تاریخ انتشار : ۰۵:۰۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
دسته : آموزش
مخاطبان خود را خسته نکنید یا نشانه های مهم را از دست ندهید.
من متوجه روند اخیر سخنرانان، به ویژه اعضای باشگاه، در خواندن از روی سخنرانی یا ارائه خود شدهام.
من این مساله را درک می کنم. ما همه گرفتار هستیم، و نوشتن سخنرانی و خواندن آن از روی صفحه نمایش کامپیوتر آسان است.
اگر تمام هدف شما این است که به سادگی بایستید و صحبت کنید، این خوب است. اما اگر هدف شما بهبود مهارتهای گفتاری و اثربخشی ارتباطتان است، من در مورد آن هشدار میدهم.
بدانید که وقتی این را می گویم، به این دلیل نیست که خودم این کار را انجام نمی دهم. من یک دوبلور حرفه ای هستم. من برای پروژه هایی مانند ویدیوهای شرکتی، آگهی های بازرگانی و پیام های خودکار کار صداگذاری انجام می دهم. من فیلمنامهها را با این هدف میخوانم که پیام نویسنده را به شیوهای متقاعدکننده و طبیعی منتقل کنم. اما من از روی سخنرانیهایم نمیخوانم.
اولین دلیلی که من در انجام آن احتیاط میکنم این است که اکثر مردم خوانندگان خوبی نیستند. بسیاری از آنها در هنگام خواندن از روی متن به سادگی بیعلاقه، یا بیحوصله به نظر میرسند. اگر هدف شما این است که مخاطبان خود را بخوابانید، این کار را انجام دهید. اگر نمیخواهید خطر به خواب رفتن مخاطبان خود را به جان بخرید، از روی متن خود نخوانید.
اما اگر خوانندهی خوبی باشید چه؟ من هنوز هم انجام آن را توصیه نمیکنم. یکی از دلایل بی اثر بودن خواندن این است که شما روی کلمات تمرکز کردهاید و به آنچه در آینده میآید توجه می کنید. این تمرکز باعث کاهش تنوع آوازی شما میشود. این مساله ارتباط عاطفی شما با مخاطبان را کاهش میدهد. تنوع آوازی یکی از روشهای اساسی است که از طریق آن ما احساسات را به شنوندگان خود انتقال میدهیم. اگر این ویژگی مهم را محدود کنید، اثربخشی و تأثیر سخنرانی خود را محدود میکنید.
حالتهای چهره، اغلب، رسانای مهم بعدی است. نرم افزار Zoom و سایر نرم افزارهای ارتباطی برخط این روزها رایج هستند. و برای برخی باشگاه ها یک وسیلهی ارتباطی مهم محسوب میشوند. نمایش زبان بدن از طریق این رسانهها دشوار است. به نظر من، شما می توانید با برجسته کردن حالات چهره خود به موفقیتهای بیشتری برسید. اما اگر کارهایی را که چهرهتان میتواند انجام دهد به دلیل تمرکز بر خواندن محدود کنید، بار دیگر آنچه را که میتوانید با گفتار خود به دست آورید محدود میکنید.
یک نکتهی منفی دوم برای خواندن از روی متن وجود دارد. خواندن ما را عادت میدهد که به مخاطب خود توجه نکنیم. اگر چشمان شما به صفحهی کامپیوتر یا یک تکه کاغذ دوخته شده باشد، چگونه می توان آنها را روی مخاطبان خود متمرکز کرد؟ و اگر این کار را اغلب انجام دهید، می تواند یک عادت ایجاد کند.
چه فرقی می کند؟ اول از همه، تماس چشمی به مخاطبانتان میگوید که به آنها فکر میکنید. این نوع تماس ابزاری برای آنهاست. اما برای شما نیز یک ابزار است. با نگاه کردن به مخاطبان خود، متوجه میشوید که آیا آنها به آنچه شما میگویید علاقهمند هستند، با آنچه میگویید گیج شدهاند یا کاملاً آن را هضم کردهاند. این به شما فرصتی میدهد تا در صورت نیاز، اصلاحاتی در اواسط سخنرانی خود انجام دهید. اگر به پایین نگاه کنید، این فرصت را از دست میدهید.
علاوه بر این، با نگاه کردن به مخاطبان خود، میدانید چه کسی واقعاً از آنچه میگویید هیجانزده است، و سپس میتوانید روی آنها تمرکز کنید. آنها کسانی هستند که پس از پایان سخنرانی پیام شما را به دیگران منتقل میکنند.
بنابراین، توانایی استفاده از چشمان شما بسیار مهم است.
خواندن از روی متن سخنرانی یک نکتهی منفی دیگر نیز به همراه دارد، به خصوص اگر در یک محیط حرفهای یا شرکتی هستید. این نشان میدهد که شما آنقدرها با اطلاعات خود آشنا نیستید. آیا این پیامی است که می خواهید برای مشتریان بالقوه خود یا مدیران شرکت خود ارسال کنید؟ من شک دارم که جواب مثبت باشد.
درست است! شما همیشه وقت ندارید برای سخنرانی آماده شوید. گاهی ناچار از خواندن هستید. اگر اینگونه است، اجازه دهید چند پیشنهاد به شما بدهم.
مقالهی "خواندن یک متن آماده" را بخوانید. در آن من توضیح میدهم که چگونه یک متن را علامت گذاری کنید تا بتوانید آن را به طور طبیعی و با بیان قوی ارائه دهید.
متعهد به توسعهی مهارت باشید. مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید یک سخنرانی را در یک محیط زنده بخوانید. من ترجیح میدهم از طرح کلی اسکلت استفاده کنم، اما اگر باید آن را کلمه به کلمه بخوانید، آن را هدف خود قرار دهید تا در آن مهارت پیدا کنید.
باز هم، ممکن است فکر کنید خوانندهی خوبی هستید، اما بیشتر مردم اینطور نیستند. من بیش از ۳۰ سال است که یک خواننده حرفه ای هستم و هنوز در حال ارتقاء مهارت خود هستم. تصور نکنید که فقط می توانید یک متن را بردارید و آن را به طور موثر بخوانید. وقتی متنی را میخوانید، برای مخاطب خود صحبت می کنید. در عوض، به دنبال صحبت با آنها باشید. سخنرانی های شما برای نیل به این هدف بهتر خواهد بود.