تاریخ انتشار : ۱۲:۴۸ ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
دسته : آموزش
به مخاطبان بگویید که هستید و چرا سخنان شما دارای اهمیت است
من گمان میکنم که اکثر اعضای پارسمسترز در مورد سه جزء اصلی یک سخنرانی توافق دارند: یک مقدمهی خوب، یک محتوای تاثیرگذار، و یک نتیجهگیری عالی. با این حال بسیاری از ما یک عنصر چهارم را از دست میدهیم: معرفی سخنران.
درست است، معرفی سخنران بخش مهمی از هر سخنرانی است، اما ارزش آن اغلب نادیده گرفته میشود. چه در حال نوشتن مقدمه برای یک سخنرانی خود در باشگاه یا جامعه باشید، یا برای معرفی سخنران دیگری مقدمه بنویسید، این نکات ممکن است به شما کمک کند.
هنگامی که در یکی از دورههای مهارتافزایی باشگاه خود سخنرانی دارید، ارزیاب شما باید دوره و سطحی را که در آن هستید و همچنین اهداف شخصی یا سخنرانی را یادداشت کند. به عنوان مثال، آیا چیزی وجود دارد که در تلاش برای بهبود آن و مایل به دریافت بازخورد در مورد آن هستید، مانند تنوع آوایی یا ساختار گفتار؟ یا آیا هدف خاصی دارید، چیزی که می خواهید مخاطبان شما در نتیجه سخنرانی شما فکر کنند، احساس کنند یا انجام دهند؟
یک معرفی خوب فرصتی عالی برای انتقال بخشی از اطلاعات به مخاطبان است که در غیر این صورت قسمتی از زمان با ارزش شما را در طول سخنرانی واقعی خواهد گرفت.
یک عضو پارسمسترز در باشگاهی خاطرهای از یک ارائهی خود ارائه میکند:
«یک بار سخنرانی را ارائه کردم که شامل توضیح نسبتاً طولانی درباره نقشی بود که مخاطب بازی می کرد. ارزیاب من پیشنهاد کرد که به جای صحبت در مورد این اطلاعات در طول سخنرانی آنها را در بخش معرفی خود استفاده کنم، که میتوانست یک یا دو دقیقهی مفید دیگر در طول سخنرانیام به من بدهد. پیشنهاد درخشانی بود.»
معرفی خود را بلافاصله پس از نوشتن سخنرانی بنویسید. تمام اطلاعاتی که نیاز دارید در ذهن شما تازه است. قبل از جلسه آن را برای شخصی که شما را معرفی میکند (معمولاً ارزیاب خود) ارسال کنید. این کار به آنها فرصت میدهد تا خواندن آن را تمرین کنند و هر سوالی در مورد محتوا یا تلفظ کلمات یا نامهای خاص داشته باشند بپرسند.
و در اینجا یک نکته کلی وجود دارد: یک نسخه اضافی از معرفی خود را به جلسات حضوری بیاورید و نسخه الکترونیکی آن را برای جلسات آنلاین در دسترس داشته باشید، زیرا ممکن است نسخهی اصلی به هر دلیلی در دسترس نباشد.
آماده کردن یک معرفی برای سخنرانیهای خارج از باشگاه
اگر در محیطی خارج از باشگاه (به عنوان نمونه برای یک گروه اجتماعی) صحبت میکنید، احتمالاً شخصی از شما یک بیوگرافی میخواهد تا برای معرفی شما استفاده کند. با این حال، آنها ممکن است اهمیت معرفی سخنران را درک نکنند و بیوگرافی را تنها چیزی که مورد نیاز است تلقی کنند.
اما صرفاً خواندن پیشینهی یک سخنران باعث ایجاد هیجان چندانی در مخاطب نمیشود و در برخی موارد اگر طولانی باشد میتواند منفی نیز باشد. اینکه معرفی خودتان را خودتان آماده کنید بسیار مفید است - معرفی که نکات کلیدی در مورد شما و تخصص شما را در بر میگیرد اما شکل و شمایلی همانند یک رزومه ندارد.
معرفی سخنران خود را همانطور آماده کنید که برای سخنرانی باشگاه مینویسید. در مورد سازمان و مخاطبان خود تحقیق کنید تا علایق آنها را درک کنید. برای ایجاد رابطه، این را در مقدمه خود بگنجانید.
مخاطبان را درگیر و به آنها اطلاع رسانی کنید.
هنگامی که یک سخنرانی را در خارج از باشگاه ارائه میدهید، معرفی شما به معنای واقعی کلمه زمینه را برای نظرات آینده فراهم میکند و شامل اطلاعاتی است که اعتبار سخنران در حوزهی سخنرانی را مشخص میکند.
هر مخاطبی دلیلی برای گوش دادن میخواهد و علاقه دارد بداند که سخنرانی چه چیزی به اطلاعات یا مهارتهای او اضافه خواهد کرد. دارن لاکروکس، قهرمان جهانی سخنرانی در سال 2001، پیشنهاد میکند هنگام معرفی سخنران دیگر از عبارات حاوی "شما" (که شنونده را مستقیما مورد خطاب قرار میدهد) استفاده کنید. به عنوان مثال: آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه از حرکات دست به طور موثر در سخنرانی استفاده کنید؟ خوب، شما خوش شانس هستید، زیرا سخنران بعدی ما در زمینه زبان بدن متخصص است و برخی از بهترین نکات خود را با ما در میان خواهد گذاشت.
علاوه بر جلب توجه مخاطبان، یک معرفی تاثیرگذار در جلوهگر نمودن سخنران به عنوان یک متخصص در یک موضوع خاص یا یک سری موضوعات کلیدی است. اعتبار موضوعی حیاتی است. بدون آن، چرا شنوندگان باید سخنران را باور کنند؟ اعتبار به ویژه هنگام صحبت با یک مخاطب جدید یا ارائه مشاوره و راهنمایی مهم است.
تعامل و اطلاع رسانی کنید.
هنگام صحبت در خارج از باشگاه، مقدمه به معنای واقعی کلمه زمینه را برای نظرات آینده فراهم میکند و شامل اطلاعاتی است که اعتبار گوینده را در مورد موضوع مشخص میکند.
به عنوان مثال، اگر سخنران در مورد مدیریت مالی صحبت می کند، به شنوندگان اجازه دهید بدانند که فرد دارای مدارک پیشرفته در تجارت و امور مالی است، علاوه بر 15 سال تجربه بانکی، به صدها مشتری کمک میکند تا اهداف مالی خود را تحقق بخشند. این مفهوم اعتبار است!
معرفی یک همکار
حالت مطلوب آن است که سخنران خود معرفی خود را بنویسد. با این حال، اگر مسئولیت معرفی یک سخنران به شما محول شده است، با او تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید. مقدمه را طوری بنویسید که انگار شما هستید که سخنرانی میکنید. این رویکرد همچنین زمانی میتواند مفید باشد که یک متن معرفی دریافت میکنید که یک هم باشگاهی کمتجربه، که در این زمینه مهارت کافی ندارد، برای معرفی یک سخنران نوشته است. میتوانید نکاتی را برای کمک به آنها در جهت بهبود این مهارت ارائه دهید.
برای موفقیت آماده شوید.
معرفی سخنران اولین قسمت از چهار بخش اصلی سخنرانی است. اطمینان حاصل کنید که زمان و توجهی که شایسته آن است به آن اختصاص دادهاید. وقتی این کار را انجام میدهید، خود و دیگران را برای موفقیت آماده کردهاید!