تاریخ انتشار : ۰۵:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دسته : آموزش
چگونه سرعت را کاهش دهیم و از اثر مرگبار خواندن یکنواخت اجتناب کنیم.
ما اغلب آموزش میبینیم که سخنرانیهای خود یا حداقل بخشی از آنها را حفظ کنیم. با این حال، مواقعی وجود دارد که متوجه میشویم در حال خواندن بخشهایی، یا حتی تمام سخنرانیهایمان هستیم.
شاید شما در حال خواندن یک نقل قول طولانی از یک کتاب برای حمایت از نکتهی اصلی سخنرانی خود هستید. شاید شما وزیری باشید که در طول یک خطبه بخشی از کتاب مقدس را میخوانید. یا شاید از شما خواسته شده باشد که سخنران اصلی را در یک رویداد مهم معرفی کنید و مقدمه ای به شما داده شود تا کلمه به کلمه بخوانید.
ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما خواندن یک متن یکی از سخت ترین راه های صحبت کردن است. بله، خواندن بیان کلمات را برای شما آسان تر میکند. اما اگر میخواهید واقعی به نظر برسد، اگر می خواهید زنده به نظر برسد، اگر میخواهید به نظر برسد که واقعاً به آن اعتقاد دارید، باید کمی تلاش کنید. آن را به گونهای جلوه دهید که به طور معمول صحبت میکنید.
اغلب اوقات میشنوم که سخنرانان به خوبی پیش میروند، اما وقتی شروع به خواندن یک بخش میکنند، صدای یکنواختی دارند. آنها به جای صحبت کردن ممکن است بگویند، "و غیره، و غیره، و غیره." به عنوان یک راوی حرفهای، میدانم که این چقدر راحت میتواند اتفاق بیفتد.
انرژیای که در سخنرانی میگذارید و روشی که از طریق آن بر کلمات خود تأکید میکنید عناصر مهمی در سخنرانی هستند. آنها کمک میکنند تا مخاطبان خود را درگیر و علاقهمند نگه دارید. هنگامی که به زبان خود خود صحبت میکنید - زبانی که نشان دهنده اشتیاق شما به موضوع شما است، حفظ این ویژگیها آسانتر است. اما اگر با همه کلمات یکسان رفتار کنید، بدون هیچ گونه تنوع آوازی، میتوانید انرژی خود را هنگام خواندن متن از دست بدهید.
در حالی که من چند آگهی تبلیغاتی، از جمله یکی برای دل تاکو انجام دادهام، بیشتر پروژههای من بازاریابی و ویدیوهای آموزشی بوده است. (آیا ویدیوی من را در مورد آن دستگاه ساخت تورتیلا دیدید- یا آموزش ساخت کلاهک های دندانی؟ خمیازه ...) کار من این است که موضوعات خسته کننده را جالب جلوه دهم. تجربهی روایتگری من تاثیر زیادی بر نحوهی صحبت کردن و خواندن امروز من داشته است.
من استودیوی ضبط خودم را در خانه دارم، بنابراین بسیاری از مشتریانم یک فیلمنامه برای من ارسال میکنند و از من میخواهند که "آن را ضبط ، ویرایش کنم و فایل نهایی را برایشان ارسال کنم." این به من این فرصت را داده است که از تکرار پس از تکرار عذاب بکشم تا زمانی که گویش قابل قبول محقق شود. و این به من آموخته است که چگونه از صدایم برای جذب مخاطب و سوق دادن آنها به عمل استفاده کنم. وقتی میشنوم که گوینده ای متنی را به شیوهای یکنواخت میخواند، متوجه تأثیری میشوم که این خواندن بر مخاطبانش دارد – یا ندارد.
هدف شما، به عنوان گویندهای که متن شخص دیگری را میخواند، دریافت هدف نویسنده است. شما به دلیلی انتخاب کردید که آن متن را بخوانید. متن با شما سخن گفته و بیان کنندهی نظر شما بوده است. اطمینان حاصل کنید که مخاطب شما نیز آن را حس میکند. این تصویر بزرگ است. حالا بیایید وارد جزئیات شویم.
ابزارهای کار
وقتی متنی را میخوانم، آن را به شیوهای خاص آماده میکنم و آن را خیلی زیاد علامت گذاری میکنم.
۱ با چاپ متنی که خواهید خواند شروع کنید، اما این کار را با فونت بزرگتر انجام دهید. برخی از کارشناسان استفاده از Times Roman یا یک سبک قلم serif مشابه را پیشنهاد می کنند. من شخصا Arial را ترجیح می دهم. یکی را انتخاب کنید که خواندن آن آسان است. آن را به اندازهی حداقل ۱۴ افزایش دهید، احتمالاً ۱۶. من معمولا از ۱۴ استفاده میکنم، زیرا می خواهم تعداد دفعاتی که یک جمله در خط بعدی قرار میگیرد را به حداقل برسانم. من از فاصله خطوط ۱.۱۵ یا ۱.۵ استفاده می کنم، اما هر کدام برای شما مناسبتر است را انتخاب کنید. هدف این است که مقداری فاصله بین خطوط ایجاد شود تا فضای زیادی برای علامتگذاری متن بدون گیج شدن با علامتگذاری از بالا و پایین ایجاد شود.
۲ متن را چندین بار بخوانید تا متوجه شوید. به کلمات و عبارات مهم توجه کنید و زیر کلمات یا هجاهایی که نیاز به تاکید دارند خط بکشید.
۳ اگر میخواهید کلمهای را با فراز در صدای خود بخوانید، یک خط با شیب رو به بالا بالای کلمه قرار دهید. اگر می خواهید فرود داشته باشید بیایید، خطی با شیب رو به پایین بکشید.
۴ اگر می خواهید یک مکث کوتاه برای وضوح اضافه کنید، بین کلماتی که نیاز به مکث دارند، یک خط مورب قرار دهید. اگر می خواهید مکث طولانیتری داشته باشید، به خصوص برای تاثیر بیشتر، از دو خط مورب استفاده کنید.
۵ هر متن دارای کلماتی است که باعث میشود هر بار اشتباه کنید. وقتی این اتفاق برای من میافتد، دور آن کلمه خط میکشم. به این ترتیب، وقتی دارم آن را میخوانم، میبینم که در حال نزدیک شدن است و بیشتر به آن توجه میکنم.
در مرحلهی بعد به گروه بندی کلمات و اصطلاحات فنی نگاه میکنیم - دو ساختاری که میتوانند به ویژه هنگام خواندن یک متن مشکل ساز شوند.
گروه بندی کلمات
گروه بندی کلمات، حداقل همانطور که من از این اصطلاح استفاده میکنم، کلماتی هستند که باید اساساً به عنوان یک مجموعهی واحد بیان شوند. به عنوان مثال، شعار این مجله "مجله ارتباطات و رهبران" است. " ارتباطگیرندگان و رهبران " یک گروه است، بنابراین من پرانتزهایی را در اطراف آن قرار میدهم. این دو فایده دارد. اول، من می دانم که آن را به عنوان یک مجموعهی واحد بخوانم. دوم، اگر بعد از «ارتباط گیرندگان» خطی وجود داشته باشد، نمیگویم «مجله ارتباط گیرندگان – مکث – و رهبران». که میتواند اثر کلام را از بین ببرد. وقتی قسمت جلوی یک پرانتز را میبینم، میدانم که در خط بعدی چیزهای بیشتری وجود دارد و این به من کمک میکند تا آن را به طور صحیح بخوانم.
اصطلاحات فنی
گاهی اوقات کلمات در یک صنعت یا زمینهی خاص، معنای خاص آن حوزه را به خود میگیرند. آنها به اصطلاحات فنی تبدیل می شوند. و اغلب آنها یا تلفظ خود را میگیرند یا به عنوان یک کلمه در نظر گرفته میشوند.
اصطلاحات فنی در زمینهی کاری شما نیز وجود دارد. آنها را داخل پرانتز قرار دهید تا نزدیک شدن آنها را ببینید. و یک پیشنهاد دیگر در مورد علامت گذاری: آنها را با مداد انجام دهید. میتوانید آنها را بهتر ببینید و در صورت لزوم میتوانید آنها را تغییر دهید.
در نهایت، هنگامی که متن خود را آماده کردید، آن را با همان انرژی، آهنگ و تنوع صوتی که در بقیه سخنرانی خود استفاده میکنید، ارائه دهید. همانطور که در ابتدا گفتم، باید طوری به نظر برسد که به طور معمول صحبت میکنید. در حین تمرین صدای خود را ضبط کنید. از خود بپرسید: "آیا سطح انرژی خود را هنگام خواندن متن کاهش دادم؟" "آیا صدای من یکنواخت به نظر میرسد؟" "آیا سرعتم را تند کردم؟" ما با سرعت بیشتری نسبت به زمانی که صحبت میکنیم میخوانیم. اگر نقل قول را با سرعت خواندن خود بیان کنیم، از آن بخش عبور خواهیم کرد و ممکن است تاثیر کامل رل بر مخاطب نداشته باشد.
خواندن مؤثر یک متن به آمادگی، تمرین و زمان برای تسلط بر مهارت نیاز دارد. اما این مهارتی است که می تواند تفاوت چشمگیری در تأثیری که نقل قول انتخابی شما بر مخاطبان شما میگذارد ایجاد کند. آن متن تاثیر زیادی روی شما گذاشته است. اطمینان حاصل کنید که همان تأثیر را روی مخاطبان شما دارد.