Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. ۸ نوع سبک ارائه تجاری: شما در کدام دسته قرار می‌گیرید؟

  تاریخ انتشار : ۰۷:۴۷ ۱۴۰۴/۰۳/۱۸

  دسته : آموزش

۸ نوع سبک ارائه تجاری: شما در کدام دسته قرار می‌گیرید؟


در اینترنت هر کسی نظری درباره «ارائه بی‌نقص» دارد.

عده‌ای بر استفاده از ابزارهای بصری تأکید می‌کنند، عده‌ای دیگر این ابزارها را تهدیدی برای جامعه می‌دانند. یک کارشناس معتقد است باید با صدای بلند سخن گفت، در حالی که دیگری باور دارد هرچه آرام‌تر صحبت کنید، مخاطب توجه بیشتری می‌کند. حتی درباره این‌که ارائه را با داستان، نقل‌قول، آمار یا پرسش شروع کنیم هم نظر واحدی وجود ندارد!

اما اگر فقط یک راه «درست» برای ارائه دادن وجود نداشته باشد و چندین راه مختلف قابل قبول باشد چه؟ در ادامه، هشت سبک مختلف ارائه را معرفی کرده‌ام. این سبک‌ها توسط سخنرانان مشهوری مثل استیو جابز و ال گور استفاده شده‌اند—و هیچ‌کدامشان اشتباه نیستند.

هرکدام را بررسی کنید و ببینید کدام برای شما مؤثرتر است.

انواع سبک‌های ارائه

۱. سبک بصری (Visual Style)

چیست؟

اگر باور دارید اسلایدها فقط برای همراهی با صحبت‌های شما هستند و نه بیشتر، این سبک مناسب شماست. در این سبک شاید برای درگیر کردن مخاطبانتان نیاز به تلاش بیشتری داشته باشید، اما نتیجه آن برای سخنرانان قوی، آینده‌نگر و داستان‌گو بسیار رضایت‌بخش است.

چه زمانی استفاده کنیم؟

این سبک مناسب زمانی است که به جمعیت زیادی با علاقه‌مندی‌های گسترده صحبت می‌کنید. همچنین وقتی لازم دارید اسلایدها را سریع آماده کنید، بسیار کارآمد است.

نمونه سخنران: استیو جابز

۲. سبک آزاد (Freeform Style)

چیست؟

در این سبک بداهه‌پردازی خبری از اسلاید نیست. سخنران بیشتر با روایت داستان‌های قوی برای بیان هر نکته استفاده می‌کند. این روش برای کسانی مناسب است که زمان ارائه‌شان کوتاه و با مباحثشان کاملاً آشنا هستند.

چه زمانی استفاده کنیم؟

در آسانسور، رویدادهای شبکه‌سازی، یا جلسات غیررسمی. این روش باعث می‌شود ارائه شما نسبت به زمانی که وسط یک گپ دوستانه بخواهید تبلت‌تان را در بیاورید و ارائه را نشان دهید طبیعی‌تر و گفت‌وگومحورتر به نظر برسد!

نمونه سخنران: سر کن رابینسون

۳. سبک معلم (Instructor Style)

چیست؟

در این سبک می‌توانید پیام‌های پیچیده را با به‌کارگیری آرایه‌های ادبی، استعاره‌ها و محتوای فراوان منتقل کنید—درست مانند معلمان و استادان قدیم خودتان. اسلایدها باید با ترتیب منطقی چیده شوند تا فرآیند ارائه را تسهیل کنند و لازم است از تصاویر تأثیرگذار برای حمایت از ایده‌هایتان و حفظ توجه مخاطب استفاده کنید.

زمان استفاده:

اگر هنوز در سخنرانی احساس راحتی نمی‌کنید یا با موضوع ارائه خود آشنا نیستید (مثلاً محصولتان تازه به‌روزرسانی شده و با جزئیات آن آشنا نیستید)، این سبک ارائه را امتحان کنید.

نمونه سخنران: ال گور

۴. سبک مربی (Coach Style)

چیست؟

سخنرانان پرانرژی و کاریزماتیک معمولاً این سبک را انتخاب می‌کنند. این سبک به سخنران اجازه می‌دهد با بازی نقش و مشارکت دادن شنوندگان با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را درگیر کند.

زمان استفاده:

هنگامی که در یک کنفرانس سخنرانی می‌کنید یا در حال ارائه به مخاطبانی هستید که باید فضای راحت‌تری داشته باشند، این سبک بهترین انتخاب است. به عنوان مثال، زمانی که به گروهی از مدیران سخنرانی می‌کنید و باید آن‌ها را با ایده‌های شرکتتان همراه کنید (نه صرفاً با جزئیات آنچه انجام می‌دهید)، این روش مؤثر خواهد بود. جاش از باشگاه آستین توست‌مسترز همیشه این موضوع را یادآور می‌شود: «وظیفه‌‌ی تو تحت تاثیر قرار دادن مخاطب نیست—بلکه باید آنان را درگیر کنی. اگر داستان خوبی بگویی، مخاطب تو را با آن به خاطر خواهد سپرد، نه با اشتباهاتت.»

نمونه سخنران: لیندا اِجکامب

۵. سبک داستان‌گویی (Storytelling Style)

چیست؟

در این سبک، سخنران برای ارتباط با مخاطب از حکایت‌ها و مثال‌ها استفاده می‌کند. داستان‌ها باعث جان گرفتن نکات آموزشی شما می‌شوند و فرمان‌های طلایی سخنرانی تد نیز همیشه همین را می‌گوید: احساسات خود را نشان دهید و داستان‌تان را صادقانه تعریف کنید.

چه زمانی استفاده کنیم؟

اگر در مرحله کشف مشتری (در فرآیند فروش) هستید، بهتر است سراغ این سبک نروید؛ چون باید بحث را حول نیازهای طرف مقابل نگه‌دارید، نه برگرداندن هر مطلب به خود یا مشتریان قبلی. اما این سبک برای کنفرانس‌ها، رویدادهای شبکه‌سازی و ارائه‌های فروش که زمان کافی برای تعریف داستان دارید، بسیار مؤثر است.

نمونه سخنران: جیل بولت تیلور

۶. سبک پیونددهنده (Connector Style)

چیست؟

در این سبک، ارائه‌دهنده با نشان دادن شباهت‌هایش با مخاطب، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. سخنرانان این سبک غالبا از پرسش و پاسخ آزاد لذت می‌برند و هنگام صحبت، زیاد از حرکات دست استفاده می‌کنند. همچنین به شدت بازخورد و واکنش مخاطبان را تشویق می‌کنند.

چه زمانی استفاده کنیم؟

در ابتدای فرآیند فروش و زمانی که در حال شناخت نیازها، چالش‌ها و اهداف مخاطب خود هستید، این سبک مناسب است. این نوع ارائه مخاطب را آسوده‌تر می‌سازد، بازخوردهای لحظه‌ای می‌گیرد و بیشتر به شکل گفت‌وگو است تا سخنرانی یک‌طرفه.

نمونه سخنران: کانی دیکن

۷. سبک لِسیک (Lessig Style)

چیست؟

این سبک را لارنس لسیک، استاد حقوق و رهبری دانشگاه هاروارد ابداع کرده است. در این سبک، سخنران باید هر اسلاید را ظرف ۱۵ ثانیه عبور دهد. زمانی که روی اسلاید متنی وجود دارد، معمولا دقیقاً همزمان با صحبت‌های سخنران به نمایش درمی‌آید.

چه زمانی استفاده کنیم؟

این روش برای جمعیت‌های بزرگ عالی است—چون به سخنران امکان می‌دهد ترکیبی متعادل از متن و تصویر را منتقل کند. ریتم سریع و منظم اسلایدها تمرکز و توجه مخاطبان را حفظ می‌کند و کمتر باعث خستگی آن‌ها می‌شود.

نمونه سخنران: لارنس لسیک

۸. سبک تاکاهاشی (Takahashi Style)

چیست؟

در این روش، اسلایدها شامل متون بزرگ و برجسته روی تصاویر بسیار ساده هستند. ماسایوشی تاکاهاشی این سبک را زمانی ابداع کرد که به ابزار طراحی اسلاید یا پاورپوینت دسترسی نداشت. در این روش، فقط یک واژه مهم یا عبارت‌های بسیار کوتاه و موجز روی هر اسلاید قرار می‌گیرد تا همان، محور اصلی پیام باشد.

چه زمانی استفاده کنیم؟

اگر مثل تاکاهاشی به نرم‌افزار طراحی اسلاید دسترسی ندارید، این روش برای شما مناسب است. این سبک برای ارائه‌های کوتاه که باید تاثیرگذار و به‌یادماندنی باقی بمانند، بسیار کارآمد است.

نمونه سخنران: ماسایوشی تاکاهاشی

چه روی صحنه یک کنفرانس صحبت کنید و چه در حال ارائه فروش باشید، می‌توانید روشی بیابید که هم برای خودتان و هم برای مخاطبانتان مناسب باشد. با انتخاب سبک درست، توجه مخاطبان را جلب می‌کنید، آن‌ها را درگیر می‌کنید و پیامتان را به‌طور مؤثر منتقل خواهید کرد. حتی می‌توانید از ابزارهای هوشمند تولید ارائه (AI Presentation Maker) بخواهید تا برایتان ارائه‌هایی متناسب با سبک دلخواهتان بسازند.

✍️ مگ پارتر

منبع: https://blog.hubspot.com

مطالب تصادفی

غلبه بر رکود: استراتژی‌هایی برای رهایی از ایستایی‌های زندگی

غلبه بر رکود: استراتژی‌هایی برای رهایی از ایستایی‌های زندگی

منبع: www.theconsciousvibe.com آیا احساس می‌کنید در زندگی گیر کرده‌اید؟ آیا روزها را سپری می‌کنید اما هرگز پیشرفت نمی‌کنید؟ اگر چنین است، ...

۱۰ راهبرد برای تقویت حرکات و زبان بدن

۱۰ راهبرد برای تقویت حرکات و زبان بدن

گاهی اوقات، اعمال شما می‌تواند بلندتر از کلمات شما صحبت کند. استفاده از زبان و حرکات بدن در هنگام صحبت کردن ...

8 راه برای نشان دادن اینکه به نوجوانان اهمیت می‌دهید

8 راه برای نشان دادن اینکه به نوجوانان اهمیت می‌دهید

نویسنده: دورا ویدرز منبع: www.wehavekids.com هرگز محبت خود را از نوجوانان دریغ نکنید شما در دوران نوزادی آن‌ها را در آغوش و ...

قدرت داستان‌گویی در ایجاد اعتماد و ارتباط

قدرت داستان‌گویی در ایجاد اعتماد و ارتباط

داستان‌گویی یکی از ابزارهای قدرتمند در ایجاد اعتماد و ارتباط میان افراد است. این هنر با استفاده از روایت تجربیات ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20