تاریخ انتشار : ۰۹:۰۹ ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
دسته : آموزش
نکات کلاسیک و ایدههای نوآورانه برای جدا شدن از حواسپرتیهای دیجیتال
نویسنده: الیزابت دنزیگر _ نویسنده و مدرس مهارتهای ارتباط موثر
در حین ارائهی مطلب به گروهی از نمایندگان فروش، متوجه شدم که گوشیهای آنها مانند یک آهنربا دستهایشان را به خود جذب میکند. برخی به نظر میرسید در حال یادداشتبرداری روی کامپیوترهایشان هستند، اما من نمیتوانستم تشخیص دهم که آیا در حال ثبت ایدههای درخشان من هستند یا ایمیلهایشان را چک میکنند. جالب اینجاست که موضوع صحبتم دربارهی ارتباطات بود. آنها واقعاً به موضوع من علاقهمند بودند، اما تمرکز بر آن برایشان دشوار بود. آنها یک مخاطب حواسپرت بودند.
حواسپرتی مسئلهای ماندگار است. تحقیقات نشان میدهد که افراد هر چند ثانیه خود را از تمرکز منحرف میکنند. چه در حال خیالپردازی باشند چه به فکر برداشتن گوشی، به طور کامل در لحظه حاضر نیستند. وجود همیشگی گوشیهای هوشمند و تبلتها منبع بیپایانی از مواردی است که حواس را پرت میکنند؛ از ایمیلها گرفته تا مقالات و حتی بازیهایی مانند «کندی کراش». دوران گذشته که مردم ساعتها به مناظرههای سیاسی لینکلن و داگلاس در سال 1858 با دقت گوش میدادند، دیگر گذشته است. حالا خوششانس هستیم اگر کسی بتواند ۱۰ دقیقه بدون نگاه کردن به گوشی دوام بیاورد. پس چگونه میتوانیم توجه مخاطب را جلب کنیم قبل از اینکه به سراغ دستگاهشان بروند؟
ایدههای کلاسیک برای جلب تمرکز
سخنرانی خود را طوری برنامهریزی کنید که حواسپرتیهای مخاطبان را پیشبینی کنید و از این نکات برای افزایش احتمال توجه مخاطبان خود استفاده کنید.
نکتهی اصلی را اول بیان کنید. مردم در ابتدای پیام شما بیشترین توجه را دارند. با یک نکته جذاب که توجه را جلب کند، مانند یک سؤال، آمار، حکایت یا نقلقول شروع کنید. سپس پیام اصلی را در دو دقیقه اول ارائه دهید تا مطمئن شوید که توسط مخاطبان دریافت میشود. با تاریخچه یا پیشزمینه شروع نکنید؛ مستقیماً به اصل مطلب بروید.
از زبان ساده و روشن استفاده کنید. اگر گفتار خود را به سطح ابتدایی سادهسازی کنید، مخاطب راحتتر شما را درک خواهد کرد. حتی اگر بدانید که همهی شنوندگان فارغالتحصیل دانشگاه هستند، اگر در سطح دبیرستان (به عنوان مثال، پایه دوازدهم) صحبت کنید، احتمالاً تمرکز خود را از دست خواهند داد. سطح زبان ترکیبی از طول جملات و واژگان است. طول و ریتم جملات خود را تغییر دهید، اما به طور کلی جملات را کوتاه نگه دارید. از کلمات آشنا و کوتاه به جای واژگانی که فکر میکنید شما را باهوش جلوه میدهند استفاده کنید. به جای «استفاده کردن» بگویید «بهکار بردن». به جای «در نظر گرفتن»، بگویید «بررسی کردن»؛ به جای «قبل از»، بگویید «پیش از».
چگونه میتوانیم توجه مخاطبان را حفظ کنیم؟
حتی اگر یک سخنرانی عالی آماده کرده باشید، شنوندگان شما ممکن است گهگاهی حواسشان پرت شود. با توجه به فضایی که در آن زندگی میکنیم، چگونه میتوانیم توجه مخاطبان خود را حفظ کنیم؟
اول، درک کنید که مردم به چیزی توجه میکنند که برایشان ارزشمند است. مخاطبان شما در ابتدای صحبتتان تصمیم میگیرند که آیا محتوای شما برایشان مفید است یا خیر. به وضوح نشان دهید که گوش دادن به شما بهترین کاری است که آنها در طول روز انجام خواهند داد.
حتی پس از اینکه توجه مخاطبان خود را جلب کردید، باید تلاش کنید تا آنها را درگیر نگه دارید. «ماریان فلایشر»، نویسندهی سخنرانی و مربی مهارتهای ارائه در «فلایشر کامیونیکیشن» که سالها تجربه در کمک به سخنرانان برای حفظ توجه شنوندگان دارد، اشاره میکند که اکثر مردم یک «ماشین حدسزن خودکار» دارند – آنها فکر میکنند میدانند که شما چه خواهید گفت، بنابراین نیازی به گوش دادن به شما نمیبینند. او پیشنهاد میکند که سخنرانان این فرآیند خودکار را مختل کنند. در اینجا چند روش برای درگیر کردن دوبارهی شنوندگان آورده شده است.
صحبت با مخاطبان آنلاین
نکات ذکر شده در بالا به شما کمک میکنند تا ارائههای تأثیرگذاری ایجاد کنید، اما هنگام صحبت کردن به صورت آنلاین چالشها همچنان باقی میمانند. برای نمونه، وقتی مردم دوربینهای خود را خاموش نگه میدارند، موضوع ناامیدکنندهای است. صحبت کردن به مجموعهای از جعبههای سیاه، الهامبخش یک اجرای عالی نیست.
اگر بسیاری از افراد مخاطب شما دوربینهای خود را خاموش کردهاند، به آنها بگویید که روشن کردن دوربینها احترام بیشتری به سایر اعضای گروه نشان میدهد. اگر مدیر یا مدرس هستید، میتوانید بگویید که روشن بودن دوربین الزامی است. وقتی من آموزش آنلاین نویسندگی ارائه میدهم، همیشه اول از کسانی که دوربین ندارند میخواهم به سؤالات پاسخ دهند.
وقتی افراد در حین صحبت شما بر روی چندین صفحه کار میکنند، جلب توجه آنها دشوار است. چندوظیفگی رایج است، با اینکه تحقیقات نشان میدهد که در نهایت باعث کاهش بهرهوری میشود. مردم وقتی شش توپ را همزمان در هوا میچرخانند احساس میکنند بهرهوری بیشتری دارند و ممکن است حاضر نباشند کارهای دیگر خود را متوقف کنند تا به شما گوش دهند. اگر ببینم کسی به گوشی یا صفحه دیگری نگاه میکند، از او میخواهم که به سؤالی پاسخ دهد یا دربارهی چیزی که به تازگی گفتهام اظهار نظر کند. ما باید آنها را به ارائه خود بازگردانیم.
با پذیرش این موضوع که برخی افراد در طول ارائهی شما حواسشان پرت میشود و آمادهسازی برای مقابله با این حواسپرتیها، زمانی که یکی از افراد حاضر در مخاطب گوشیاش را از جیبش بیرون میکشد و هنگام صحبت شما شروع به بالا و پایین کردن صفحهی نمایشگر خود میکند راحتتر میتوانید خونسردی خود را حفظ کنید. ارزش واقعی ارائه دهید، انرژی در صدایتان داشته باشید، و مخاطب را هوشیار نگه دارید: توجه مخاطبان خود را دوباره به دست خواهید آورد.