Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. چگونه با یک آغاز مؤثر مخاطب خود را جلب کنیم

  تاریخ انتشار : ۱۲:۲۵ ۱۴۰۴/۰۱/۰۷

  دسته : آموزش

چگونه با یک آغاز مؤثر مخاطب خود را جلب کنیم


آیا می‌خواهید توجه مخاطبان خود را بلافاصله جلب کنید؟ در اینجا نحوه جلب توجه مخاطبان با یک آغاز مؤثر آورده شده است.

«من برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر در زمانی دشوار برای حیات کشور، امپراتوری‌مان، متحدان‌مان و، بالاتر از همه، برای آرمان آزادی با شما صحبت می‌کنم.»

این جمله از وینستون چرچیل، در اولین سخنرانی پخش‌شده‌اش به‌عنوان نخست‌وزیر در تاریخ 19 مه 1940 است. بیشتر ما موضوعی به این عظمت، مانند «نبرد عظیم در فرانسه و فلاندر» برای سخن گفتن نداریم—یا توانایی بلاغتی به بزرگی چرچیل. اما به همان اندازه نیاز داریم که در شروع سخنرانی‌ها و ارائه‌های خود، مخاطبان را جذب کنیم.

پس، در این زمینه چطور عمل می‌کنید؟ موفقیت سخنرانی شما به این بستگی دارد که شنوندگان را درگیر کنید و آن‌ها را در این حالت نگه دارید. این همان چیزی است که یک «قلاب» یا «جذب‌کننده» سخنرانی طراحی شده است تا انجام دهد.

قلاب سخنرانی چیست و چگونه کار می‌کند؟

یک قلاب یا جذب‌کننده بخشی از ارائه شماست که مخاطب را وادار می‌کند بنشیند و توجه کند. این باید در ابتدای سخنرانی شما باشد، جایی که می‌تواند بیشترین تأثیر را بگذارد. مخاطبان قبل از شنیدن سخنان شما ذهن‌شان پر از افکار دیگر است. آن‌ها ممکن است در واقع در طول آن هفته در تعدادی از ارائه‌ها حضور داشته باشند. بنابراین شما باید به آن‌ها بگویید که شما سخنرانی هستید که قرار است جالب باشد.

به محض اینکه مخاطبان جذب شوند با شما خواهند ماند. به شرطی که بدنۀ سخنرانی شما با انتظاراتی که در ابتدای آن ایجاد کرده‌اید، مطابقت داشته باشد. اما این همان قلاب است که همه‌چیز را آغاز می‌کند.

آغاز مؤثر در مقابل آغاز غیرمؤثر

برای درک تفاوت بین یک آغاز که مخاطبان شما را جذب می‌کند و یکی که آن‌ها را فراری می‌دهد، به دو آغاز سخنرانی زیر توجه کنید. هر دو از سخنرانی‌های TED هستند و هر دو توسط دانشمندان بیان شده‌اند. کدام‌یک توجه شما را جلب می‌کند؟

(الف) «ما به یک غواصی در اعماق دریا خواهیم رفت.»

(ب) «من درباره مورچه‌ها مطالعه می‌کنم... در بیابان، در جنگل‌های استوایی، در آشپزخانه‌ام و در تپه‌های اطراف سیلیکون‌ولی که در آن زندگی می‌کنم.»
حدس می‌زنم گزینه اول توجه شما را جلب کرده باشد. چه کسی نمی‌خواهد با اقیانوس‌شناس دیوید گالو به یک غواصی مجازی برای اکتشاف عمق‌های اقیانوس برود (گزینه الف)؟ اینکه زیست‌شناس دبورا گوردون در مورد مورچه‌ها مطالعه می‌کند (گزینه ب) خوب است. اما به نظر جذاب نمی‌رسد.

در واقع، موضوع او—پیوند بین مورچه‌ها، مغز انسان و سرطان—بسیار جالب است. اما آغاز او سخنرانی‌اش را به زمین چسبانده است. اما مانند هر سخنرانی، او باید از همان ابتدا به پرواز درآید.

شما باید خلاق باشید، درست است؟

پس چگونه می‌توانيد در سخنرانی‌ها و ارائه‌های خود انفجار بزرگ را ایجاد کنید؟ در اینجا چهار عنصر کلیدی برای یک قلاب موفق سخنرانی به همراه مثال‌ها آورده شده است. به یاد داشته باشید که یک قلاب باید در اوایل سخنرانی شما ایجاد شود. پس اجازه دهید ببینیم یک قلاب خوب چه کار می‌کند؟

1- با مخاطب هم‌صدایی دارد.
اگر موضوع شما از نظر عمومی برای همه جالب باشد، برآورده کردن این نیاز باید آسان باشد. به عنوان مثال، سر کن رابینسون در سخنرانی TED خود با عنوان «آیا مدارس خلاقیت را می‌کشند؟» این کار را در تنها نه ثانیه انجام می‌دهد.

اینجا آغاز اوست، که به سخنرانان قبلی در این رویداد اشاره می‌کند: «این عالی بوده، نه؟ من از تمام این موضوع شگفت‌زده شدم. در واقع... من دارم می‌روم.» یک شوخی که  به‌خوبی ارائه شده همیشه برنده است. یک آغاز به اندازه‌ای که دارای ارتباط خاص با شنوندگان است، موفق است. اگر شما صنعت و مخاطب خود را بشناسید، باید بتوانید قلابی ارائه دهید که اینگونه کاملاً هم‌صدا باشد.

2- آن‌ها را شگفت‌زده می‌کند.
آیا تا به حال هنگامی که یک سخنران گفته است: «موضوع من امروز...» در درون خود ناله کرده‌اید. چقدر متفاوت به یک آغاز که عنصر اصلی سخنرانی است واکنش نشان می‌دهیم! آن سخنران ما را خوشحال می‌کند نه خسته. کسی که می‌داند چگونه این کار را انجام دهد، گاوین پریدور-پینی در سخنرانی‌اش است. او اینگونه شروع می‌کند: «ابرها... آیا تا به حال متوجه شده‌اید که مردم چقدر در مورد آن‌ها نالیدند؟» اگر بگویم عنوان سخنرانی «ابرناکی با شانس شادی» است، متوجه انتخاب شگفت‌انگیز اما منطقی او برای آغازش خواهید شد.

3- مختصر است.
شما به تأثیری نیاز دارید. ممکن است داستان فوق‌العاده‌ای بگویید، اما اثر آن اگر بیش از حد طولانی شود از یاد خواهد رفت. همیشه زمان کل را در نظر بگیرید و آغاز را طوری بسازید که به تعادل سخنرانی به‌طور کلی کمک کند. مارک تواین یک بار پس از نوشیدن به افتخار ایالت نیوانگلند در مورد آب و هوای آنجا گفت: «من با احترام اعتقاد دارم که سازنده‌ای که همه ما را ساخته است، همه چیز را به جز آب و هوا در نیوانگلند ساخته است.» (حدس می‌زنم این آغاز هم مخاطبانش را شگفت‌زده کرده باشد.)

4-  به چیزی بزرگ‌تر از موضوع شما اتصال می‌یابد.
به یاد داشته باشید که موضوع شما در واقع دروازه‌ای به دنیایی است که شما به تغییر آن کمک می‌کنید. هیچ سخنرانی این را بهتر از جان اف. کندی در سال 1961 نفهمید، زمانی که در آغاز سخنرانی افتتاحیه‌اش گفت: «امروز ما پیروزی یک حزب را مشاهده نمی‌کنیم، بلکه یک جشن آزادی را جشن می‌گیریم.»

و اینجا سادگی بی‌نظیر و کم‌گویی (و شیطنت) آغاز سخنرانی سوژورر تروث در سال 1851 درباره حقوق زنان، «آیا من یک زن نیستم؟» آمده است که هم به این مسئله و هم به مسئله بزرگ دیگری از آن زمان، یعنی برده‌داری اشاره دارد: «خوب، بچه‌ها، جایی که این همه سر و صداست، باید چیزی در حال نادرست باشد.»

این جملات هم‌صدا، شگفت‌انگیز، مختصر و مرتبط با یک مسئله بسیار بزرگ‌تر هستند. این درس را بگیرید تا به تغییر دنیای خود کمک کنید—یک سخنرانی و یک قلاب سخنرانی به صورت همزمان.

 

 

مطالب تصادفی

رهبری همدلانه: چگونه از شعار دادن فراتر برویم

رهبری همدلانه: چگونه از شعار دادن فراتر برویم

رهبری همدلانه: چگونه از شعار دادن فراتر برویم نوشته‌ی میشل بونتره منبع: Harvard Business همدلی عنصر مهمی در محیط‌های کاری مدرن است ...

10 راه برای تبدیل شدن به یک گفتارنویس بهتر

10 راه برای تبدیل شدن به یک گفتارنویس بهتر

چگونه از کلمات خود نهایت استفاده را ببرید و به اصل مطلب برسید. نویسنده: الیزابت دانزیگر  آیا تاکنون گزارشی را ...

راهکارهایی برای کاهش استرس

راهکارهایی برای کاهش استرس

ما همه به کمی کاهش استرس در زندگی‌مان نیاز داریم، درست است؟ از مسائل روزمره کاری و حفظ روابط گرفته تا ...

مقدمه‌ای بر معرفی مؤثر

مقدمه‌ای بر معرفی مؤثر

اولین کلمات شما دعوتی به ارتباطات معنادارتر هستند تسلط بر هنر معرفی خود در محیط‌های حرفه‌ای مانند باز کردن در به ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20