Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. از اضطراب تا اعتماد به نفس: قدرت علمی روش توست‌مسترز

  تاریخ انتشار : ۰۹:۳۴ ۱۴۰۴/۰۴/۲۱

  دسته : آموزش

از اضطراب تا اعتماد به نفس: قدرت علمی روش توست‌مسترز


مقدمه: چالش دوگانه زبان‌آموزان EFL

برای بسیاری از زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL)، مسیر یادگیری با دو چالش اساسی همراه است: اول، کسب تسلط در مهارت‌های ارتباطی روزمره و دوم، غلبه بر اضطراب قابل توجهی که هنگام سخنرانی در مقابل جمع به وجود می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد که مهارت سخنرانی عمومی نه تنها برای موفقیت آکادمیک، بلکه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های نرم برای پیشرفت شغلی نیز شناخته می‌شود. با این حال، همانطور که مطالعات نشان داده‌اند، اضطراب ناشی از صحبت کردن در مقابل همکلاسی‌ها اغلب حتی از خودِ چالش صحبت به زبان خارجی نیز بیشتر است.

در این راستا، این سوال مطرح می‌شود: آیا یک مدل آموزشی یکپارچه وجود دارد که بتواند به طور همزمان هر دو چالش را هدف قرار دهد؟ یک مطالعه پژوهشی برجسته توسط سان بو چی (Sun Yu-Chih) از دانشگاه ملی چیائو تونگ تایوان که در ژورنال معتبر RELC (Vol 39(1), 2008) منتشر شد، به بررسی اثربخشی رویکرد باشگاه بین‌المللی توست مسترز در یک کلاس آکادمیک EFL پرداخت. نتایج این تحقیق، که باشگاه «پارس‌مسترز» نیز بر اساس اصول آن فعالیت می‌کند، بینش‌های ارزشمندی را در مورد یک متدولوژی یادگیری پویا و کارآمد ارائه می‌دهد.

روش تحقیق: تلفیق ساختار توست‌مسترز با کلاس درس

محقق در این پژوهش، یک کلاس مکالمه انگلیسی را برای دانشجویان غیرانگلیسی‌زبان به مدت یک ترم کامل بر اساس ساختار جلسات توست‌مسترز سازماندهی کرد. این ساختار بر چند اصل کلیدی استوار بود:

  1. یادگیری از طریق عمل: به جای آموزش تئوری‌محور، دانشجویان از طریق ایفای نقش‌های عملی و متنوع در هر جلسه، مهارت‌های خود را توسعه دادند.
  2. محیط یادگیری همکارانه و حمایتی: در این مدل، هیچ «استاد» واحدی وجود ندارد. اعضا با ارزیابی سازنده یکدیگر، به رشد هم کمک می‌کنند و یک فضای امن برای اشتباه کردن و پیشرفت ایجاد می‌کنند.
  3. نقش‌های ساختاریافته: هر جلسه شامل نقش‌های مشخصی بود، از جمله:
  • Toastmaster of the Day: مدیر و مجری کل جلسه.
  • Prepared Speech Speaker: سخنرانانی که ارائه‌های از پیش آماده شده‌ای را بر اساس اهداف آموزشی مشخص ارائه می‌دادند.
  • Table Topics Master: مسئول بخش سخنرانی بداهه برای تقویت تفکر سریع و صحبت در لحظه.
  • Evaluation Team: تیمی متشکل از ارزیاب کل (General Evaluator)، ارزیاب‌های سخنرانی (Speech Evaluators)، شمارنده تکیه‌کلام‌ها (Ah-Counter) و گرامرین (Grammarian) که بازخوردهای دقیق و ساختاریافته ارائه می‌دادند.

در پایان ترم، اثربخشی این رویکرد از طریق پرسشنامه‌های کمی (بر اساس مقیاس لیکرت ۵ درجه‌ای) و تحلیل کیفی پاسخ‌های تشریحی دانشجویان ارزیابی شد.

یافته‌های کلیدی تحقیق: نتایجی فراتر از انتظار

نتایج این مطالعه به‌طور قاطعانه‌ای اثربخشی مدل توست‌مسترز را در چهار حوزه اصلی تأیید کرد:

۱. تأثیر بر جنبه‌های عاطفی: کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس

این حوزه، بزرگترین دستاورد این مدل آموزشی بود.

  • دانشجویان به طور میانگین به گزاره «من در مهارت‌های سخنرانی عمومی خود اعتماد به نفس پیدا کرده‌ام» امتیاز فوق‌العاده 4.80 از 5 دادند.
  • گزاره «اضطراب من نسبت به سخنرانی عمومی کاهش یافته است» امتیاز بالای 4.40 را کسب کرد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ساختار حمایتی و ارزیابی‌های سازنده در توست‌مسترز به طور مستقیم مهم‌ترین مانع یادگیری، یعنی ترس، را هدف قرار می‌دهد و آن را به یک «احساس موفقیت» با میانگین امتیاز 4.07 تبدیل می‌کند.

۲. بهبود مهارت‌های سخنرانی عمومی 

دانشجویان پیشرفت قابل توجهی را در ابعاد تکنیکی سخنرانی گزارش دادند:

  • استفاده از زبان بدن (Body Language): میانگین 4.73
  • سازماندهی و توسعه ایده‌ها (Idea Development & Organization): میانگین 4.60
  • غلبه بر ترس از صحنه (Overcoming Stage Fright): این مورد نیز با امتیاز بالا تأیید شد.

این نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان نه تنها بر ترس خود غلبه کردند، بلکه ابزارهای عملی برای ارائه یک سخنرانی مؤثر و حرفه‌ای را نیز فرا گرفتند.

۳. تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی 

رویکرد عملی توست‌مسترز به طور مستقیم بر مهارت‌های کلیدی زبان تأثیر گذاشت:

  • مهارت گفتاری (Speaking): با میانگین 4.53، بیشترین پیشرفت را در میان مهارت‌های زبانی داشت.
  • مهارت شنیداری (Listening): با میانگین 4.13، رشد چشمگیری را نشان داد. دلیل این امر لزوم «گوش دادن فعال و نقادانه» برای ایفای نقش‌های ارزیابی بود.
  • مهارت‌های ارتباطی کلی: با میانگین 4.33، نشان‌دهنده بهبود توانایی کلی دانشجویان در تعامل به زبان انگلیسی بود.

۴. توسعه مهارت‌های اجتماعی و رهبری

این تحقیق تأیید کرد که توست‌مسترز فراتر از یک کلاس زبان عمل می‌کند و یک کارگاه توسعه مهارت‌های نرم است.

  • دانشجویان گزارش دادند که یاد گرفته‌اند چگونه یک جلسه را مدیریت کنند و چگونه به عنوان رهبر جلسه عمل کنند.
  • نقش‌هایی مانند مدیر نشست (با رتبه دوم در میزان مفید بودن) و ارزیاب سخنرانی (رتبه سوم در میزان مفید بودن)، به طور مستقیم مهارت‌های تفکر انتقادی، ارائه بازخورد سازنده و مدیریت را تقویت می‌کنند.
  • این محیط به شکل‌گیری روابط اجتماعی مثبت و دوستی‌های جدید کمک کرد و تجربه یادگیری را لذت‌بخش ساخت (میانگین لذت بردن از کلاس: 4.53).

نتیجه‌گیری: چرا رویکرد توست‌مسترز مؤثر است؟

بر اساس یافته‌های این پژوهش، موفقیت مدل توست‌مسترز، که باشگاه «پارس‌مسترز» نیز به آن متعهد است، ریشه در چهار اصل بنیادین دارد:

  1. یادگیری خودمختار: اعضا مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند و به یادگیرندگانی مستقل تبدیل می‌شوند.
  2. رویکرد عضومحور: برخلاف کلاس‌های سنتی، این مدل بر نیازها و مشارکت فعال اعضا متمرکز است و مربی نقش یک تسهیل‌گر را ایفا می‌کند.
  3. محیط یادگیری معتبر: جلسات، یک محیط واقعی از یک جلسه حرفه‌ای را شبیه‌سازی می‌کنند و مهارت‌های آموخته‌شده را مستقیماً قابل انتقال به دنیای کار و تحصیل می‌سازند.
  4. همکاری و هم‌افزایی: رشد هر فرد در گرو رشد دیگران است. این همکاری، یک چرخه مثبت از انگیزه، حمایت و پیشرفت را ایجاد می‌کند.

در «پارس‌مسترز»، ما به قدرت این متدولوژی علمی ایمان داریم و مفتخریم که چنین محیطی را برای تمام کسانی که به دنبال رشد فردی و حرفه‌ای خود از طریق تقویت مهارت‌های سخنرانی و زبان انگلیسی هستند، فراهم آورده‌ایم. ما شما را به تجربه این سفر متحول‌کننده دعوت می‌کنیم.

مطالب تصادفی

آیا شما از لحاظ ذهنی مقاوم هستید؟

آیا شما از لحاظ ذهنی مقاوم هستید؟

مطالعه تاب‌آوری و قدرت ذهنی تنها طی چند دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران روانشناسی مثبت نبوده است؛ در واقع، این ...

7 نشانه افراد دارای تاب‌آوری

7 نشانه افراد دارای تاب‌آوری

نکات کلیدی افراد دارای تاب‌آوری بر سختی‌ها غلبه کرده و از آن‌ها درس می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد دارای تاب‌آوری ذهنی ...

والدگری هلیکوپتری چیست و چه تأثیری بر کودکان دارد؟

والدگری هلیکوپتری چیست و چه تأثیری بر کودکان دارد؟

در دنیای امروز، اصطلاح «والد هلیکوپتری» به طور فزاینده‌ای به گوش می‌رسد. این اصطلاح برای توصیف والدینی به کار ...

پوشیدن برای موفقیت

پوشیدن برای موفقیت

سخنرانان برتر چگونه از سبک مناسب پوشش استفاده می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و تأثیری ماندگار ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20