Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4.  برای برنده شدن در مسابقات سخنرانی آماده شوید

  تاریخ انتشار : ۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۰۴/۲۴

  دسته : آموزش

 برای برنده شدن در مسابقات سخنرانی آماده شوید


نویسنده:  اندرو دلوگان

تصور کنید که در مسابقات جهانی سخنرانی عمومی صحبت می‌کنید. شما یک سخنرانی را با تمام احساسات خود نوشته‌اید و بهترین عملکرد زندگی خود را ارائه می‌دهید. وقتی نام برنده اعلام می‌شود، این شما هستید!

چطور ممکن است؟

 بله، شما می‌توانید برنده شوید.

چیزی که برندگان را از کسانی که برنده نمی‌شوند جدا می‌کند، تجربه‌ی سخنرانی برای مدت طولانی یا تجربه‌ی مسابقه نیست «نه ژست است، نه تنوع آوازی است، نه ابزارهای بلاغی است و نه مهارت‌های ارائه».

مهم‌ترین تمایز بین کسانی که برنده می‌شوند و کسانی که نمی‌برند آمادگی است.

داشتن باور برنده شدن

هنری فورد گفته است:

چه فکر کنید که می‌توانید یا فکر کنید نمی‌توانید - حق با شماست.

اگر فکر می‌کنید می‌توانید در مسابقه‌ی سخنرانی توست مسترز برنده شوید، می توانید برنده شوید. اعتقاد به اینکه می‌توانید برنده شوید، انگیزه‌ی شما را برای تلاش چندین برابر می‌کند.

میانبری وجود ندارد.. بنابراین، اولین قدم ضروری برای تهیه یک سخنرانی مسابقه عالی، تهیه یک سخنرانی عالی است. نقطه.

با این حال، مسابقه‌ی سخنرانی توست مسترز یک موقعیت سخنرانی منحصر به فرد است، همانطور که ارائه‌ی یک پیشنهاد تجاری به سرمایه گذار نیک اندیش یک موقعیت سخنرانی منحصر به فرد است. هر دو به مراحل آماده سازی اضافی نیاز دارند که با شرایط هماهنگ شده است.

معیارهای مسابقه‌ی سخنرانی توست مسترز

برای اینکه ببینید چه چیزی یک مسابقه‌ی سخنرانی توست مسترز را منحصر به فرد می‌کند، به چیزی فراتر از راهنمای داوری که توسط توست مسترز بین‌المللی ارائه شده است نیاز ندارید.

راهنمای داوری شامل هفت دسته است که مجموعاً دارای 100 امتیاز به شرح زیر است:

محتوا (مجموع 50  امتیاز)

  • پروراندن مطلب: 20 امتیاز
  • اثربخشی: 15 امتیاز
  • ارزش سخنرانی: 15 امتیاز

ارائه (مجموع 30 امتیاز)

  • جنبه‌های فیزیکی: 10 امتیاز
  • صدا: 10 امتیاز
  • شیوه‌ی ارائه: 10 امتیاز

زبان (مجموع 20 امتیاز)

  • تناسب: 10 امتیاز
  • درستی: 10 امتیاز

نیازی نیست که یک نابغه باشید تا متوجه شوید که هدف شما کسب حداکثر امتیاز در هر تعداد از معیارهای ارائه است که می‌توانید. این معیارها را مطالعه کنید و سخنرانی خود را به طور مرتب با آنها بسنجید.

10 نکته برای برنده شدن در مسابقه‌ی سخنرانی

در اینجا ده درس برتری است که طی سالها رقابت در مسابقات سخنرانی توست مسترز آموختم.

  1. محتوای قانع کننده بسازید.

محتوا نیمی از امتیازات داوری را تشکیل می‌دهد. یعنی محتوا پادشاه است. با این حال، بسیاری از شرکت‌کنندگان بی‌تجربه در سخنرانی، محتوا را قربانی ارائه‌ی کامل می‌کنند. اشتباه نکنید: ارائه مهم است، اما محتوا مهمتر است.

  1.  آن را فراگیر کنید.

هنگامی که از سطح باشگاه فراتر رفتید، مخاطبان شما به طور کلی (و داوران به طور خاص) تقریباً به طور قطعی یک نمونه‌ی جمعیتی گسترده را تشکیل می‌دهند. از موضوعات بسیار فنی یا موضوعاتی که فقط برای زیرمجموعه‌ای از مخاطبان جذاب هستند باید اجتناب شود. موضوعات برنده آنهایی هستند که جذابیتی فراگیر دارند. برای نمونه، درس‌های زندگی، عشق، خانواده، رشد شخصی، شکست دادن شانس، پایبندی به یک شیوه‌ی رفتاری و ... .

  1. طنز را بگنجانید.

طنز را در هیچ کجای راهنمای داوری نخواهید دید. یک مسابقه‌ی سخنرانی طنز در توست مسترز وجود دارد. (با این حال، شوخ طبعی یک عنصر ضروری است.) برای حمایت از پیام اصلی شما باید از حکایات یا عبارات طنز استفاده کنید.

  1.  سوالات کاوشگرانه بپرسید.

از آنجایی که موضوع سخنرانی خود را به خوبی می‌دانید، تجزیه و تحلیل پرورش مطالب و اثربخشی سخنرانی از دیدگاه مخاطبان برای شما دشوار است. هنگامی که تمرین می‌کنید، از مخاطبان تمرینی خود سؤالات کاوشگرانه‌ی خاصی مانند سوالات زیر بپرسید:

  • پیام کلیدی چه بود ؟ اگر آنها با چیزی پاسخ دهند که با پیام مورد نظر شما مطابقت ندارد، مشکل دارید.
  • آیا پیام واضح بود؟
  • آیا کلمات، عبارات یا قسمت های گیج کننده ای وجود داشت؟
  • آیا شما توانستید با آن ارتباط برقرار کنید؟ هیچ سخنرانی ای وجود ندارد که برای همه دلنشین باشد، اما اگر حوصله‌ی مخاطب تمرینی شما را سر ببرد، احتمال زیادی وجود دارد که مخاطب واقعی شما را نیز خسته کند.
  1. از گنجاندن ژست‌های غیر طبیعی در سخنرانی خودداری کنید.

با وجود ده امتیاز کامل برای ژست‌ها (یعنی «جنبه‌های فیزیکی»)، وسوسه‌انگیز است که بخواهید ژست‌ها را در همه جای سخنرانی، از جمله جایی که ژست‌ها به آن تعلق ندارند، بگنجانید. برای پرهیز از انجام این کار، قبل از اینکه به طور آگاهانه هر ژستی را در سناریوی سخنرانی خود بگنجانید، سخنرانی را با صدای بلند تمرین کنید. به ژست‌هایی که بدنتان به‌طور طبیعی به خود می‌گیرد توجه کنید، و سپس بر روی انجام درست این ژست‌ها کار کنید.

  1. از تحمیل تنوع آوازی غیرطبیعی خودداری کنید.

پس از نوشتن یک سخنرانی نگویید  «باید با استفاده از کلماتی که نوشته‌ام، عناصری با تن صدای بلند، عناصری با تن صدای پایین، آهنگ بالا، آهنگ کم، سرعت سریع و سرعت آهسته را در سخنرانی خود وارد کنمدر عوض، تنوع آوازی را به طور طبیعی برای تقویت کلمات اعمال کنید. اگر سخنرانی حاصل هنوز از نظر آوازی یکنواخت است، شاید لازم باشد برخی از بخش‌ها را بازنویسی کنید.

  1.  در هر سطحی پیشرفت کنید.

با پیشروی در سطوح مختلف مسابقه سخنرانی توست مسترز، رقابت به طور فزاینده‎‌ای شدیدتر می‌شود. در حالی که سخنرانی‌های خوب ممکن است در سطح باشگاه برنده شوند، ممکن است در سطح منطقه یا بخش برنده نشوند. خسته نشوید و فکر نکنید که پیروزی شما در یک سطح باعث پیروزی شما در سطح بعدی می‌شود. از دریافت بازخورد و بهبود سخنرانی خود در هر سطح مطمئن شوید.

  1.  به دنبال لحظات جادویی باشید.

با فرض اینکه رقیب شما به اندازه‌ی شما آماده باشد، داوران با یک تصمیم دشوار روبرو خواهند شد: چگونه بین دو سخنرانی قابل مقایسه تمایز قائل شویم؟ بهترین راه برای متمایز کردن خود این است که حداقل یک لحظه‌ی فراموش نشدنی را در سخنرانی خود بگنجانید. این ممکن است استفاده از یک ابزار باشد. ممکن است استفاده از یک ژست ویژه باشد. ممکن است بخوانید. ممکن است روش موثری برای تعامل با مخاطب داشته باشید. سخنرانی شما به کیفیتی نیاز دارد که هیچ سخنرانی رقیب دیگری ندارد.

شاید این برای شما کافی نباشد که این تصور را به جا بگذارید که «این سخنرانی عالی بوددر عوض، هدف شما باید این باشد که داوران به این فکر کنند: «وای، دیدی؟!».

  1. مثبت و قوی به پایان برسانید.

شما می توانید مخاطبان خود را سوار بر یک ترامپولین احساسی کنید، اما همیشه با یک احساس مثبت یا یک احساس امیدواری پایان دهید. داوران انسان هستند. انسان‌ها دوست دارند احساس خوبی داشته باشند. آخرین تاثیری که قبل از علامت زدن داور در برگه‌ی رای بر روی او می‌گذارید باید آنها را در یک چارچوب ذهنی مثبت قرار دهد.

نتیجه گیری شما همیشه یک عنصر گفتاری مهم است، اما اهمیت آن در مسابقات سخنرانی بیشتر می‌شود، زیرا آخرین چیزی است که قبل از اینکه داوران توجه خود را به برگه‌ی امتیاز دهی تغییر دهند، بیان می‌شود. یک نتیجه گیری قوی نیز به همان اندازه مهم است زیرا تشویق تماشاگران را افزایش می‌دهدکه  این به نوبه‌ی خود تأثیر مثبتی بر داوران خواهد داشت.

  1. برای برنده شدن «تلاش» نکنید.

همانطور که برای بیان اولین کلمات خود آماده هستید، چارچوب ذهنی مناسب بسیار مهم است. مثلا:

«هفت دقیقه فرصت دارم تا پیام مهمی را به مخاطب برسانم  در اینجا تمرکز بر مخاطب و پیام است .

« هفت دقیقه فرصت دارم تا داوران را تحت تاثیر قرار دهم و در مسابقه برنده شوم.» در اینجا تمرکز روی شما و منیت شماست .

چارچوب ذهنی اول را اتخاذ کنید. عملکرد پرشور شما مسیر پیروزی را برای شما هموار خواهد کرد. 

 

برچسب ها :
مسابقه سخنرانی

مطالب تصادفی

چرا هوش هیجانی در رهبری مهم است؟

چرا هوش هیجانی در رهبری مهم است؟

نویسنده: لورن لاندری، مدیر بازاریابی و ارتباطات مدرسه کسب و کار هاروارد منبع: مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد https://online.hbs.edu مهارت‌های فنی ...

مهارت‌های مکالمه‌ی خود را تقویت کنید

مهارت‌های مکالمه‌ی خود را تقویت کنید

مهارت‌های ارتباطی خود را برای روابط بهتر تقویت کنید. نویسنده: چارلز دوهیگ (نویسنده و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر) چند سال پیش به ...

وسایل کمک بصری و کمک آموزشی

وسایل کمک بصری و کمک آموزشی

وسایل کمک بصری و کمک آموزشی روشی مؤثر برای پشتیبانی و تکمیل هر سخنرانی یا ارائه هستند. این وسایل باید ...

ارزیابی‌ها: پر کردن شکاف فرهنگی

ارزیابی‌ها: پر کردن شکاف فرهنگی

اینکه چگونه سطوح صراحت در بازخورد بسته به فرهنگ متفاوت است و چرا این مهم است. کریستین هوفرل چالش‌هایی ...