تاریخ انتشار : ۱۲:۱۳ ۱۴۰۳/۱۲/۲۵
دسته : آموزش
در هنگامی که در برابر یک گروه از نمایندگان فروش ارائه میدادم، متوجه شدم که تلفنهایشان مانند آهنربا به دستانشان چسبیده است. برخی به نظر میرسید که در حال یادداشتبرداری روی کامپیوترهایشان هستند—اما نمیتوانستم بگویم که آیا دارند ایدههای درخشان من را ثبت میکنند یا مشغول بررسی ایمیلهایشان هستند. من به گونهای کنایهآمیز با آنها درباره ارتباطات صحبت میکردم. آنها واقعاً به موضوع من علاقهمند بودند، اما تمرکز کردن برایشان دشوار بود. آنها یک مخاطب حواسپرت بودند.
حواسپرتی قرار است باقی بماند. تحقیقات نشان میدهد که افراد هر چند ثانیه حواس خود را پرت میکنند. چه در حال رویاپردازی باشند و چه احساس کنند که باید تلفنشان را بردارند، آنها بهطور کامل در لحظه حاضر نیستند. حضور همگانی گوشیهای هوشمند و تبلتها منابع بیپایانی از انحرافات را فراهم میکند، از ایمیلها و مقالات گرفته تا آن بازی قدیمی، Candy Crush. روزهایی که، مانند مناظرههای سیاسی لینکلن-داگلاس در سال ۱۸۵۸، مخاطبها ساعتها با دقت نشسته بودند و هر سخنران صحبتهای مورد نظر خود را ارائه میداد، گذشته است. اکنون خوشحال میشویم اگر کسی بتواند ۱۰ دقیقه بدون نگاه کردن به تلفنش تمرکز کند. پس چگونه میتوانیم توجه مخاطب را قبل از اینکه دستگاهشان را بردارند، جلب کنیم؟
سخنرانیهای خود را طوری برنامهریزی کنید که به حواسپرتی مخاطب توجه کنید و از این نکات برای افزایش احتمال توجه مخاطب استفاده کنید.
نقطه اصلی خود را اول بگویید. مردم در ابتدای پیام شما بیشترین توجه را دارند. با مقدمهای شروع کنید که نظر آنها را جلب کند، مانند یک پرسش، آمار، داستان کوتاه یا نقل قول. سپس پیام اصلی را در دو دقیقه اول ارائه دهید تا اطمینان حاصل کنید که دریافت میشود. با تاریخ یا پیشزمینه شروع نکنید. مستقیماً به اصل مطلب بروید.
از زبان واضح و ساده استفاده کنید. اگر سخنرانی خود را در سطح مدرسه ابتدایی ساده کنید، افراد شما را راحتتر درک خواهند کرد. حتی اگر بدانید که همه شنوندگان شما فارغالتحصیلان دانشگاه هستند، اگر در سطح دبیرستان صحبت کنید (مثلاً کلاس دوازدهم)، احتمالاً آنها حواسشان پرت میشود.
سطح زبان ترکیبی از طول جمله و واژگان است. طول و ریتم جملات خود را متنوع کنید، اما طول متوسط جملات را پایین نگه دارید. از کلمات کوتاه و آشنا به جای واژگانی که فکر میکنید شما را باهوشتر نشان میدهد، استفاده کنید. به جای «غور»، بگویید «اندیشه». به جای «منظور کردن» بگویید «در نظر گرفتن»، به جای «سابق بر این»، بگویید «پیشتر».
حتی اگر سخنرانی فوقالعادهای آماده کردهاید، شنوندگان شما احتمالاً دچار حواسپرتی خواهند شد. با توجه به جوی که در آن زندگی میکنیم، چگونه میتوانیم توجه مخاطب را حفظ کنیم؟
اولاً، بدانید که مردم به آنچه که برایشان ارزشمند است توجه میکنند. مخاطب شما هنگام شروع سخنرانی، قضاوت سریعی خواهد کرد و تصمیم میگیرد که آیا مطالب شما برایشان مفید است یا خیر. بهطور واضح نشان دهید که گوش دادن به شما بهترین کاری است که آنها در طول روز خواهند کرد.
حتی پس از جلب توجه مخاطب، باید برای حفظ توجه آنها تلاش کنید. ماریان فلایشر، نویسنده سخنرانی و مربی مهارتهای ارائه، سالها تجربه در کمک به ارائهدهندگان برای جلب توجه شنوندگان حواسپرت دارد. او اشاره میکند که بیشتر مردم یک «دستگاه حدسزن خودکار» دارند—آنها فکر میکنند میدانند شما چه میگویید، بنابراین نیازی به گوش دادن به شما ندارند. او پیشنهاد میکند که سخنرانان این فرآیند خودکار را مختل کنند. در اینجا چند راه برای دوباره جلب توجه شنوندگان ارائه شده است:
یک سوال بزرگ بپرسید. شنوندگان خود را با پرسیدن یک سوال جذاب به چالش بکشید، مانند «فکر میکنید چرا امروز اینجا هستیم؟» یا «به نظر شما بزرگترین علت شکستهای تجاری در جامعه امروز چیست؟» آنها را به صحبت کردن تشویق کنید و بگذارید کمی از تجربیات خود را به اشتراک بگذارند—آنها احتمالا بیشتر به شما گوش خواهند داد.
یک داستان جذاب متناسب با مخاطب بگویید. همیشه دو داستان عالی و هدفمند آماده داشته باشید تا در صورت نیاز، جمعیت حواسپرت را دوباره جلب کنید.
چیزی را تغییر دهید. اگر ایستادهاید، بنشینید. اگر نشستهاید، از صندلی خود بلند شوید. در اتاق قدم بزنید. به سمت سمت دیگر تریبون بروید. چیزی خندهدار بگویید. آنها را شگفتزده کنید.
این نکات به شما کمک خواهد کرد که شنوندگان را هوشیار نگه دارید. وقتی آنها نمیدانند که آیا شما قرار است سوالی بپرسید یا به آنها اشاره کنید، بیشتر بیدار خواهند بود.
نکات ذکر شده در بالا به شما کمک میکند تا ارائههای قدرتمندی ایجاد کنید، اما چالشهایی همچنان در هنگام صحبت آنلاین وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی افراد دوربینهای خود را خاموش میکنند، این امر بسیار ناامیدکننده است. صحبت کردن با دریایی از جعبههای سیاه، حس اشتیاق چندانی را در شما برنمیانگیزد.
اگر بسیاری از افراد حاضر در جمع شما ویدیو را خاموش کردهاند، به آنها اشاره کنید که روشن کردن دوربینها احترام بیشتری به دیگر اعضای گروه را نشان میدهد. اگر شما یک مدیر یا مربی هستید، میتوانید بگویید که روشن بودن دوربین الزامی است. وقتی من دورههای آنلاین نگارش را ارائه میدهم، همیشه از افرادی که دوربین ندارند میخواهم که ابتدا به سوالات پاسخ دهند.
مردم به آنچه که برایشان ارزشمند است توجه میکنند.
وقتی افراد در حین صحبت شما روی چندین صفحه کار میکنند، حفظ توجه آنها دشوار است. چندوظیفگی در حال حاضر رواج دارد، با اینکه تحقیقات نشان میدهد که در نهایت باعث کاهش بهرهوری میشود. افراد زمانی که شش توپ را در هوا نگه میدارند، احساس بهرهوری بیشتری میکنند و ممکن است نخواهند کارهای دیگرشان را در حین گوش دادن به شما منتظر بگذارند. اگر ببینم کسی به تلفن یا صفحه دیگری نگاه میکند، از او میخواهم که به سوالی پاسخ دهد یا درباره چیزی که به تازگی گفتهام، نظر بدهد. ما باید مدام آنها را به ارائه خود برگردانیم.
با پذیرفتن اینکه برخی از افراد در طول ارائه شما دچار حواسپرتی خواهند شد و آماده بودن برای مقابله با این حواسپرتیها، خواهید دید که وقتی کسی از جمعیت تلفنش را از جیبش بیرون میآورد و در حین صحبت شما شروع به اسکرول کردن میکند، حفظ خونسردی برایتان آسانتر خواهد بود. ارزش قوی ارائه دهید، انرژی را در صدایتان بگذارید و مخاطب را هوشیار نگه دارید: شما توجه شنوندگان خود را دوباره جلب خواهید کرد.
منبع: toastmasters.ir