تاریخ انتشار : ۱۰:۵۴ ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
دسته : آموزش
چگونه از کلمات خود نهایت استفاده را ببرید و به اصل مطلب برسید.
نویسنده: الیزابت دانزیگر
آیا تاکنون گزارشی را در محل کار خواندهاید یا به یک سخنرانی باشگاه گوش دادهاید و در پایان نفهمیده باشید که نویسنده یا سخنران چه میگوید؟ همهی ما این تجربه را داریم. وقتی افرادی که میخواهند ارتباط برقرار کنند نمیدانند چگونه منظور خود را به طور واضح و مختصر بیان کنند، همه آسیب میبینند.
من عاشق زبان هستم و کلمات قدرتی برای متقاعد سازی، درخواست کردن، اطلاع رسانی یا سرگرم کردن دارند. در واقع، من شرکت Worktalk Communications Consulting را به طور خاص برای آموزش دادن به افراد برای تبدیل شدن به نویسندگانی واضح و مطمئن ایجاد کردم. و البته، مهارتهای زبانی به مهارتهای گفتاری نیز گسترش مییابند. قبل از تأسیس کسبوکارم، بهعنوان نویسنده، ویراستار و سخنرانینویس آزاد کار میکردم. من دیدم که مردم تلاش میکنند تا منظور خود را به وضوح بیان کنند، و میدانستم که برای نوشتن و صحبت کردن موفق ، لازم نیست «نویسندهی طبیعی» یا «سخنران طبیعی» باشید. ارتباط یک مهارت است و مانند همهی مهارتها با تمرین بهبود مییابد. علاوه بر این، به کارگیری چند اصل اساسی میتواند نوشتهی شما و در نتیجه سخنرانی شما را متحول کند.
در اینجا 10 نکته برای کمک به شما در استفاده از کلمات برای به دست آوردن نتایج آورده شده است.
1- بدیهیات را حذف کنید.
در حالی که دستزدن به ایدههایی که شنوندگان شما با آنها آشنا هستند مفید است، اما بیان چیزی که از قبل میدانستند باعث میشود آنها گوش دادن به سخنان شما را متوقف کنند. عباراتی را که باعث می شود مخاطبان بگویند «من این را میدانم!» حذف کنید. به عنوان مثال، اگر با گروهی از کارشناسان مالی صحبت میکنید، توضیح نمیدهید که بدهی چیست.
2- تنها یک نکته را ذکر کنید.
عنوان کتاب من «به نکتهی اصلی بپردازید!» همه چیز را میگوید: نگارش ماهرانه یک نکتهی اساسی را نشان میدهد. وقتی سعی میکنید چندین نکته را بیان کنید، ممکن است در نهایت هیچ یک را ارائه نکنید. نکاتی که در پشتیبانی شما عنوان میشود خوب هستند، اما آنها باید در جهت هدف شما باشند. به یاد داشته باشید، مخاطبان باید بتوانند آنچه شما گفتید را در یک جمله خلاصه کنند. شنوندگان شما نمیتوانند پیام شما را به طور مختصر خلاصه کنند مگر اینکه آن را به وضوح ارائه کنید. و تا زمانی که پیام خود را برای خود متبلور نکنید، نمیتوانید به وضوح آن را ارائه دهید. به همین دلیل است که من افرادی را که آموزش میدهم تشویق میکنم قبل از شروع به نوشتن، نکتهی اصلی خود را بدانند. از خود بپرسید: «اگر شنوندگان میتوانستند فقط یک چیز را از سخنرانی من به خاطر بسپارند، من می خواهم آن یک چیز چه باشد؟»
3- خوانندگان خود را به سفر ببرید.
نوشتار خوب داستان میگوید. شنوندگان یا خوانندگان از شما میخواهند که آنها را از اینجا به آنجا ببرید. به عنوان مثال، این مقاله شما را از این سوال که چگونه خوب بنویسید به شناخت ابزارهای ارزشمندی که از موفقیت در نوشتن شما پشتیبانی میکنند، هدایت میکند. خوانندگان خود را از انفعال به عمل، از سردرگمی به وضوح، از هر کجا که هستند تا جایی که میخواهید باشند، ببرید.
4- در داستانهای خود انتخاب کنید.
آیا تا به حال یک تبلیغ تلویزیونی درخشان را به خاطر آوردهاید اما نتوانید بگویید چه محصولی تبلیغ شده است؟ این یک مورد از گفتن داستان اشتباه است. تبلیغ کننده توجه شما را جلب کرد اما در هدف نهایی شکست خورد: تأثیرگذاری نام محصول در حافظه شما. به همین ترتیب، وقتی داستانی شاداب اما نامربوط را انتخاب میکنید، توجه ارزشمند خود را روی کلماتی تلف میکنید که شما را به مقصد نمیرسانند. در عوض، دلیلی برای گنجاندن هر داستان در نوشته یا گفتار خود داشته باشید. داستانها قدرتمندترین ابزار شما هستند. عاقلانه از آنها استفاده کنید.
5- زبان قوی را انتخاب کنید.
استفاده از افعال معلوم به جای افعال مجهول، نوشتار شما را پر جنب و جوشتر میکند. (یک جملهی معلوم این خواهد بود: «گوینده ایدههای خود را ارائه کرد.» شکل غیرفعال این جمله «ایدهها توسط گوینده ارائه شد.») از جملات طولانی، گلدار و پیچیده خودداری کنید. شنوندگان شما خمیازه خواهند کشید. به عنوان مثال، بیایید به این جمله نگاه کنیم: «ما خوشحالیم که به شما اطلاع میدهیم که درخواست شما دریافت شده است و در حال بررسی است.» این جمله 18 کلمه برای ارسال این پیام نیاز دارد: «ما درخواست شما را دریافت کردهایم و در حال بررسی آن هستیم.»
6- برش! برش! برش!
در نوشتن، و در گفتار، کمتر، بیشتر است. ممکن است یک پیش نویس اولیه داشته باشید - این طبیعی است. فقط مطمئن شوید که توصیههای نویسنده و منتقد ادبی بریتانیایی آرتور کویلر-کاچ را برای «قتل عزیزان خود» دنبال کنید. اگر فکر میکنید یک عبارت خیلی درخشان است، احتمالا باید آن را حذف کنید. حذف عبارات مورد علاقهی شما دشوار است، اما دامنهی توجه همیشه در حال کاهش است. بیرحمانه خود را ویرایش کنید و خوانندگان و شنوندگان شما با توجه خود به شما پاداش خواهند داد.
7- قبل از ارائه، پیشنویس خود را کنار بگذارید.
همهی ما این تجربه را داشتهایم که در یک روز یک سخنرانی بنویسیم و به خودمان تبریک بگوییم که چقدر درخشان هستیم. سپس روز بعد به آن نگاه میکنیم و از این که اینقدر اشتباه کردهایم متحیر میشویم. میتوانید هر چیزی را که مینویسید بهبود ببخشید اگر بگذارید یک یا دو روز استراحت کند و با چشمانی تازه به آن بازگردید. شما همچنین از داشتن "چشم دوم" سود خواهید برد. از یک دوست یا همکار مورد اعتماد بخواهید قبل از نهایی کردن پیشنویس شما بازخورد خود را به شما ارائه دهد.
8- با اصالت صحبت کنید.
همانطور که اسکار وایلد شاعر و نمایشنامهنویس ایرلندی نوشته است: «خودت باش. بقیهی افراد قبلا انتخاب شده اند.» هیچ کس نمیتواند شما باشد و شما نمیتوانید شخص دیگری باشید. شما ممکن است از سبک دیگران یاد بگیرید اما هرگز از آنها تقلید نکنید. اگر سخنران مورد علاقه شما واضح و مختصر است، سخنرانی خود را بر اساس رویکرد آنها شکل دهید، اما سعی نکنید جا پای او بگذارید. در غیر این صورت، ممکن است ساختگی یا تقلیدکار به نظر برسید. میتوانید نظرات دوستان یا اعضای باشگاه را بپرسید، اما نوشتن یا صحبت کردن شما باید شبیه شما باشد.
9- آن را ساده نگه دارید.
آلبرت انیشتین فیزیکدان مشهور جهان میگوید: «همه چیز را تا حد امکان ساده کنید، اما نه سادهتر». خوانندگان و شنوندگان شما پریشان و غرق شدهاند. اگر درک آنچه مینویسید یا میگویید دشوار باشد، آنها در کسری از ثانیه شنیدن صحبتهای شما را متوقف میکنند. در عوض، توجه آنها را با یک واقعیت یا سؤال در مورد علایقشان جلب کنید و نظر خود را به سادگی، اما نه سادهانگارانه بیان کنید. سادگی یعنی ظرافت. ساده انگاری اغماض است.
10- چیزی برای گفتن داشته باشید.
جف هدین وبلاگ نویس مینویسد: «بدون چیزی برای گفتن، هیچ کس نویسندهی خوبی نیست.» ایدهها ممکن است قبل از اینکه برای بیان آماده شوند، برای مدتی نیاز به چکشکاری داشته باشند. عجله نکنید. صبر کنید تا چیزی برای گفتن داشته باشید.
سپس، پس از دانستن نکتهی خود، میتوانید به نکتهی شمارهی یک برگردید و شروع به نوشتن کنید.
دربارهی نویسنده: الیزابت دانزیگر موسس Worktalk Communications Consulting، یک شرکت مستقر در لسآنجلس، کالیفرنیا است که نوشتن موثر را آموزش میدهد. او نویسندهی چهار کتاب از جمله Get to the Point است!