Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. چگونه سخنرانی خود را آماده کنیم

  تاریخ انتشار : ۱۴:۴۰ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

  دسته : آموزش

چگونه سخنرانی خود را آماده کنیم


چگونه سخنرانی خود را آماده کنیم

ساختار، داستان‌ها و انتخاب کلمات همگی عوامل اصلی برای یک ارائه‌ی جذاب هستند.

زمانی بود که استفاده از زبان پرطمطراق و دشوار معیار سخنرانی عمومی بود - برای مثال، در قرن هجدهم آمریکای شمالی. به آغاز سخنرانی جورج واشنگتن در سال 1796 که در اینجا امده است توجه کنید:

به نظر می رسد که دوره انتخاب جدید یک شهروند برای اداره دولت اجرایی ایالات متحده چندان دور نیست، و در واقع زمانی فرا رسیده است که افکار شما باید در باب تعیین شخصی که قرار است به آن جامه‌ی مهم و نشان اعتماد ملبس شود، به کار افتد. این مهم به نظر من شایسته می‌نماید، به خصوص که ممکن است به بیان متمایزتری منجر شود ...

و آن فاصله‌ی بسیاری با نتیجه‌گیری جمله‌ی اول دارد. تصور کنید از چنین زبانی در جلسه باشگاه تست مسترز خود استفاده کنید!

هنگامی که تحلیل می‌کنیم که چرا افتتاحیهی این سخنرانی آگوست امروز جواب نمی دهد، دو مشکل عمده به سرعت آشکار می‌شوند. اول،  سخنرانی می توانست حداقل به نصف کاهش یابد. و دوم، حتی پس از 20 ثانیه، مخاطب هنوز چیز زیادی در مورد هدف سخنران نمی داند.

خوشبختانه برای سخنرانان امروزی، برنامه آموزشی Toastmasters بر مهارت گفتارنویسی تأکید دارد. در اینجا چند دستورالعمل برای تسلط بر هنر و تکنیک نوشتن سخنرانی آورده شده است.

پادشاهی من برای یک موضوع!

به موضوع سخنرانی نیاز دارید؟ ابتدا هدف خود را مشخص کنید. میخواهید چه کار کنید؟ آگاه کردن؟ متقاعد کردن؟ الهام بخشیدن؟ آموزش؟ سپس روی آن متمرکز شوید و به سوی آن حرکت کنید. شما می‌توانید چیزی را انتخاب کنید که بیشتر مردم– یا اکثر افراد مخاطب شما می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند – یا چیز محرمانه‌ای که به کمی تحقیق نیاز دارد.

مرحله سوم: طوفان فکری را شروع کنید.

تیم فوتبالتان چطور؟ ذائقه‌ی سخت گیرانه گربه‌تان؟ تمرین پیانوی فرزندتان؟ رویای دوران کودکی شما برای رئیس جمهور شدن و اینکه چه اتفاقی برای آن افتاد؟ سنت های تعطیلات در کشور یا منطقه شما؟ وانیل یا شکلات؟ کیک یا پای؟

یک نکته احتیاطی: لازم به گفتن نیست، اما وقتی صحبت از موضوعات بحث برانگیز مانند مذهب یا سیاست می شود، مطمئن شوید که از سیاست های باشگاه در مورد چنین موضوعاتی و حساسیت های مخاطبان مطلع هستید.

النا پاوتا، یک تست مسترز برجسته (DTM)، عضو باشگاه First Toastmasters لهستان، مستقر در ورشو است. او همچنین سازمان‌دهنده رویدادهای TEDx است، برنامه‌هایی در جوامع محلی که دارای تنوع سخنرانان در رشته‌های مختلف است که موضوعات مختلفی را بیان می‌کنند. این به او بینش خاصی نسبت به ساخت و اصلاح موضوعات سخنرانی می دهد.

پاوتا می‌گوید: «همانطور که پیشرفت می‌کنیم و با تجربه‌تر و دارای اعتماد به نفس بیشتری می‌شویم، می‌توانیم موضوعاتی را پوشش دهیم که ممکن است دیگران را تحت تأثیر قرار دهند. ما می‌توانیم از این ابزار شگفت‌انگیز [سخنرانی عمومی] برای تغییر زندگی مردم به سمت بهتر استفاده کنیم.»

ساده‌ی فریبنده: ساختار

رامونا جی اسمیت قهرمان مسابقات جهانی 2018 در سخنرانی عمومی است. سخنرانی برنده او را تماشا کنید و متوجه خواهید شد که چه چیزی به عالی شدن آن کمک می کند: یک طرح کلی ساده و محکم. او وارد صحنه می شود و همانند یک بوکسور خم می‌شود و مشت هایی به هوا می اندازد. او توضیح می‌دهد که ممکن است در زندگی زمین بخوریم، اما اگر استقامت داشته باشیم، «هنوز ایستاده‌ایم»، عبارتی که او در سراسر زندگی برای تأکید تکرار می‌کند. او سپس به شرح سه رویداد در زندگی خود می‌پردازد که مجبور بود با آن ها مبارزه کند (توسعه استعاره) و هر کدام را بسط می دهد.

و چگونه سخنرانی را به پایان می رساند؟ با عبارتی که در ابتدا ارائه کرده است: «هنوز ایستاده‌ام». ساده و در عین حال بسیار قدرتمند.

برای تکمیل این ساختار، اسمیت گفتار را با تنوع آوازی، زبان بدن پرشور (shadowboxing) و حتی یک ابزار کمکی (حوله ای که به زمین پرتاب می‌شود) زنده می کند.

اسمیت، رئیس کلوپ Super Speakers Club Cy-Fair در سیپرس، تگزاس، می گوید که کلید نوشتن یک سخنرانی عالی، ساده نگه داشتن آن است. او می گوید: «من با اسکلت شروع می کنم، سپس شروع به پروراندن آن می‌کنم.»

او سخنرانی ها را در سه بخش می نویسد - مقدمه، بدنه و نتیجه. در بدنه او سه نقطه را مشخص می کند، درست مانند سخنرانی قهرمانی اش. "سپس این سه نکته را مشخص می‌کنم، بین هر یک از آن‌ها پیوند دهنده‌های مناسب را اضافه می‌کنم و سپس بین نقطه سوم و نتیجه‌گیری فراخوانی برای اقدام قرار می‌دهم.»

اسمیت یک توصیه کلیدی دیگر دارد: از هم باشگاهی‌های تست‌مسترز خود کمک بگیرید. او می گوید: «در باشگاه خود به دنبال نویسندگان بگردید. در هر باشگاهی یک معلم یا نویسنده انگلیسی وجود دارد - ببینید آیا آنها می توانند به شما کمک کنند.»

 

بازی کنید - اما به روشی خوب.

وین لبوویتز، عضو تست مسترز، و جواهرساز بازنشسته از سامرویل، ماساچوست، همیشه می‌دانست که می خواهد بازیگر شود. اگرچه او در نهایت حرفه خود را در تجارت خانوادگی را دنبال کرد، اما حساسیت های تئاتری را به سخنرانی عمومی می‌آورد.

او می گوید که نوشتن یک سخنرانی مانند نوشتن فیلمنامه است. با یک ابزار جلب کننده‌ی توجه شروع کنید. برای مثال:

»چند نفر از شما خرس را شکار کرده‌اید؟ خوب، من با نبودن دست بالا می بینم که هیچ یک از شما این تجربه را ندارید. بگذارید درباره شکار خرس به شما بگویم.» او با استفاده از درونمایه‌ی خرس، رویکرد دیگری را نشان می‌دهد: «تازه متوجه شدم که تنها سه خرس در سامرویل، ماساچوست باقی مانده‌اند. این سه بیشتر از چیزی است که فکر می‌کردم.»

 

لبوویتز تأکید می کند که مردم داستان ها را به خاطر می آورند. «من متوجه می شوم که وقتی سخنرانی می کنم، باید آنها را سرگرم کنم. در غیر این صورت، پیام من هر چه باشد، گم شده است.»

او همان قالبی را پیشنهاد می کند که رامونا جی اسمیت از آن استفاده می کند. او می‌گوید: «بدنه گفتار شما باید از سه نکته‌ی اصلی تشکیل شده باشد. و داستانی برای پشتیبان هر نکته داشته باشید.» لبوویتز توصیه می‌کند که سخنرانی را با تکرار آن نکات و مرتبط کردن مقدمه و نتیجه گیری به هم پایان دهید.

در جلسه اخیر باشگاه خود، Somerville Toastmasters، اولین سخنران در مورد یک موقعیت کاری سخنرانی کرد. او ابتدا سه نکته‌ی ابتدایی را عنوان نمود، سپس در طول سخنرانی آن سه نکته را بسط داد و با بازگشت به آنها در قسمت نتیجه گیری، سخنرانی را به پایان رسانید. از آنجا که او از تنوع آوازی و جزئیات خوب استفاده می کرد، این ساختار ساده موثر بود.

به من نشان بده.

"نشان بده، نگو" توصیه ای است که اغلب به نویسندگانی ارائه می شود که کارشان نیاز به جرقه ای کوچک دارد. این مفهوم می‌تواند برای نوشتن گفتار نیز اعمال شود. با زبانی که استفاده می کنید، تصویری را برای مخاطبان خود ترسیم کنید.

جینگ هامفری، تست مسترز برجسته، یکی از اعضای Earlybirds Club در باتلر، پنسیلوانیا، به قدرت انتخاب کلمه معتقد است.

او می‌گوید: «من توصیف کلمات به صورت واضح را دوست دارم. مثل اینکه به دلیل انتخاب کلماتی که گوینده استفاده می‌کند، می‌توانید احساس کنید که داستان در مقابل شما اتفاق می‌افتد.»

علیرغم کار در زمینه ای بسیار فنی که در آن فضای زیادی برای خلاقیت با زبان وجود ندارد، در محیط خارج از کار، او طرفدار ایجاد تصاویر دراماتیک برای تحریک مخاطب است. (مثال: «اقیانوس بزرگ و وسیعی آنقدر شفاف که تقریباً می توانید ته آن را ببینید.») این پیامی است که او به عنوان یک مربی و یک ارزیاب می دهد: برای گفتن یک داستان، از تصاویر قدرتمند استفاده کنید و از برانگیختن احساسات قوی در مخاطبان خود نترسید.

او می گوید: «من به تازگی یکی از اعضای باشگاهم را ارزیابی کردم. به او گفتم «مرا بترسان و بعد نجاتم بده.» مخاطب باید بداند که چرا من به شما گوش می دهم - چرا این برای من مهم است؟

فراموش نکنید که باید مخاطبان خود را بشناسید. اگر محل برگزاری در کشوری با فرهنگ متفاوت و/یا فرهنگی است که تفاوت های قابل توجهی با فرهنگ شما دارد، مطمئن شوید که تکالیف خود را انجام داده اید تا از گاف های احتمالی توهین آمیز جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید لطیفه‌هایی اضافه کنید، ابتدا آن‌ها را روی دیگران امتحان کنید تا مطمئن شوید که طنز شما دارای ظرافت است.

از تصاویر استفاده کنید.

ابزارهای کمکی بصری می‌توانند یک افزودنی قدرتمند و در برخی موارد ضروری برای ارائه باشند. در ارائه‌های فنی عموماً از گوینده خواسته می‌شود تا از گرافیک، نمودار، شماتیک و غیره برای توضیح کامل موضوع استفاده کنند. ارائه‌های غیرفنی نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهای کمک بصری تقویت شوند.

یک نکته در مورد پاورپوینت: از روی اسلایدها نخوانید. اسلایدها باید مکمل کلمات شما باشند. در بیشتر موارد، می‌توانید از کلمات برای روایت استفاده کنید و از صفحه پروژکتور برای ایده‌هایی که به بهترین شکل به صورت گرافیکی منتقل می‌شوند، بهره ببرید. کلماتی که به زبان می‌آورید و تصاویری که نشان می دهید باید مکمل یکدیگر باشند.

من طرفدار پاورپوینت نیستم، بنابراین زمانی که پروژه "از ابزارهای کمکی بصری به راحتی استفاده کنید" را در کتابچه‌ی راهنمای ارتباطات شایسته تست مسترز ارائه دادم، یک مانکن دارای کلاه‌گیس را انتخاب کردم و روش های مختلفی که زنان مسلمان روسری می‌پوشند را نشان دادم. استفاده از این ابزار این فرصت را به من داد که سخنرانی خود را شخصی کنم و چیزی ملموس ارائه دهم، و از بحث من در مورد چرایی پوشیدن روسری زنان مسلمان حمایت کرد.

نه اینقدر سریع!

عبارات انتقالی یا همان پیونددهنده‌ها به مخاطب کمک می‌کند تا به راحتی شما را از یک بخش سخنرانی به بخش بعدی یا از یک ایده به ایده دیگر دنبال کند.

طیف گسترده ای از پیونددهنده‌ها وجود دارد که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهد. برخی مخاطب را روی موضوع یا چارچوب زمانی که شما در حال بحث هستید متمرکز می کنند. برخی مثال‌هایی از یک حوزه موضوعی خاص ارائه می‌کنند، یک نکته را تقویت می‌کنند و مثال‌هایی را به‌طور یکپارچه معرفی می‌کنند. در اینجا فقط چند پیونددهنده‌ی رایج آورده شده است:

  1.  برای مرتبط کردن مقدمه‌ی خود به اولین نکته در بدنه سخنرانی:
  • بگذارید برای شما مثالی بزنم.
  • برای شروع، بیایید ........ را بررسی کنیم.
  • ابتدا، مایلم در مورد ........ بحث کنم.

 

  1. برای انتقال از یک نکته در بدنه‌ی گفتار به نکته‌ی دیگر:
  • 2. حرکت از یک نقطه در بدن به نقطه دیگر:
  • به همین ترتیب،  این مورد در گرما تمایل به ذوب شدن دارد ...
  • اجازه دهید چیزی را به شما نشان دهم که همان اندازه دردسرساز است.
  • این به گفتاری شباهت دارد که ما در حال مطالعه آن هستیم.

 

  1. برای شروع نتیجه گیری سخنرانی خود:
  • در مجموع، این سفر آموزشی…
  •  با نگاهی به گذشته، خوشحالم که…
  •  به طور خلاصه، این سه دلیل…

اگر هنگام حرکت در میان نکات اصلی، گفتار شما ناخوشایند به نظر می رسد، شنونده را با تغییراتی مانند موارد ذکر شده در بالا هدایت کنید. وقتی شک دارید، سعی کنید آن بخش را با صدای بلند برای شخص دیگری بخوانید. اگر آنها در مورد ارتباط بین دو ایده یا دو عبارت شک دارند، به دنبال یک پیوند دهنده‌ی مناسب باشید.

مراحل پایانی

همیشه قبل از اینکه توجه خود را به تمرین معطوف کنید، یک بررسی نهایی از نوشته خود انجام دهید. چند نکته‌ی ضروری که باید به آنها توجه کرد:

 

  • گرامر و تلفظ خود را دوباره چک کنید. این ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما تصور نکنید که آن را درست انجام داده‌اید.
  • نوشته خود را برای تداوم موضوع بررسی کنید. مطمئن شوید که از هدف اصلی خود دور نمی‌شوید. هر چیزی را که گفتار شما را از مسیر درست خارج می‌کند حذف یا اصلاح کنید.
  • مطمئن شوید که همه چیز منطقی است. گاهی آنقدر در موضوع خود عمیق می‌شوید که ایده هایی را ذکر می کنید که فقط خودتان می توانید آن را درک کنید.
  • بررسی کنید که تمام ارجاعات شما درست باشد. آیا ملکه الیزابت واقعاً خطابه‌ی گتیزبورگ را ایراد کرده است یا وقتی آن را نوشتید ذهن شما درگیر بود؟
  • بیش از حد از نقل قول‌ها استفاده نکنید. می‌توان از آنها برای تقویت یک سخنرانی استفاده کرد، اما مطمئن شوید که نقل قولی که استفاده می‌کنید دقیق، مختصر و بسیار مرتبط باشد. مطمئن شوید که نویسندهی صحیح نقل قول را ذکر کرده اید (نکته حرفه‌ای: برای تأیید منبع، به جایی جز رسانه های اجتماعی نگاه کنید).
  • وقتی تمام کاری را که می توانید برای صیقل دادن نوشتار سخنرانی خود انجام دهید، احساس اطمینان و آمادگی خواهید کرد. دستورالعمل تست مسترز برای نوشتن سخنرانی شما را به خوبی آماده می‌کند.

برچسب ها :
سخنرانی

مطالب تصادفی

حرفم یادم می‌ره!!! چی‌کار کنم؟

حرفم یادم می‌ره!!! چی‌کار کنم؟

طبیعی است که نگران باشید که سخنان خود را هنگام سخنرانی در برابر جمع فراموش کنید. با این حال، با ...

ارتباط مهربانانه در مقایسه با ارتباط خوب

ارتباط مهربانانه در مقایسه با ارتباط خوب

بیاموزید که چگونه یک ارزیابی موثر و با ملاحظه ارائه دهید. نویسنده: بن گاتمن (مشاور کسب و کار، مدرس و نویسنده) ...

معایب خواندن از روی متن

معایب خواندن از روی متن

مخاطبان خود را خسته نکنید یا نشانه های مهم را از دست ندهید. من متوجه روند اخیر سخنرانان، به ویژه اعضای ...

نکاتی برای غلبه بر ترس از صحنه

نکاتی برای غلبه بر ترس از صحنه

ترس از صحنه چیزی است که تقریباً هر سخنرانی با آن روبرو می‌شود، خواه یک حرفه‌ای باتجربه باشد یا یک ...