Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. پرورش روابط مثبت در کودکان

  تاریخ انتشار : ۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۱۲/۲۰

  دسته : آموزش

پرورش روابط مثبت در کودکان


روابط مثبت در زندگی ما به‌طور تصادفی ایجاد نشده‌اند. ما مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی را پرورش داده‌ایم که به ما کمک کرده‌اند تا با افرادی که ما را دوست دارند، الهام می‌بخشند و ما را به نسخه‌های بهتری از خودمان تبدیل می‌کنند، ارتباط برقرار کنیم. این روابط با ابراز قدردانی و همدلی روز به روز رشد می‌کنند.

مهارت‌های رابطه‌ای چیستند؟

افرادی که در زندگی با آن‌ها همراه هستیم، چه برای چند لحظه و چه برای یک عمر، نقشی اساسی در نحوه ساخت روابط مثبت ما دارند. مهارت‌های رابطه‌ای، به‌عنوان یکی از هسته‌ای‌ترین شایستگی‌ها در یادگیری اجتماعی و عاطفی، توسط «موسسه همکاری برای یادگیری اجتماعی و عاطفی» (CASEL) به‌عنوان «توانایی برقراری و حفظ روابط سالم و حمایتی و عملکرد مؤثر در محیط‌های متنوع» توصیف می‌شود.

نمونه‌های مهارت‌های رابطه‌ای شامل:

  • مهارت‌های ارتباطی و شنیداری
  • حل تعارض
  • قدردانی
  • قدردانی از تفاوت‌های فرهنگی
  • کار تیمی
  • نحوه درخواست کمک

مهارت‌های رابطه‌ای برای کودکان بسیار مهم‌اند تا بتوانند روابط مثبت و معناداری بسازند و حفظ کنند.

چرا روابط مثبت مهم‌اند؟

از سال ۱۹۳۸، پژوهشگران در «تحقیق توسعه بزرگسالان هاروارد» به‌طور مداوم یافته‌اند که روابط مثبت نه تنها برای خوشحالی و رفاه ما ضروری‌اند، بلکه بر سلامت ما تأثیر مثبت می‌گذارند و به ما در زندگی طولانی‌تر کمک می‌کنند. این تحقیق طولانی‌مدت نتیجه‌گیری کرده است که «روابط نزدیک، بیشتر از پول یا شهرت، چیزی است که افراد را در طول زندگی خوشحال نگه می‌دارد.»

پژوهش‌های فزاینده‌ای همچنین نشان داده‌اند که داشتن روابط مثبت و پایدار با حداقل یک بزرگسال دلسوز می‌تواند به کودکان کمک کند تا تاب‌آوری را توسعه دهند و بر تأثیرات منفی تروما و تجربیات منفی دوران کودکی غلبه کنند.

وقتی که ما روابط مثبت با دیگران داریم، همچنین به ایجاد رابطه مثبت با درون خود کمک می‌کنیم، که به خوددوستی، کلمات تشویق آمیز و محبت منجر می‌شود. روابط مثبت فضایی امن فراهم می‌کنند که در آن می‌توانیم با دیگران به‌طور واقعی و بی‌پرده ارتباط برقرار کنیم و این به ما کمک می‌کند تا با دیگران عمیق‌تر ارتباط برقرار کنیم.

چگونه یک رابطه مثبت را شناسایی کنیم؟

علاوه بر خانواده و معلمان، کودکان در حال یادگیری نحوه ساخت دوستی‌ها هستند. چگونه می‌توانیم یک دوستی مثبت را شناسایی کنیم؟ یک مقاله از کارکنان والدین «اسکولاستیک» عنوان کرده است: «کودکان به‌طور طبیعی تشخیص می‌دهند که دوستی خوب متقابل، محبت‌آمیز و قابل اعتماد است. آن‌ها قواعد معامله به مثل، هم‌پذیری و انصاف را از طریق تعاملات در بازی به یکدیگر آموزش می‌دهند.» این نکته برای درک اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه مهارت‌های اجتماعی و عاطفی از طریق بازی است، بسیار مهم است. به‌عنوان بزرگسالان، می‌توانیم برای کودکان‌مان مدل‌سازی کنیم که چگونه روابط مثبت‌مان را شناسایی می‌کنیم و چرا از افراد زندگی‌مان قدردانی می‌کنیم. به‌عنوان مثال، یک والد می‌تواند با فرزندش این‌طور به اشتراک بگذارد:

«من رابطه‌ام با خواهرم را گرامی می‌دارم چون او همیشه مرا می‌خنداند وقتی که حس غمگینی دارم. این باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشم.»

«من رابطه‌ام با دوستم را گرامی می‌دارم چون او همیشه وقتی نگران هستم به من سر می‌زند. این احساس امنیت به من می‌دهد.»

«من برادرم را دوست دارم چون از او چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. او به من کمک می‌کند تا از منطقه راحتی‌ام خارج شوم.»

چگونه روابط مثبت را توسعه دهیم

آگاهی اجتماعی را بسازید

وقتی که احساسات دیگران را شناسایی می‌کنیم، می‌توانیم با نیازهای آن‌ها همدلی کنیم. همچنین، بدون اینکه متوجه شویم، ممکن است متوجه شویم که به‌طور ناخودآگاه به افرادی جذب می‌شویم که زبان بدن غیرکلامی آن‌ها نشان‌دهنده این است که آن‌ها پذیرا و خوش‌آمدگو هستند. این چیزی است که به‌عنوان نشانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی درباره اینکه آیا کسی ممکن است برای برقراری یک رابطه آماده باشد، ارائه دهد. به‌عنوان مثال، کودکی که به یک مدرسه جدید می‌آید، احتمالاً با فردی که به او لبخند می‌زند و با او تعامل می‌کند، رابطه برقرار خواهد کرد.

نشان دادن علاقه به یادگیری درباره دیگران

به این فکر کنید که وقتی کسی از شما درباره چیزی که دوست دارید یا از آن لذت می‌برید سؤال می‌کند، چه احساسی دارید. ممکن است یک سرگرمی جدید یا تیم ورزشی محبوب شما باشد. صحبت درباره چیزهایی که ما را خوشحال می‌کند لذت‌بخش است و وقتی فرد مقابل به علایق ما علاقه نشان می‌دهد، احساس خوبی نسبت به او می‌کنیم! در مدرسه، می‌توانید دانش‌آموزان را در گروه‌ها قرار دهید و گفت‌وگوهایشان را با فعالیت «نشانه‌های اجتماعی» هدایت کنید. وقتی که ما به یادگیری درباره علایق دیگران مشغول هستیم، این همچنین فرصتی برای تمرین مهارت‌های شنیداری ما است. نشانه‌های غیرکلامی مانند سر تکان دادن و لبخند زدن به طرف مقابل نشان می‌دهد که ما به آنچه او می‌گوید اهمیت می‌دهیم.

یافتن زمینه مشترک

آیا تا به حال با کسی بر سر یک فیلم، کتاب یا حتی تنقلات محبوب مشترک پیوند برقرار کرده‌اید؟ یافتن افرادی که چیزهای مشابهی را دوست دارند، می‌تواند آرامش‌بخش باشد و ما می‌توانیم در این روابط، درک بیشتری از چیزهایی که در آن‌ها اشتراک نظر نداریم، پیدا کنیم. برای بزرگسالان، زمینه مشترک در روابط معنادار معمولاً بر اساس ارزش‌ها قرار دارد. برای کودکان که در حال یادگیری نحوه ساخت روابط هستند، پیدا کردن چیزی که با فرد دیگری مشترک است، نقطه شروع فوق‌العاده‌ای برای دوستی‌ای در حال رشد است. فعالیت‌هایی مانند «من هم مثل تو هستم» می‌توانند در کلاس درس استفاده شوند تا جامعه‌ای بسازند و به دانش‌آموزان این فرصت را بدهند که علایق مشترک را شناسایی کنند.

نشان دادن صبر

توانایی ما برای صبور بودن همدلی و احترام به دیگران را تقویت می‌کند. درک دیدگاه افراد یک راهبرد مهم برای تمرین صبر است. این به ما کمک می‌کند تا در نظر بگیریم که چرا کسی ممکن است به‌گونه‌ای خاص عمل کند. ما با پاسخ به موقعیت‌ها با صبر و درک، روابط قوی‌تری با دیگران برقرار می‌کنیم.

خوش‌آمدگویی به دیگران

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به دیگران برای احساس خوش‌آمدگویی و شروع به ساخت روابط، انجام اعمال محبت‌آمیز است. امروز به چه کسی سلام می‌کنید؟ امروز در هنگام نهار کنار چه کسی می‌نشینید و درباره روزش می‌پرسید؟ آیا کسی جدید وجود دارد که بتوانید او را به دوستان‌تان معرفی کنید؟ این اعمال کوچک محبت‌آمیز برای کودکان در مدرسه و در جامعه می‌تواند تفاوتی ایجاد کند و شروع دوستی‌های مادام‌العمر باشد.

تمرین همدلی

وقتی همدلی نشان می‌دهیم، به دیگران اهمیت می‌دهیم. وقتی احساسات ما مورد توجه قرار می‌گیرد و دیگران به ما اهمیت می‌دهند، احساس حمایت می‌کنیم. به‌عنوان والدین و مربیان، می‌توانیم به کودکان‌مان کمک کنیم تا ارتباطی بین احساساتی که تجربه کرده‌اند و اینکه چگونه دیگران ممکن است از وضعیت‌های مشابه یا سخت‌تر رنج ببرند، برقرار کنند.

ابراز قدردانی

قدردانی به ما می‌آموزد که سپاسگزاری خود را از طریق عمل قدردانی نشان دهیم. کلمات تأییدآمیز در هر رابطه‌ای ارزشمندند و به ما کمک می‌کنند تا شناخته شویم، دیده شویم و از سوی دیگران مورد قدردانی قرار بگیریم. وقتی زمان می‌گذاریم تا بگوییم «متشکرم»، در حال تأیید طرف مقابل هستیم که تأثیر مثبتی بر زندگی ما داشته است. کلمات حاکی از قدردانی و تأیید همچنین می‌توانند به ساخت اعتماد به نفس دیگران کمک کنند!

درخواست و ارائه کمک

وقتی به دیگران کمک می‌کنیم، در حال ساختن رابطه‌ای قابل اعتماد و مبتنی بر اعتماد هستیم. وقتی درخواست کمک می‌کنیم نیز همین‌گونه است. به‌عنوان والدین و مربیان، می‌توانیم این را با درخواست از کودکان برای کمک در کارهای کوچک و ارائه کمک در مواقع نیاز مدل‌سازی کنیم. به‌عنوان مثال، وقتی کمک می‌کنیم، می‌توانیم چیزی را که متوجه شده‌ایم بیان کنیم: «شما گفتید که از ریاضی ناراحت هستید، چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟» این به دیگران نشان می‌دهد که شما فردی قابل اعتماد هستید و آگاهی اجتماعی را توسعه می‌دهد.

شیوه‌نامه صلح

تعارض‌ها بخش طبیعی از روابط هستند و تمرین روش‌های سالم برای حل آن‌ها روابط ما با خانواده و دوستان را تقویت خواهد کرد. هدف از «شیوه‌نامه صلح» برای حل تعارضات این است که «کودکان را توانمند کنیم تا به‌طور مستقل مشکلات را حل کنند و به آن‌ها کلمات لازم برای بیان خود به شیوه‌ای محترمانه بدهیم.»

نتیجه‌گیری

چه کودکان ما در یک تیم فوتبال بازی کنند، با کسی در جامعه آشنا شوند، یا با دوستان قدیمی خود در ارتباط باشند، مهارت‌های رابطه‌ای در هر مرحله از رشد آن‌ها به‌عنوان برقرار کنندگان ارتباط، شنوندگان و رهبران اهمیت دارد. آن‌ها در طول مسیر چالش‌هایی را تجربه خواهند کرد، اما با یک سیستم حمایتی مثبت و سالم، خواهند توانست روابطی بسازند که تأثیرات معناداری داشته باشد و برای یک عمر باقی بماند.

مطالب تصادفی

سه سبک والدگری که باید از آنها دوری کنیم

سه سبک والدگری که باید از آنها دوری کنیم

آیا می‌خواهید فرزندان خوشحال و سالمی پرورش دهید؟ از این سه سبک والدگری دوری کنید. هیچ راه «درستی» برای والدگری وجود ...

نکاتی برای غلبه بر ترس از صحنه

نکاتی برای غلبه بر ترس از صحنه

ترس از صحنه چیزی است که تقریباً هر سخنرانی با آن روبرو می‌شود، خواه یک حرفه‌ای باتجربه باشد یا یک ...

راهبرد‌های مصاحبه‌ی شغلی که تأثیرگذار هستند

راهبرد‌های مصاحبه‌ی شغلی که تأثیرگذار هستند

چهار نکته برای نمایش مهارت‌های کسب شده در پارس‌مسترز و دریافت پیشنهاد کاری نویسنده: جوئل شوارتزبرگ _ مدیر ارشد ارتباطات راهبردی ...

آیا «مرگ مدرسه» فرا رسیده است؟

آیا «مرگ مدرسه» فرا رسیده است؟

✍️قاسم یزدان‌پناه  مقدمه آیا مدرسه، به شکلی که ما می‌شناسیم، در حال نابودی است؟ اعلام اخیر دونالد ترامپ مبنی بر انحلال وزارت آموزش ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20