تاریخ انتشار : ۱۲:۰۳ ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
دسته : آموزش
5 تکنیک کاربردی برای ارتقای نحوهی حضور در صحنه
در حالی که ما منتظر ورود او بودیم، در سالن کنفرانس همهمهای برپا بود. پشتههای کتاب آماده امضا روی هم قرار داشتند و نوشیدنی به قدر کافی موجود بود. وقتی او بالاخره وارد شد، همه ما برای دیدن او شروع به سرک کشیدن کردیم. سخنران اصلی ما که به راحتی با افراد اطراف خود شوخی می کرد، گفت: «من تا حد امکان این سخنرانی را تعاملی خواهم کرد.» او تصوری از اعتماد به نفس عالی را در حضار ایجاد کرد. همه چیز خیلی طبیعی به نظر میرسید.
برای یک عضو جدید پارس مسترز، این نوع عملکرد ممکن است دور از دسترس به نظر برسد. به راحتی میتوان تصور کرد که سخنرانانی دارای اعتماد به نفس بالا با یک استعداد خاص متولد شدهاند. اما همانطور که بازیگران رفتار و منش خود را برای بازی در نقشهای مختلف تطبیق میدهند، ما نیز میتوانیم یاد بگیریم که تأثیری را که بر دیگران میگذاریم شکل دهیم. حضور در صحنه یک مهارت قابل آموختن است که بسیاری از رهبران بالقوه به دنبال یک مربی متخصص برای آن هستند. در اینجا چند تکنیک مهم در مورد زبان بدن، یکی از اجزای کلیدی "حضور در صحنه است" ارائه شده است.
مدیریت تاثیر گذاری بر دیگران
در زندگی روزمره خود، ما به طور طبیعی سعی میکنیم تأثیراتی را که بر دیگران میگذاریم مدیریت کنیم - رفتار خود را متناسب با موقعیت و در جهت برانگیختن ادراکات مثبت تطبیق دهیم. این را می توان در کارهایی به سادگی انتخاب یک عکس جذاب برای حساب لینکدین یا پوشیدن لباس مناسب برای یک مصاحبهی شغلی مشاهده کرد.
محققان این پدیده را حداقل از سال 1959، زمانی که اروینگ گافمن، جامعه شناس، کتاب کلاسیک خود را با عنوان «نمود خود در زندگی روزمره» منتشر کرد، مورد مطالعه قرار دادهاند. در آن، گافمن تلاشهای طبیعی ما در مدیریت تأثیرگذاری بر دیگران را به یک اجرای نمایشی تشبیه میکند، که در آن فیلمنامههای خاصی را برای موقعیتهای خاص دنبال میکنیم. به عنوان مثال، وقتی از یک رستوران بازدید میکنیم، از گارسون انتظار داریم که مانند یک پیشخدمت عمل کند و مودبانه سفارش ما را قبول کند. در آشپزخانه، ممکن است چهرهی بازی خود را رها کند. در قیاس گافمن یک مرحله جلو و یک مرحله پشتی وجود دارد و ما به طور یکپارچه از یکی به دیگری حرکت میکنیم.
به طور مشابه، حضور در صحنه یک نوع مدیریت تأثیرگذاری بر دیگران است، با یک فیلمنامه مبتنی بر تصورات از پیش تعیین شده در مورد اینکه یک مدیر چگونه باید رفتار کند. یکی از ویژگیهای اصلی حضور در صحنه، سنجیده بودن گفتار و رفتار است. طبیعی است که فکر کنیم رهبران باید با هدف صحبت و حرکت کنند. هر نگاهی باید معنادار و هر حرکتی جهتدار باشد. ایدهی محوری آموزشحضور در صحنه این است که، اگر رفتارهای یک رهبر را توسعه دهیم، چنین تصوری را در دیگران ایجاد خواهد کرد. مخاطب ما این نشانه های ظاهری را به عنوان نشانه هایی برای اعتبار و قدرت در نظر می گیرد.
تسلط بر زبان بدن
برای درک بهتر موضع، با جیمز وینسنت مردیت، بازیگر تئاتر استپن ولف شیکاگو صحبت کردم. او در طول دوران حرفهای خود نقش رهبران بسیاری را ایفا کرده است، از جمله شخصیتهای افسانهای مانند اتللو. مردیت میگوید: «وقتی جوانتر بودم، تمایل زیادی به با سرعت راه رفتن داشتم، زیرا فکر میکردم این راهی برای نشان دادن قدرتم است. اما او در نهایت متوجه شد،" به نظر میرسد حرکت به اطراف نشان دهنده کمی بی قراری، کمی عدم اطمینان است."
مردیث می افزاید: «قدرت واقعی شما از این است که وضعیت بدنی خوب خود را حفظ کنید، وزن خود را به یک سمت نیندازید و از ایستادن در یک نقطه نترسید.»
هنگامی که حرکت نمیکنید، دستان خود را راحت در کنار خود نگه دارید. از بستن آنها یا قرار دادن آنها در جیب خودداری کنید. حرکات اضافی مانند «ماشین لباسشویی» را - که در آن دستانتان در حالی که به دنبال کلمات میگردید به دور و بر حرکت میکنند- حذف کنید. همچنین از وضعیتهای دفاعی (بازوهای ضربدری) خودداری کنید. باز هم، این سختتر از آن چیزی است که فکر میکنید، زیرا ممکن است قرار دادن دستهایتان در کنار بدن، حس بیپناه بودن را به شما القا کند.
استفاده از ویدئو به ویژه برای تشخیص حرکات کنترل نشده و حرکات چشم مفید است. با گذشت زمان، میتوانیم از آنچه در لحظه انجام میدهیم آگاهتر شویم و خود را به سوی انجام رفتارهای مفیدتر سوق دهیم.
برآورده کردن انتظارات مخاطب
مطمئناً، حضور اجرایی تنها یکی از سبکهای نمود خود است و برای هر ارائهای در هر جمعی مناسب نیست. به عنوان مثال، کمدین ها اغلب در طول اجرای خود انرژی دیوانهواری نشان میدهند. برخی بر اساس تیکهای عصبی و روان رنجوری محبوب شدهاند (من می بینم که رادنی دنجرفیلد در حال مرتب کردن کراوات خود است). این نشانههای پایین آورندهی شان به مخاطب میگوید که نمیتوان گوینده را جدی گرفت.
علاوه بر این، محققان رهبری به سرعت به این نکته اشاره میکنند که رهبری واقعی فقط در رفتار نیست. حضور ذهن، احترام به شنوندگان و ایدههای خوب به همان اندازه مهم هستند.
اما هیچ اشکالی ندارد که عملکرد خود را از طریق تمرین افزایش دهیم. همانطور که کافمن میگوید، «مردم در حال حاضر نحوهی تاثیرگذاری خود را مدیریت میکنند، اما نحوه مدیریت آنها ممکن است به نفع آنها نباشد.» مانند بسیاری از موارد در ارتباط، همه چیز به هدف و مخاطب بستگی دارد. ما زمانی معتبرتر هستیم که با انتظارات مخاطبان مطابقت داشته باشیم.
ایجاد یک تأثیر در مخاطب قوی در دسترس شماست!