Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. چگونه ارائه‌ی خود را تکان دهید.

  تاریخ انتشار : ۱۲:۲۷ ۱۴۰۱/۱۰/۰۴

  دسته : آموزش

چگونه ارائه‌ی خود را تکان دهید.


از این 10 اشتباه اصلی اجتناب کنید.

یک نکته‌ی خنده دار در مورد مردم. ما سعی می‌کنیم بیشتر از اینکه برای منفعت تلاش کنیم از درد دوری کنیم. بیشتر مردم تمایل دارند به جای مثبت نگری، بر روی نکات منفی تمرکز کنند. فکر می‌کنم به همین دلیل است که سوال شماره‌ی یک من هنگام آموزش به مشتریان برای ارائه یک سخنرانی TED این است: "من چه کار اشتباهی انجام می‌دهم؟" به جای اینکه "من چه کاری را درست انجام می دهم؟"

بیایید یک دقیقه در مورد درد صحبت کنیم. بسیاری از مردم با درد سخنرانی در جمع دست و پنجه نرم می‌کنند. این درد از کجا می‌آید؟ این ترس از احساس آسیب پذیری در مقابل دیگران است. آیا اگر بدانیم می‌توانیم یک ارائه را بدون نقص اجرا کنیم، احساس آسیب‌پذیری می‌کنیم؟ نه. ما از اشتباه کردن و احمق به نظر رسیدن می‌ترسیم. چه می‌شد اگر بتوانیم با درس گرفتن از رایج‌ترین و اغلب ساده ترین اشتباهاتی که همه‌ی ما مرتکب می‌شویم، از این درد جلوگیری کنیم.

به عنوان یک مربی TED و یک مربی سخنران اجرایی، بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در مورد روانشناسی مشارکت و تعامل با مخاطب و گنجاندن آن در کار خود می‌کنم. من به مشتریان یاد می‌دهم که چگونه سخنرانی‌ها، نطق‌ها و ارائه‌هایی داشته باشند که افتضاح نیستند، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد افتضاح باشد. هدف اجتناب از افتضاح بودن نیست؛ بلکه تکان دادن هر نطق، ارائه یا سخنرانی اس که داریم.

اما، چگونه این کار را انجام دهیم؟

اشتباهاتی که بیشتر مرتکب می‌شویم.

سریعترین راه برای داشتن ارائه خسته کننده‌ای که فاقد خلاقیت است، این است که به خود اجازه دهید در دام‌های رایجی بیفتید که بدون شک از نزدیک شاهد آن بوده اید. آماده‌سازی حداقلی آسان‌تر از بالا زدن آستین‌ها و تلاش سخت برای ارائه یک سخنرانی منحصر به فرد و صیقل خورده است.

بیایید با "نه-نه ها" شروع کنیم. عادات کلیشه ای زیادی وجود دارد که ما در سخنرانی های خود از آنها تقلید می کنیم، زیرا قبلاً آنها را دیده و شنیده‌ایم. چند بار یکی از جمله‌های زیر را شنیده‌اید: «و بدون هیچ مقدمه‌ای...» «اجازه دهید با تشکر از برگزارکنندگان شروع کنم که امروز من را به اینجا دعوت کردند.»، «ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید. باعث افتخار من است که اینجا با شما هستم.»

نه اینکه هیچ یک از این گفته ها بد هستند - اینطور نیست. آنها فقط بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابل پیش‌بینی هستند. به‌عنوان یک سخنران، با کمی تلاش بیشتر، می‌توانید اصیل باشید، قدرت خود را اثبات کنید، و در نهایت تأثیر بگذارید.

من مربی طیف گسترده ای از سخنران‌ها بوده‌ام: از یک خواننده رپ گرفته تا یک کهنه سرباز جنگ جهانی دوم، از مدیران اجرایی تا سخنرانان TED و قهرمانان مسابقات جهانی سخنوری تست مسترز.  من ارائه‌های بسیار زیادی را تماشا، تجزیه و تحلیل و مهندسی معکوس کرده‌ام. شروع به تهیه فهرستی از رایج ترین اشتباهاتی که مردم مرتکب می شوند کردم. البته، من فقط لیستی از نه-نه ها را برای شما باقی نمی‌گذارم. من یک مربی هستم من همچنین به شما خواهم گفت که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا سخنرانی خود را تکان دهید.

در اینجا 10 اشتباه اصلی وجود دارد که می تواند یک ارائه را کسل کننده کند و عنصر فوق‌العاده بودن را از آن بگیرد. به دنبال آن راه هایی برای تبدیل اشتباهات به پیروزی ارائه خواهد شد.

  1. غرق کردن مخاطبان در اطلاعات

مخاطبان خود را با اطلاعات زیاد غرق نکنید. در میزان اطلاعاتی که آنها می‌توانند همزمان پردازش کنند محدودیت وجود دارد. آنها به انبوهی از داده ها نیاز ندارند تا آنچه شما می‌گویید را بپذیرند. آنها به مقدار مناسب اطلاعات با زاویهی دید مناسب نیاز دارند.

چگونه آن را تکان دهیم:

در مورد اطلاعاتی که استفاده می‌کنید سخت‌گیرانه عمل کنید و آن ها را متناسب با نیازهای مخاطبان خود تنظیم کنید، نه با تخصص یا سطح راحتی خود.

  1. ناآگاهی نسبت به مخاطبان

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم نسبت به مخاطب ناآگاه باشیم، به‌ویژه زمانی که اطلاعاتی را ارائه می‌کنیم که با علاقه یا سطح بلوغ مخاطبانمان مطابقت ندارد. رهبران خواهان نمای کلی از فاصله‌ی 30000 متری هستند در حالی که تحلیلگران دوست دارند وارد جزئیات شوند. همکاران در زمینهی کاری شما ممکن است بخواهند کار شما را ببینند، در حالی که یک مشتری بالقوه ممکن است بخواهد فقط نتیجه گیری را بشنود. از آنچه مخاطبان شما به آن اهمیت می‌دهند غافل نباشید.

چگونه آن را تکان دهیم:

بهترین راه برای ارتباط با مخاطبان خود را با تمرکز بر آنچه که آنها به آن اهمیت می‌دهند، بیابید. خودتان را جای آنها بگذارید. همیشه یک دیوار نامرئی بین شما و مخاطب وجود دارد. این وظیفهی شماست که وجود آن را تشخیص دهید و آن را پایین بیاورید.

  1. شروع آهسته

آیا تا به حال شنیده اید که ارائه‌ای در جایی شروع شود که مدتی طول بکشد تا سخنران به اصل مطلب برسد؟ شروع‌های آهسته وحشتناک هستند. شما همیشه باید قوی شروع کنید و فوراً علاقه مخاطبان خود را جلب کنید.

چگونه آن را تکان دهیم:

یک راه عالی برای شروع کردن، پرسیدن یک سوال جذاب یا بیان یک جمله‌ی تکان دهنده است. کاری را انجام دهید که فوراً توجه مخاطب را جلب کرده و حفظ کند. اما یک هشدار: کاری را فقط برای صرف انجام آن انجام ندهید. اطمینان حاصل کنید که افتتاحیهی شما به شدت با ایده‌ها، نکات و فراخوانی که ارائه می‌کنید مرتبط است.

  1. توضیح بیش از حد

آیا تا به حال شنیده اید که کسی داستانی را تعریف کند و آن را کش دهد؟ احتمالا پس از پایان آن از خود پرسیده‌اید که این کار چه فایده ای داشت؟ یا ایده یا مفهومی را توضیح می‌دهند و اطلاعاتی بیش از آنچه لازم است ارائه می‌دهند.

چگونه آن را تکان دهیم:

داستان‌ها و توضیحات خود را تا جایی که می‌توانید کوتاه نگه دارید. بیشتر جذاب کنید و کمتر توضیح دهید. اگر به واکنش مخاطبان خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که چه زمانی بیش از حد توضیح داده‌اید.

  1. یکنواختی

اکثر مردم نمی‌توانند گوش دادن به کسی را که در ارائه‌ی خود تنوعی ندارد تحمل کنند. به عبارت دیگر یکنواختی برای آنها قابل تحمل نیست. اگر در طول سخنرانی خود یکنواخت باشید، توجه مخاطب را از دست می‌دهید. هر چیز یکنواختی خسته کننده می‌شود.

چگونه آن را تکان دهیم:

از نحوه‌ی صدای خود و واکنش مخاطبان آگاه باشید. به همه چیز تنوع اضافه کنید - سرعت، دامنه صدا، حجم صدا و حتی احساساتی که تزریق می کنید. مخاطبان خود را به سفری جذاب ببرید که در آن هیچ چیز ثابت نمی‌ماند. این آنها را در تمام مدت متمرکز نگه می‌دارد.

  1. پایان دادن با سوال مخاطبان

هرگز سخنرانی خود را به سوالات مخاطبان ختم نکنید. شما هیچ کنترلی بر آنچه پرسیده می شود ندارید، بنابراین یک سوال غیر‌منتظره می‌تواند کل پیام شما را از مسیر خارج کند و انرژی اتاق را تغییر دهد. این پایان مطلوب شما نیست، پس روی سوال شخص دیگری قمار نکنید.

چگونه آن را تکان دهیم:

ترفند قدیمی نمایش رادیویی را انجام دهید. هنگامی که به پایان ارائه‌ی خود نزدیک شدید، یک پیش‌پرده برای مخاطبان تنظیم کنید تا در پایان منتظر آن باشند، سپس قبل از اینکه دنده را به سوی یک پایان تاثیرگذار و به یاد ماندنی تغییر دهید، وارد پرسش و پاسخ شوید،

  1. صحبت کردن بیش از زمان مقرر

گناه اصلی در سخنرانی عمومی صحبت کردن بیشتر از زمان مقرر است. ماندن در زمان تعیین شده کافی نیست. زمان خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا چند دقیقه مانده به اتمام آن، در حال توضیح دادن اسلاید هفتم از 30 اسلاید خود نباشید. یک راه عالی برای منحرف کردن یک سخنرانی این است که در حین مسابقه دادن با ساعت، به مخاطب احساس اضطراب منتقل کنید.

چگونه آن را تکان دهیم:

ارائهی خود را درونی کنید. اگر به خوبی به سخنرانی خود مسلط باشید، می توانید به راحتی چیزی را در لحظه‌ی مناسب حذف کنید. برای انجام «فرود اضطراری» بداهه بنویسید. هر کاری را که لازم است انجام دهید تا مخاطب احساس کند آنچه را که نیاز دارد به دست آورده است نه اینکه احساس کند وقتش تلف شده است.

  1.  تصاویر ترسناک

چیزی به نام تصویر خنثی وجود ندارد – تصاویر یا به ارائهی شما ارزش می‌افزایند یا ارزش آن را کم می‌کنند. اگر یک تصویر به یک نکته یا داستان به شیوه ای قدرتمند گره بخورد، می تواند بسیار موثر باشد. اگر تصویری خسته کننده یا کلیشه ای است، پس بخشی از ارائه شما نیز همینطور است. از استفاده از کلیپ آرت (تصاویر از پیش ساخته شده برای رسانه های مختلف)، عکس‌های کلیشه‌ای یا اسلایدهایی با کلمات زیاد خودداری کنید.

چگونه آن را تکان دهیم:

تصویری را پیدا کنید که مخاطب شما را از نظر احساسی با آنچه می‌گویید مرتبط کند. اگر داستانی در مورد نحوه‌ی درست کردن راویولی خانگی مادربزرگتان تعریف می‌کنید، عکسی از یک بشقاب راویولی نشان ندهید. عکسی از مادربزرگتان یا حتی بهتر از آن یکی از او در حال ساخت راویولی به ما نشان دهید.

  1. شما جلوتر از من

بسیاری از سخنران‌ها داستان‌های خود را در جهت آنها می‌سازند. خمیازه. آیا می‌خواهید مخاطبان شما نیز شروع به خمیازه کشیدن کنند؟ اگر چنین است، ارائه‌ی خود را به طور کامل پیرامون خودتان بسازید. اگر نه، پس این کار را انجام ندهید.

چگونه آن را تکان دهیم:

در اینجا یک تمرین مفید وجود دارد: شمارش کنید که چند بار کلمه "من" و چند بار کلمه "شما" را در طول ارائه خود می‌گویید، سپس عبارت‌های خود را عوض کنید. به عنوان مثال، «ساعت 2 بامداد به فروشگاه رفتم چون هوس بستنی مورد علاقه‌ام را کرده بودم» را به «آیا تا به حال ساعت 2 صبح به فروشگاه رفته‌اید چون هوس بستنی مورد علاقه‌تان کرده‌اید؟» را تغییر دهید. وقتی از کلمه "شما" استفاده می‌کنید، باعث می‌شود مخاطبان خود را وارد داستان شما کنند. آنها ترجیح می‌دهند در مورد خودشان فکر کنند تا اینکه به شما گوش دهند که به طور پیوسته در مورد کارهایی که انجام داد‌ه‌اید یا تفکراتی که دارید صحبت می‌کنید. تعادل من/شما را بیشتر از خود به سمت مخاطبان منحرف کنید.

  1. پایان ضعیف

آخرین چیزی که شما می‌گویید مهم‌ترین است. در پایان ارائه‌ی خود، چه چیزی را می‌خواهید به مخاطبان خود واگذار کنید؟ آیا می خواهید آنها کاری انجام دهند، چیزی را تغییر دهند یا در مورد چیزی متفاوت فکر کنند؟ بزرگترین فرصت شما برای یک فراخوان قوی برای اقدام در پایان است. اشتباهی که بسیاری از مردم مرتکب می‌شوند این است که پایان ضعیفی دارند. من همیشه فکر می‌کردم که پایان دادن با یک "متشکرم" فقط یک روش از روی تنبلی است برای گفتن "ارائه‌ی من به پایان رسیده است." راه بهتری پیدا کنید.

چگونه آن را تکان دهیم:

پایان خود را همانند یک نکته‌ی نهایی تصور کنید. هر کاری که می خواهید مخاطبانتان انجام دهند، فکر کنند یا احساس کنند، آن را در پایان خود آشکار کنید. پایانی بسازید که آنقدر قانع کننده و واضح باشد که مخاطب برای اینکه بداند کار شما تمام شده است نیازی به نشانه‌ی "متشکرم" نداشته باشد.

روی آنچه موثر است تمرکز کنید

آیا کسی هرگز خواهد توانست اشتباهات ارائه‌ی شده خود را به طور کامل ریشه کن کند؟ نه. اما شما می توانید روی آنچه موثر است تمرکز کنید. گاهی اوقات چیزی که برای یک مخاطب موثر است برای مخاطب دیگر کار نمی‌کند. آگاهی از این اشتباهات فقط شروع است. در نهایت، مخاطب می‌خواهد محتوای منحصر به فرد شما را بشنود و اعتماد به نفس شما را احساس کند. نقطه تلاقی بین آنچه در مورد آن آگاهی دارید و آنچه برای مخاطبان شما مفید است را پیدا کنید. به یاد داشته باشید، هر بار که صحبت می کنید برای آنهاست، نه برای شما.

هر چیزی اگر تاثیرگذار نباشد اشتباه است. تقویت مهارت خود و آگاهی از آنچه که کار نمی‌کند می‌تواند به شما کمک کند آنچه را که موثر است پیدا کنید.

برچسب ها :
نکات سخنرانی

مطالب تصادفی

سخنرانی با آمادگی

سخنرانی با آمادگی

10 نکته برای تمرین گفتاری سازنده‌تر. موضوعی را انتخاب کرده‌اید. اجزای سخنرانی را در کنار یکدیگر قرار داده‌اید. چند یادداشت تهیه ...

هدیه‌ی شگفت انگیز اشتباه کردن

هدیه‌ی شگفت انگیز اشتباه کردن

اوه! هدیه‌ی شگفت انگیز اشتباه کردن  خودتان را به خاطر اشتباهات تنبیه نکنید، از آنها برای یادگیری و رشد استفاده کنید. اگرچه ...

معرفی مدل SBI در ارائه بازخورد به کارکنان

معرفی مدل SBI در ارائه بازخورد به کارکنان

بازخورد توسط کرت لوین از بنیانگذاران دانش تحول سازمانی از رشته مهندسی الکترونیک قرض گرفته شده و به معنی سیستمی ...

اهمیت پرورش تفکر انتقادی در قرن ۲۱

اهمیت پرورش تفکر انتقادی در قرن ۲۱

نویسنده: تحقیق و توسعه‌ی پارس‌مسترز ایران در دنیای پیچیده و پویای قرن ۲۱، پرورش تفکر انتقادی بیش از هر زمان دیگری ...