تاریخ انتشار : ۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
دسته : آموزش
گاهی اوقات اعمال شما میتواند بلندتر از کلمات شما صحبت کند.
استفاده از ژستها و حرکات بدن هنگام صحبت کردن، تنها راهی برای جذب مخاطب و کمک به آنها برای به خاطر سپردن مطالب شما نیست. این ژستها و حرکات همچنین به شما، سخنران، کمک میکند تا سخنان خود را یاد بگیرید، به خاطر بسپارید و بیان کنید. هنگام آماده کردن ارائهی بعدی خود، چه برای مخاطبان حضوری یا آنلاین، سعی کنید از حرکات و زبان بدن برای انتقال اعتماد به نفس و تقویت حضور در صحنه استفاده کنید.
ژستها
۱- خود را برای ژست گرفتن بیشتر آموزش دهید.
در یادداشتهای سخنرانی، خود را به گرفتن ژست، چه با حرکات خاص و معنیدار یا با حرکات «خودجوش» برنامهریزی شده تشویق کنید. این کار در ابتدا ناخوشایند به نظر میرسد، اما لازم نیست تمام حرکاتی را که تمرین میکنید در ارائهی خود استفاده کنید.
۲- از افراد حرفهای بیاموزید.
چند سخنرانی ارائه شده در مسابقات جهانی سخنرانی عمومی یا سخنرانیهای پرطرفدار را به صورت آنلاین تماشا کنید، به طور خاص بر زبان بدن سخنرانان تمرکز کنید. ایدههای جدیدی را برای امتحان کردن دریافت کنید.
3- برای هر نکتهی اصلی یک حرکت ایجاد کنید.
داشتن یک ژست خاص را برای هر یک از نکات سخنرانی خود امتحان کنید. خودتان ببینید آیا انجام این کار به یادآوری کمک میکند یا خیر.
4- خود را در عمل مشاهده کنید.
ارائهی خود را در حال تمرین ضبط کنید و مراقب باشید که چه چیزی طبیعی به نظر می رسد و چه چیزی نیست. (Yoodli، که با Toastmasters همکاری میکند، یک مربی سخنرانی با هوش مصنوعی را برای کمک به شما در این زمینه ارائه میدهد.) ژستها، حتی اگر برنامهریزی شده باشند، باید به طور طبیعی در حین صحبت کردن جریان داشته باشند. اگر ژستهای خود را بیش از حد برنامهریزی و تمرین میکنید، ممکن است سخنرانی خود را فراموش کنید و غیرطبیعی به نظر برسید. برعکس، برخی از حرکات خود جوش مانند تکان دادن مداوم دست در هوا ممکن است بیش از حد تکرار شوند. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد اندازه/نوع حرکات را با اندازهی مخاطب یا مکان تنظیم کنید (مخاطبان بزرگتر به حرکات بیشتری نیاز دارند).
5- یک تمرین نهایی داشته باشید.
تمرین خود را همانطور که قصد دارید سخنرانی خود را ارائه دهید، از جمله با اجرای تمام حرکاتی که امیدوارید در طول ارائهی خود استفاده کنید، انجام دهید. کلمات و حرکات در حافظهی شما رمزگذاری میشوند و یادآوری را آسانتر میکنند.
زبان بدن
۱- نگاه راهبری
هنگامی که با یک گروه صحبت میکنید، برای مدت زمان بیان یک ایدهی کامل روی یک فرد تمرکز کنید. هنگامی که یک مکث طبیعی وجود دارد (مثلاً در انتهای یک عبارت)، نگاه خود را به شخص جدیدی معطوف کنید. کارشناسان SNP Communications مستقر در سانفرانسیسکو به سخنرانان توصیه میکنند که از جارو کردن اتاق با چشم خودداری کنند یا اجازه ندهند چشمانشان به سمت سقف یا کناره حرکت کند، که ممکن است علامت عدم اطمینان باشد. اگر لبهای شما در حال حرکت است، چشمان شما باید روی لبهای دیگری قفل شود. این نوع تماس چشمی از آنچه اغلب سخنرانان به آن عادت دارند عمدیتر و طولانیتر است. نگهداری آن نیز سختتر است، زیرا به نظر طولانی میآید.
۲- موضع قاطعانه
هنگام صحبت کردن، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. از جابجایی از یک طرف به سمت دیگر خودداری کنید و از قدم زدن یا راه رفتن در حین صحبت کردن خودداری کنید. اگر میخواهید به قسمت دیگری از صحنه، اتاق یا صفحه کامپیوتر بروید، به طور هدفمند به آن سمت قدم بردارید، پاهای خود را محکم بر روی زمین قرار دهید و قبل از شروع دوبارهی صحبت، تماس چشمی برقرار کنید.
3- حرکات تاکیدی
از حرکات برای تاکید استفاده کنید. هر دو دست را به طور همزمان بالا بیاورید و کف دستهایتان را رو به روی هم باز کنید (انگار یک توپ بزرگ در دست دارید). به طور متقارن ژست بگیرید، گویی توپ را روی کلمات مهم قرار میدهید.
هنگامی که حرکت نمیکنید، دستان خود را راحت در کنار خود نگه دارید. از بستن آنها یا قرار دادن آنها در جیب خودداری کنید. حرکات اضافی مانند «ماشین لباسشویی» را حذف کنید – زمانی که دستانتان در حالی که به دنبال کلمات میروید دور و بر میچرخند. همچنین از وضعیتهای دفاعی (بازوهای ضربدری) خودداری کنید.
۴- قدرت صوتی
آنقدر بلند صحبت کنید که افراد ردیف آخر بتوانند به راحتی صدای شما را بشنوند. صدای شما ممکن است به طرز شرمآوری بلند باشد، اما صدا در یک اتاق بزرگ یا فرش شده به سرعت از بین میرود. برای اینکه صدای خود را به ردیف آخر برسانید، باید از دیافراگم نفس بکشید و صحبت کنید. با قرار دادن دست روی شکم و کشیدن نفس عمیق تمرین کنید تا دیافراگم شما منبسط شود. از این جریان هوا برای حمایت از سخنان خود استفاده کنید. بلند صحبت کردن این مزیت را دارد که شما را مجبور به بروز احساسات میکند.
۵ بازخورد متمرکز
از آنجایی که مدیریت برداشت مخاطبان برای حضور حرفهای نقش اساسی دارد، بازخورد بسیار مهم است. اکثر مربیان ترکیبی از بررسی همتایان و ضبط ویدیو را ترکیب میکنند. ویدئو به ویژه برای تشخیص حرکات کنترل نشده و حرکت چشم مفید است. با گذشت زمان، میتوانیم از آنچه در لحظه انجام میدهیم آگاهتر شویم و خود را به رفتارهای مفیدتر هدایت کنیم.