Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. یک سخنرانی قوی را آماده کنید

  تاریخ انتشار : ۱۰:۴۱ ۱۴۰۱/۰۹/۱۶

  دسته : آموزش

یک سخنرانی قوی را آماده کنید


نکات ارزشمندی را برای آماده کردن یک ارائه از ابتدا تا انتها بیاموزید.

آماده‌اید؟ برای تبدیل شدن به یک سخنران الهام بخش و تاثیرگذار آماده‌اید؟ به عنوان کسی که سه بار برای مسابقات جهانی سخنرانی عمومی رقابت کرده‌ام، و با 30 سال تجربه تدریس، نویسندگی و مربیگری، این استراتژی‌ها را برای ارتقای سخنرانی‌های خود مورد آزمایش قرار داده‌ام. در اینجا اجزای ارتباط کلامی و غیرکلامی به تفصیل توضیح داده شده است. این‌ها کلیدهای شما برای باز کردن قفلی هستند که سخنرانی برنده را درون شما محبوس کرده است.

 

سخنرانی خود را آماده کنید

هدف خود را مشخص کنید. می خواهید مخاطب از سخنرانی شما چه نتیجه ای بگیرد؟ آیا قصد دارید آموزش دهید، متقاعد کنید یا الهام بخش ببخشید؟ آیا تلاش می کنید یک تعارض را حل کنید، به عمل دعوت کنید یا صرفاً یک داستان بگویید؟

به "سوال" پاسخ دهید. مخاطب همیشه یک سوال ناگفته دارد: "چه چیزی برای من مفید است؟" در همان دقیقهی اول، باید به سؤال آنها پاسخ دهید و به آنها بگویید که چرا به شما گوش می‌دهند. هنگام توسعه‌ی گفتار خود این نکته را در نظر داشته باشید.

سه هدف تعیین کنید. مهم نیست که موضوع، پیام یا هدف شما چیست، در ابتدا می‌خواهید روی سه جنبه تمرکز کنید:

۱- به مخاطب اجازه دهید شما را بشناسد.

2. به آنها دلیلی برای گوش دادن بدهید.

3. ساختاری را ارائه دهید که به راحتی بتوانند آن را دنبال کنند.

صحنه را آماده کنید. یک عنوان جذاب برای سخنرانی خود انتخاب کنید. پنج کلمه یا کمتر ایده آل است. عنوان می تواند موضوع شما را برجسته کند، نقطه‌ی راهنما ارائه دهد یا مخاطبان شما را به حدس زدن وادار کند - همانطور که برای سخنرانی ویلی جونز، قهرمان جهانی سخنرانی عمومی در سال 1997، و عنوان او، "یک راه‌اندازی گرم" رخ داد. ممکن است تعجب کنید، یک راه‌اندازی گرم؟ به نظر می‌رسد، "راه‌ اندازی گرم" به راه‌ اندازی مجدد رایانه‌ها اشاره دارد. موضوع او گسترش یافت و ایده «راه‌اندازی مجدد» خودمان را نیز در بر گرفت - یک ترکیب فوق‌العاده از موضوع با عنوان.

مستقیماً وارد ارائه خود شوید. شما 30 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنید. از چند ثانیهی اول خود عاقلانه با یک کنایه سریع، یک حکایت یا یک داستان فروتنانه استفاده کنید. اگر این کار با لحن مناسب انجام شود، ارائه‌ی تصویری آسیب پذیر یا به شکل بازیگوشی متواضعانه، از همان ابتدا مخاطب را در کنار شما قرار می دهد.

ارائه‌ی خود را سبک نگه دارید. در ابتدای سخنرانی خود زمانی را برای مخاطبان اختصاص دهید تا با شما آشنا شوند. در حالی که ممکن است چیزی که شما برای گفتن دارید احساسی باشد، اگر مخاطبان احساس کنند باید گوینده را دلداری دهند، احساس ناراحتی می کنند.

با طنز شروع کنید. سریعترین راه برای شکستن دیوارهای نامرئی بین گوینده و مخاطب طنز است. هرچه بیشتر به دنبال خنده و طنز برای پروژه‌های سخنرانی‌ام بوده‌ام، چیزهای بیشتری برای سخنرانی‌هایم و همچنین زندگی‌ام پیدا کرده‌ام. برای مثال، موضوع یکی از سخنرانی‌های من در مسابقات جهانی قدرت اصالت بود. خط ابتدایی من این بود: «خودت باش. بقیه را گرفته‌اند!»

بهترین خود را در ابتدا ارائه دهید. بسیاری از سخنران‌ها به اشتباه بهترین قسمت ارائه را برای بخش پایانی ذخیره می کنند. با این حال، بارها اتفاق افتاده است که آنچه فرض کرده‌ام "بهترین برای پایان" است واقعاً به عنوان اولین‌ها بهترین بودند. بهترین قسمت  را در ابتدا قرار دهید و ارائه خود را با نتایجی حتی بیشتر از آنچه در ابتدا پیش بینی می شد ارتقا دهید. من یک بار ارائه‌ی خود را با خواندن یک آهنگ شروع کردم، به جای آنکه آن را برای بخش‌های پایانی سخنرانی پنهان کنم.

بدنه‌ی گفتار خود را سازماندهی کنید.

سخنرانی خود را ساده و موثر کنید. در ابتدا، سخنرانی های من به طور گسترده به اضافه گویی نزدیک می‌شد. مربی من مکرراً نظر می داد: "چه می‌گویی؟" از طریق تمرکز مداوم بر هدف، مطالب غیر مرتبط حذف شدند. به مقصود و هدف گفتار برگردید. سپس با مثال‌ها، داستان‌ها یا عکس‌های تصویری گفتار خود را تکمیل کنید.

به یک موضوع شخصی رنگ و رویی عمومی بدهید. اگر موضوع شما شامل چیزی است که ممکن است دیگران تجربه نکرده باشند، این دو را با هم گره بزنید: یکی شخصی، دیگری عمومی.

سخنرانی "صندلی خالی" را با صندلی خالی و خودم روی صحنه شروع کردم تا نشان دهنده‌ی عدم حضورم در کنار خانواده ام باشد. از آنجا، این سخنرانی به فراخوانی برای حضار تبدیل شد تا صندلی های خالی زندگی خود را در نظر بگیرند تا اعضای غایب را به «میز زندگی» بازگردانند. همه خانواده‌های دور از هم ندارند، اما صندلی های خالی وجود دارد. با استفاده از این قیاس، توانستم مردم را تشویق کنم که تماس بگیرند و صندلی‌های خالی خود را پر کنند.

یک شتاب مناسب ایجاد کنید. شتاب، تاثیر می گذارد. مانند مانیتور قلب، شتاب سخنرانی شدت، اوج و حضیض را منعکس می‌کند. یک سخنرانی را به گونه‌ای طرح ریزی کنید که هر سه سطح را داشته باشد، و آن را در اوج  پایان دهید.

 

برچسب ها :
سخنرانی

مطالب تصادفی

قدرت هوش هیجانی در رهبری

قدرت هوش هیجانی در رهبری

قدرت هوش هیجانی در رهبری وقتی به رهبران بزرگ فکر می‌کنیم، آنچه که اغلب آنها را متمایز می‌کند فقط تفکر ...

تاثیر معرفی قوی سخنران

تاثیر معرفی قوی سخنران

به مخاطبان بگویید که هستید و چرا سخنان شما دارای اهمیت است من گمان می‌کنم که اکثر اعضای پارس‌مسترز ...

موضوعاتی برای سخنرانی

موضوعاتی برای سخنرانی

موضوعاتی برای سخنرانی دسته‌بندی: علمی  چرا انسان ها باید مریخ را مستعمره کنند؟ بیایید در اینجا صادق باشیم، انسان ها گونه‌های در ...

سخنرانی‌های موفق

سخنرانی‌های موفق

چه با گروه کوچکی از مردم صحبت کنید و چه با مخاطبان انبوه، می‌خواهید مطمئن باشید که سخنرانی شما به ...