تاریخ انتشار : ۰۸:۴۷ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳
دسته : آموزش
برای پیشرفت در اقتصاد امروز که مبتنی بر نوآوری است، دانشآموزان به ترکیبی متفاوت از مهارتها نسبت به گذشته نیاز دارند. علاوه بر مهارتهای پایهای مانند سواد و حسابآموزی، آنها به شایستگیهایی مانند همکاری، خلاقیت و حل مسئله، و همچنین کیفیتهای شخصیتی مانند پشتکار، کنجکاوی و ابتکار نیاز دارند.
تغییرات در بازار کار، نیاز به داشتن این مهارتها را برای همه افراد، و نه فقط تعداد کمی، افزایش داده است. در کشورهای سراسر جهان، اقتصادها بر پایه خلاقیت، نوآوری و همکاری پیش میروند. مشاغل مهارتمحور بیشتر و بیشتر بر حل مسائل غیرساختاریافته و تحلیل مؤثر اطلاعات متمرکز شدهاند. علاوه بر این، فناوری به طور فزایندهای جایگزین کارهای دستی شده و در بیشتر جنبههای زندگی و کار نفوذ کرده است. در طول ۵۰ سال گذشته، اقتصاد ایالات متحده، به عنوان تنها یکی از نمونههای کشورهای توسعهیافته، شاهد کاهش مداوم مشاغلی بوده که شامل مهارتهای دستی و شناختی روزمره هستند، در حالی که افزایش متناظری در مشاغلی که نیازمند مهارتهای تحلیلی و بینفردی غیر روزمره هستند، مشاهده شده است. عوامل بسیاری به این روندها کمک کردهاند، از جمله تسریع در اتوماسیون و دیجیتالیسازی کارهای روزمره.
این تغییر در تقاضای مهارتها، مشکلی در عرضه مهارتها را آشکار کرده است: بیش از یک سوم شرکتهای جهانی در سال ۲۰۱۴ گزارش کردند که در پر کردن موقعیتهای شغلی باز خود به دلیل کمبود افراد دارای مهارتهای کلیدی، با مشکل مواجه شدهاند. در مثالی دیگر، در میان ۲۴ کشور شرکتکننده در برنامه ارزیابی بینالمللی صلاحیتهای بزرگسالان (PIAAC)، به طور متوسط ۱۶٪ از بزرگسالان در سواد و ۱۹٪ در حسابآموزی سطح پایینی داشتند. تنها به طور متوسط ۶٪ از بزرگسالان بالاترین سطح تسلط را در «حل مسئله در محیطهای غنی از فناوری» نشان دادند
برای کشف مهارتهایی که نیازهای بازار کار قرن ۲۱ را برآورده میکنند، یک فراتحلیل از تحقیقات مربوط به مهارتهای قرن ۲۱ در آموزش ابتدایی و متوسطه انجام دادیم. این تحقیقات را به ۱۶ مهارت در سه دسته کلی تقطیر کردیم: سوادهای پایهای، شایستگیها و ویژگیهای شخصیتی.
سوادهای پایهای نشاندهنده این هستند که دانشآموزان چگونه مهارتهای اصلی را در کارهای روزمره به کار میگیرند. این مهارتها به عنوان پایهای عمل میکنند که دانشآموزان نیاز دارند تا شایستگیهای پیشرفتهتر و کیفیتهای شخصیتی مهم را بر روی آن بنا کنند. این دسته نه تنها شامل مهارتهای سواد و حسابآموزی که به طور جهانی ارزیابی میشوند، بلکه سواد علمی، سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، سواد مالی و سواد فرهنگی و شهروندی نیز میشود. کسب این مهارتها همواره تمرکز سنتی آموزشوپرورش در سراسر جهان بوده است. از نظر تاریخی، توانایی درک متون نوشتاری و روابط کمی برای ورود به نیروی کار کافی بود. اما اکنون، این مهارتها تنها نقطه شروع در مسیر تسلط بر مهارتهای قرن ۲۱ هستند.
شایستگیها توصیف میکنند که دانشآموزان چگونه با چالشهای پیچیده روبرو میشوند. برای مثال، تفکر انتقادی توانایی شناسایی، تحلیل و ارزیابی موقعیتها، ایدهها و اطلاعات به منظور فرمولهکردن پاسخها به مشکلات است. خلاقیت نیز توانایی تصور و ابداع روشهای نوآورانه جدید برای حل مشکلات، پاسخ به سوالات یا بیان معنا از طریق بهکارگیری، ترکیب یا بازسازی دانش است. ارتباط و همکاری شامل کار هماهنگ با دیگران برای انتقال اطلاعات یا حل مشکلات است. شایستگیهایی مانند اینها برای نیروی کار قرن ۲۱ ضروری هستند، جایی که توانایی ارزیابی انتقادی و انتقال دانش، و همچنین کار خوب با تیم، به یک هنجار تبدیل شده است.
ویژگیهای شخصیتی توصیف میکنند که دانشآموزان چگونه با محیط در حال تغییر خود روبرو میشوند. در میان بازارهای به سرعت در حال تغییر، کیفیتهای شخصیتی مانند پشتکار و انعطافپذیری، چابکی و موفقیت بیشتری در مواجهه با موانع را تضمین میکنند. کنجکاوی و ابتکار به عنوان نقطه شروع برای کشف مفاهیم و ایدههای جدید عمل میکنند. رهبری و آگاهی اجتماعی و فرهنگی نیز شامل تعامل سازنده با دیگران به روشهای اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی مناسب است.