تاریخ انتشار : ۱۱:۳۷ ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
دسته : آموزش
با دو مفهوم اساسی ساخت و محتوا شروع کنید.
عبارات "من می خواهم بیشتر بیاموزم" و "ایده ها الهام بخش هستند" چه اشتراکاتی دارند؟ آنها هر دو ارزیابی مخاطبان از یک سخنرانی تست مسترز هستند که به محتوای سخنرانی می پردازند. آنچه سخنرانان می گویند به اندازه نحوه بیان آن مهم و تاثیرگذار است.
یک سخنران جدید اغلب در مورد نحوه سازماندهی مطالب در یک ارائه منسجم و جالب سؤالاتی دارد. تعداد کمی از سخنرانان میتوانند یک سخنرانی "من یک رویا دارم" بنویسند، اما هر یک از ما می توانیم سخنرانی قابل فهم، معنی دار و ملموس برای شنونده داشته باشیم. این چالشی است که همه ما می توانیم بر آن غلبه کنیم.
یک سخنرانی خوب بر دو مفهوم اساسی متکی است: 1) ساختار – بخشهای سازندهی سخنرانی در آغاز، میانه و پایان - باید منسجم باشد. این شامل حداقل یک مفهوم مشترک است که در طول سخنرانی جریان مییابد که بخش ها را به عنوان یک کل به هم متصل میکند. 2) محتوا - چه یک داستان شخصی باشد یا یک نقل قول – ایجاد کنندهی ارتباط است. شنوندگان به محتوای مرتبط یا دارای ارزش شخصی پاسخ میدهند.
در اینجا پنج نکته آسان برای اطمینان از اینکه افرادی که در سخنرانی عمومی تازه کار هستند، می توانند این دو مفهوم اساسی را با دقت برآورده کنند آورده شده است:
1. مقدمه خود را با بقیه سخنرانی مرتبط کنید. مقدمه فرصتی برای غلغلک دادن کنجکاوی و ایجاد هیجان است. این مخاطبان را وادار میکند که آنچه را انتظار شنیدنش را دارند پیش بینی کنند. مخاطب گوش میکند که ارتباط میان آغاز و بقیه سخنرانی را پیدا کند. اگر ما آن را ارائه نکنیم، این خطر را میپذیریم که مخاطب سردرگم شود.
2. سادگی را هدف گذاری کنید. یک داستان خوب شروع، میانه و پایان دارد. به یاد داشته باشید که اغلب به همین سادگی است. گره زدن این اجزا با چند نکته اصلی، بدون جزئیات فراوان، بسیار سادهتر است. یک سخنرانی معمولی پنج تا هفت دقیقهای در باشگاه، فرصت مناسبی را برای بیان چند نکته کلیدی قبل از تسلیم شدن مخاطب به سرگردانی فکر غریزی فراهم میکند. جزئیات کمتر می تواند تأثیر بسیار بیشتری نسبت به جزئیات زیاد داشته باشد.
به طور طبیعی فاصله کوتاه توجه مخاطب در واقع یک مزیت برای گوینده است. چند واقعیت اثبات شده باید برای جلب اعتبار کافی باشد - لازم نیست در موضوعی که ارائه می کنید "متخصص" باشید. یک امتیاز اضافی: شما مجبور نیستید زمان زیادی را صرف تحقیق بیش از حد در موضوع خود کنید.
3. به صدا و خرد خود تکیه کنید. زمانی که موضوع برای شما آشنا یا مهم باشد، ساختن داستان بسیار آسان تر میشود. اگر معمولاً برای حرفه یا سرگرمی خود تحقیق می کنید، موضوعی را انتخاب کنید که راحت یا قانع کننده است. اگر چیزی علاقه شما را برانگیخته است، آن را دنبال کنید. اگر تجربه به شما درسی داده است، آن را به اشتراک بگذارید. یک مخاطب مستعد ارتباط با سخنرانی است که تعهد و اشتیاق در پشت آن وجود دارد.
4. چیزهای شخصی را در سخنرانی بگنجانید. مردم عاشق داستانها هستند، به خصوص داستان های شخصی. علم نشان میدهد که مغز برای شنیدن و پاسخ دادن به داستان ها طراحی شده است. مخاطبان به سخنرانی هایی جذب میشوند که دارای احساسات عمیق قلبی هستند.
5. نتیجه را به مقدمه مرتبط کنید. یک نتیجهگیری خوب، تمام سرنخهای باقیمانده را برای مخاطبان شما به هم پیوند میدهد. وقتی گوینده ایده ای را ارائه می دهد، اطلاعات را دنبال میکند و با تثبیت نکات کلید به پایان میرساند شنوندگان احساس راحتی و کامل شدن می کنند. با یک فراخوان برای اقدام، یک پایان خوش بینانه، یک غافلگیری یا یک نقل قول پایانی، نتیجه را به مقدمهی خود پیوند دهید. نتیجه گیری احتمالاً به یاد ماندنی ترین بخش سخنرانی است و همان چیزی است که شنونده معمولی شما به یاد می آورد.
این دستورالعملهای اساسی به سخنرانان جدید کمک میکند تا یک سخنرانی جذاب ایجاد کنند که تجربه، اعتماد به نفس و سطح راحتی جدیدی را با مخاطبان ایجاد میکند. در واقع، این نکات تا حد زیادی بیزمان هستند و به سخنرانان کمک میکنند تا مهارتهای سخنرانی در جمع را تقویت کنند، چه تازه کار باشند یا یک عضو باتجربهی باشگاه.