدایت شکارچیان را عهده دار باشند راندمان بیشتری خواهند داشت و مدیران در صورتی که گروهی از کشاورزان را مدیریت کنند موفق تر خواهند بود.
لذا چرا ایجاد تمایز میان مدیران و رهبران اهمیت دارد؟

همه ما دوست داریم درک شده و ماهیت وجودی مان مورد پذیرش قرار گیرد.  بنابراین علاقمندیم برای کسی کار کنیم و تحت هدایت کسی باشیم که بتواند این موارد را درک کند، لذا کار کردن زیر دست فردی که DNA شخصیتی کاملا متفاوتی دارد میتواند چالش برانگیز و غیربهره ور باشد.

تحقیقات میدانی در سطح کلان نیز نشان می‌دهد که کارمندان و کارفرمایان به دنبال ویژگی‌های مشابهی در رهبرشان هستند و این موضوع به کاروکسبی که در آن فعالیت می‌کنند، بستگی ندارد.رهبران و شخصیتهای شکارچی زمانی که کارها ساده و پیش بینی پذیر باشد احساس کسالت خواهند کرد، آنها دوست دارند با فرصتهای جدید، مخاطره آمیز و غیر منتظره  مواجه شوند. در نقطه مقابل، مدیران و کشاورزان فضاهایی را انتخاب میکنند که آسوده و فارغ از هر ریسکی بوده و دارای رویکردی منظم به منظور رفع چالشها باشد. آنها روابط عمیق را ترجیح میدهند.

البته بدیهی است که برخی مدیران قادرند الهام ببخشند و برخی رهبران میتوانند بصورتی سیستماتیک کار اجرایی کنند، اما اینها نقاط قوت کلیدی و ویژگی قالب شخصیتی ایشان نیست.

درک اینکه چه کسی در سازمان شما مدیر و چه کسی دارای ویژگیهای رهبری است میتواند به شما در ایجاد یک فضای سازنده سازمانی و با بنیانهای قدرتمند اخلاقی و فرهنگی که به شکلی موثر قادر به انجام وظایف و نیازهای کاری است کمک کند. در مجموع  با توجه به موارد بالا باید بگوییم آنچه رهبری را از مدیریت متمایز می کند مفهوم و حالات ذهنی است و در غیر این صورت در حوزه کارکرد که همان تحقق اهداف سازمانی از طریق یک سلسله اقدامات مشخص است تفاوتی وجود ندارد.

مطالب تصادفی

نقش در حال تغییر بزرگ‌ترها در دنیای آنلاین

نقش در حال تغییر بزرگ‌ترها در دنیای آنلاین

نقش در حال تغییر بزرگ‌ترها در دنیای آنلاین نویسنده: جان سباستین  منبع: www.wehavekids.com تهاجمی به برتری والدین به عنوان یک ...

حل جورچین‌ها، نه مشکلات: ۵ راهبرد برای رشد در عصر تغییر

حل جورچین‌ها، نه مشکلات: ۵ راهبرد برای رشد در عصر تغییر

چگونه ذهنیت خود را در برابر چالش‌ها تغییر دهیم؟  نویسنده: دنیل انگلبرتسون منبع: https://www.maxwellleadership.com به عنوان یک رهبر، چگونه با چالش‌ها در ...

حل تعارض در خانواده: راهکارهایی برای ایجاد صلح

حل تعارض در خانواده: راهکارهایی برای ایجاد صلح

تعارضات خانوادگی به اندازه‌ی جوراب‌های ناهماهنگ در لباسشویی رایج هستند. چه درباره‌ی آخرین تکه پیتزا باشد یا مسائل جدی‌تر، یادگیری ...

فهرست کلمات پرکننده را طولانی کنید

فهرست کلمات پرکننده را طولانی کنید

چرا باید از چیزهایی بیش از «امم» و «آه» اجتناب کنید. نویسنده: ویل نومان  مدت زیادی پس از پیوستنم به ...