تاریخ انتشار : ۱۱:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
دسته : آموزش
10 نکته برتر برای برقراری ارتباط با هر کسی در جهان.
حتی اگر از اقیانوسها، مناطق زمانی یا فرهنگهای جدید عبور نمیکنید، ارتباط میتواند سخت باشد. فقط به این فکر کنید که برقراری ارتباط با صمیمی ترین مخاطبانتان چقدر سخت است: افراد مهمتان، فرزندانتان، دوستانتان. در تجارت بینالمللی، وقتی فشار کار و ضربالاجلها و همچنین تفاوتهای زبانی و فرهنگی را اضافه میکنیم، ارتباطات حتی پیچیدهتر میشود.
با همهی اینها، از هم پاشیدگی ارتباطات کار سختی نیست. برای کمک به کاهش این نگرانیها، در اینجا 10 نکتهی برتر برای ارتباط موفقتر با هر کسی در جهان آورده شده است. هر چه باشد، ارتباطات خوب کلید کسب و کار خوب است.
10. عجله نکنید.
آهسته صحبت کنید. مکث کنید. فضا بدهید، و خیلی سریع صحبت نکنید، به خصوص هنگامی که از طریق تلفن با هم ارتباط برقرار میکنید. به یاد داشته باشید که از گفتار آگاهانه استفاده کنید، سرعت خود را کم کنید و جملات خود را به بخش های کوتاه و قابل تعریف تقسیم کنید. همچنین مطمئن شوید که به شنوندهی خود زمان میدهید تا کلمات شما را فهم و هضم کند.
9. از فرد مقابلتان نیز بخواهید آهسته صحبت کند.
اگر شخصی که با او صحبت میکنید خیلی سریع صحبت میکند یا لهجهی او مانع از فهمیدن شما میشود، از او بخواهید سرعتش را کم کند. شخصی کردن این موضوع همیشه یک ترفند خوب و راهی برای جلوگیری از سوء تفاهم است. چیزی شبیه این بگویید: «من اهل تگزاس هستم، بنابراین احتمالاً لهجهی عجیبی دارم. من سرعتم را کم میکنم و امیدوارم که درک من را برای شما آسانتر کند. از آنجایی که شما اهل حیدرآباد هستید، لهجهی شما هم برای من آسان نیست. چرا هر دو کمی سرعتمان را کم نمیکنیم تا بتوانیم یکدیگر را بهتر درک کنیم؟»
8. زبان خود را ساده نگه دارید.
زبان خود را ساده نگه دارید. از کلمات بزرگ استفاده نکنید کلمات دو هجایی بهتر از کلمات سه هجایی و کلمات یک هجایی بهتر از کلمات دو هجایی هستند. نگویید: "این کار را به روشی موثر انجام دهید." فقط بگویید: "این کار را سریع انجام دهید."
7. از درخواست کمک نترسید.
اگر شخصی که با او صحبت میکنید از کلمهای استفاده میکند که شما متوجه آن نمیشوید، به او اطلاع دهید. در حالی که "انگلیسی جهانی" ممکن است شکل جهانی ارتباط باشد، از کشوری به کشور دیگر تغییر میکند. اگر همکار هندیتان میگوید: «Do the needful» و شما نمیدانید این به چه معناست، به آنها بگویید. هشدار لو رفتن داستان! این به معنای "گام بعدی را بردارید تا همه چیز اتفاق بیفتد."
6. از استفاده از کلمات تخصصی مرتبط به رشتهی خودتان بپرهیزید.
اگر فکر میکنید فرد مقابل از اصطلاحات تخصصی مرتبط با حوزهی تحصیلی یا کاری شما بیاطلاع است، از این اصطلاحات استفاده نکنید. این کار نه تنها به جریان مکالمه کمک نمیکند، بلکه مخاطب را گیج و در بسیاری از موارد آزرده خاطر میکند.
5. از جملات منفی دوگانه استفاده نکنید.
«شما نمی دانید منفی دوگانه چیست، اینطور نیست؟» این سوال گیج کننده است. بیان عبارات یا سوالات به صورت "منفی دوگانه" منجر به پاسخ نامعتبر در بسیاری از فرهنگها میشود.
4. با بیش از یک نفر صحبت کنید.
مردم اغلب معنایی را «به طور ضمنی» انتقال میدهند، بنابراین کلمات موجود در ایمیل یا مکالمهی کاری شما ممکن است همه یا حتی مهم ترین اطلاعات مورد نیاز شما را نشان ندهند. در صورت امکان، سعی کنید منابع اطلاعاتی متعددی را پرورش دهید تا تصویر کامل را به دست آورید.
3. به طور رسمی شروع کنید.
در بیشتر فرهنگها، مردم در ابتدای ارتباط انتظار دارند تا حدی رسمی باشند. هر فرهنگ روش خاص خود را برای نشان دادن این رسمیت دارد (به عنوان مثال "Herr" و "Frau" در آلمان، جا به جایی نام خانوادگی و نام در چین، و استفاده از "san" در ژاپن برای مردان و زنان). با این نشانههای آشنایی اولیه آشنا شوید و تا زمانی که از همکار جدیدتان سرنخی برای انجام این کار دریافت نکردید از «نامهای کوچک» استفاده نکنید.
2. به نشانههای غیر کلامی توجه کنید.
اگر فرصت گفتگوی رو در رو را دارید، به رفتارهای غیرکلامی دقت کنید. حالات چهره، فاصله، ویژگیهای فیزیکی، و حرکات دست همگی معنای زیادی دارند. حتماً به خاطر داشته باشید که حرکت بدن یا رفتار غیرکلامی ممکن است در فرهنگ دیگری معنای کاملاً متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، علامت "خوب" ایالات متحده (ایجاد یک دایره با لمس نوک انگشت اول به نوک شست) در برزیل بسیار مبتذل است.
1. محترمانه رفتار کنید، علاقهمندی نشان دهید و متواضع باشید.
از مردم در مورد فرهنگهایشان بپرسید، بپذیرید که در حال یادگیری هستید، و روشهای فرهنگی خود را به آنها تحمیل نکنید. به یاد داشته باشید، همه ما چیزهای زیادی برای یادگیری و آموزش به یکدیگر داریم. فارغ از هر چیز، شما همیشه در سرزمین بیگانه مهمان هستید.