Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. من رهبر هستم نه رئیس: 5 نکته برای واگذاری وظایف

  تاریخ انتشار : ۱۰:۳۰ ۱۴۰۳/۱۱/۳۰

  دسته : آموزش

من رهبر هستم نه رئیس: 5 نکته برای واگذاری وظایف


 

چگونه از انجام کارها به صورت فردی به رهبری افراد برای انجام آنها حرکت کنیم.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های رهبران موفق در دنیای کسب‌وکار، واگذاری وظایف است.

بیایید واقعیت را بپذیریم: شما نمی‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید. حتی معروف‌ترین رهبران مانند مارک بنفیو (Salesforce) و وارن بافت (Berkshire Hathaway) نیز به تنهایی کار نمی‌کنند. آن‌ها تیم دارند. تقسیم مسئولیت‌ها، اساس حفظ یک گروه فعال، وفادار، پربازده و موفق است. این موضوع چه در یک کسب‌وکار بزرگ، چه در یک شرکت کوچک، چه به عنوان یک کارآفرین مستقل یا در رهبری یک باشگاه توست مسترز صدق می‌کند. در نهایت، برخی از وظایف نیاز به واگذاری دارند.

واگذاری وظایف یک مهارت مدیریتی است که می‌تواند ترس را در دل بسیاری از رهبران ایجاد کند. دادن اختیار به دیگران همیشه برای رهبران، به‌ویژه برای کسانی که تازه کار را آغاز کرده‌اند، آشنا یا راحت نیست. همانطور که جسی سستری، دکترای توسعه رهبری، در مقاله‌ای برای مجله هاروارد بیزنس ریویو اشاره کرده است: «یکی از دشوارترین انتقالات برای رهبران، تغییر از انجام فردی کار به رهبری است.» یک نظرسنجی از مدیران کسب‌وکار در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا نشان داد که بیش از یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان واگذاری وظایف را به عنوان «مهارتی که نیاز به بهبود دارد» شناسایی کردند و ۳۷٪ دیگر اعلام کردند که «در حال کار بر روی آن هستند.»

واگذاری وظایف آسان است، اما تسلط بر آن دشوار. به‌طور ساده، مانع اصلی ترس است: ترس از اشتباه کردن؛ ترس از به نظر احمق رسیدن در مقابل همکاران. ترس از اینکه پروژه به موقع انجام نشود. ترس از هدر رفتن زمان برای توضیحاتی که می‌توانستید خودتان کار را انجام دهید. برای کاهش این ترس و افزایش اعتماد به نفس، به این پنج نکته برای تسلط بر واگذاری وظایف توجه کنید. این نکات می‌توانند توسط هر کسی، از ماهرترین رهبر تا تازه‌واردترین کارآفرین استفاده شوند.

۱. افراد مکمل خود را انتخاب کنید

وقتی تیم خود را می‌سازید، چه با کارکنان داخلی و چه با مشاوران خارجی، افرادی را پیدا کنید که مهارت‌هایشان مکمل مهارت‌های شما باشد. به‌عنوان مثال، شخصی با مهارت‌های اجتماعی برتر می‌تواند تماس اولیه با مشتریان را برقرار کند. یک عضو دیگر تیم که مهارت‌های مالی قوی دارد، می‌تواند یک پیشنهاد تجاری تهیه کند. این ترکیب تنوع و ایده‌های جدید در تیم به نوآوری و رشد کمک می‌کند. همه افراد از این همکاری بهره‌مند می‌شوند.

واگذاری هوشمندانه به تیم حس مالکیت، افتخار و عزت نفس مثبت می‌دهد. آن‌ها احتمالاً بار دیگر در همکاری‌های آینده نیز این رویکرد را تکرار خواهند کرد.

۲. رها کنید تا رشد کنید

گاهی اوقات، تصمیم درباره اینکه چه چیزی را واگذار کنید، واضح است. برای مثال، فرض کنید در مرحله‌ای از رشد هستید که نیاز به ارتقای فرآیند مالی دارید. حالا این کار از توانایی یا علاقه شما فراتر رفته است. استخدام کسی با مهارت‌های حسابداری و مالی در این صورت کاملاً منطقی است.

از طریق واگذاری، فضایی برای رشد در زمینه‌های جدید رهبری برای خودتان و همچنین توسعه رهبران تیم ایجاد می‌کنید. با این حال، گاهی اوقات حوزه‌هایی که می‌دانید باید واگذار کنید، همان حوزه‌های آشنا و راحت هستند. این کارها آسان هستند و به شما احساس شادی و رضایت می‌دهند. اما به این ترتیب، همچنان مشغول و احساس غرق شدن می‌کنید یا انگیزه‌تان کاهش می‌یابد زیرا چالشی احساس نمی‌کنید.

از طریق واگذاری، فضایی برای رشد در زمینه‌های جدید رهبری برای خودتان و همچنین توسعه رهبران تیمی که برای موفقیت شما ضروری هستند، ایجاد می‌کنید. وظایفی را به افرادی که دارای تخصص یا تمایل به انجام کار هستند واگذار کنید و به کارهای راحت که ممکن است شما را عقب نگه دارند، اجازه دهید کنار بروند.

۳. اعتماد کنید و به اشتراک بگذارید

برای واگذاری مؤثر، باید افراد را بشناسید و به آن‌ها اعتماد کنید. به هر کس مسئولیتی کافی برای انجام وظیفه‌اش بدهید و مسئولیت‌پذیری کافی برای جلوگیری از بازگشت به شما برای هر تصمیم کوچک. واگذاری یک خیابان دوطرفه است؛ این فقط درباره تخلیه اطلاعات و سپس رها کردن نیست. تیم باید درک واضحی از نقش‌ها، وظایف و تحویل‌ها داشته باشد.

در طرف دیگر مقیاس، میکرو مدیریت وجود دارد: اطمینان از اینکه همه چیز «درست» انجام شده است. میکرو مدیریت می‌تواند به ناکامی منجر شود و در نهایت به هیچ کس کمکی نمی‌کند. مسئولیت و پاسخگویی ارکان اصلی تکمیل پروژه هستند.

۴. نقاط ضعف خود را به نفع خود استفاده کنید

بسیاری از مربیان پیشنهاد می‌کنند که از نقاط قوت خود برای بهبود نقاط ضعف‌تان استفاده کنید. ما می‌گوییم با نقاط قوت خود پیش بروید و نقاط ضعف‌تان را با افرادی که بهتر از شما در آن کار هستند، جبران کنید.

سارا بلکلی، میلیاردر خودساخته و بنیان‌گذار Spanx، یک مدیر اجرایی استخدام کرد تا کسب‌وکارش را اداره کند. این اقدام او باعث تعجب بسیاری شد—آیا همه نمی‌خواهند مدیرعامل شرکت خود باشند؟ بلکلی در یک همایش زنان فوربس برای کارآفرینان در نیویورک چند نکته در مورد واگذاری ارائه داد: «به محض اینکه می‌توانید، نقاط ضعف خود را استخدام کنید. آنچه که در آن خوب نیستید، معمولاً همان چیزی است که دوست ندارید.» این تصمیم به او اجازه داد تا بر نقاط قوت خود به عنوان یک زن کارآفرین تمرکز کند و تعادل خوبی بین کار و زندگی خانوادگی داشته باشد.

اجازه دهید واگذاری به نفع شما عمل کند. اگر شخصی خجالتی هستید اما عاشق اعداد، با یک «شخص اجتماعی» شریک شوید تا تماس‌ها را برقرار کند و ارائه‌ها را انجام دهد.

۵. آموزش را به عنوان یک سرمایه‌گذاری ببینید

رهبران مشغول اغلب فکر می‌کنند که وقت آموزش آنچه را که می‌دانند ندارند. آن‌ها بر این باورند که سریع‌ترین و کارآمدترین راه این است که خودشان کار را انجام دهند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها اصلاً واگذاری نکنند—که راهی مطمئن به سمت فرسایش شغلی و تیم‌های ناراضی و کم‌استفاده است. با وظایف آسان و تکراری شروع کنید که می‌توانند به دیگران آموزش دهند و به فرمول‌بندی یک برنامه عمل کمک کنند.

به‌طرز شگفت‌انگیزی، وقتی شروع به واگذاری وظایف می‌کنیم، معمولاً متوجه می‌شویم که افرادی که آموزش می‌دهیم، در انجام وظایف بهتر از ما هستند. از طریق این فرآیند آموزش و یادگیری، زمان ارزشمندی که فکر می‌کنیم از دست می‌دهیم، تبدیل به لذت یادگیری چیزی جدید برای همه می‌شود.

واگذاری، کوره‌ای است که به یک هدف یا ایده مشترک شکل می‌دهد. رهبری شما به شما آزادی می‌دهد تا بر نتایج پروژه تأثیر بگذارید. شما یک عامل توانمندسازی هستید که با پرورش استعدادهای دیگران، به آن‌ها قدرت می‌دهید. با هم، عشق مشترک به یک هدف واحد را به یک تلاش موفق تبدیل می‌کنید.

 

مطالب تصادفی

هنرمند یا سخنران؟ مساله این است!

هنرمند یا سخنران؟ مساله این است!

وقتی که برای اولین بار سفر سخنرانی خود را آغاز می‌کنید، تمرکز شما بر روی ارائه یک سخنرانی است. اما ...

زبان بدن

زبان بدن

زبان بدن سخنرانان با استفاده از ارتباطات غیرکلامی که اغلب به آن حرکات یا زبان بدن گفته می شود، احساسات ...

پرورش خلاقیت با کنجکاوی

پرورش خلاقیت با کنجکاوی

منبع: www.toastmasters.org تمایل به یادگیری پنجره‌ای به دنیایی از امکانات باز می‌کند. آیا تا به حال به خود فکر کرده‌اید ...

هنر گوش دادن فعال در رهبری

هنر گوش دادن فعال در رهبری

گوش دادن فعال یکی از دست کم گرفته‌شده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار یک رهبر است. ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20