Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. به امید آغازی تازه

  تاریخ انتشار : ۱۰:۴۹ ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

  دسته : آموزش

به امید آغازی تازه


به امید آغازی تازه

چگونه سخنرانی‌های افتخاری خود را معنادار، خاطره‌انگیز و کوتاه کنید.

پایان سال است، یعنی ممکن است این فرصت را داشته باشید که با همکاران یا هم باشگاهی‌های خود گرد هم آیید و به افتخار کسی سخنرانی کنید. و به عنوان یک عضو باشگاه مهارت‌های کلامی و ارتباطی این احتمال بیشتر است که از شما خواسته شود که یکی از این سخنرانی‌ها را ایراد کنید، و شاید این درخواست باعث ‌شود که شما دستپاچه شوید.

ممکن است به یاد داشته باشید که به کسی گوش می‌دادید که یک سخنرانی افتخاری را، که شامل فهرستی کلی از دستاوردهای گذشته‌ی فرد مورد تقدیر بود، 10 دقیقه طول می‌داد («مونیک در سال 1988 به شرکت ملحق شد؛ تا سال 1990، او رهبر تیم بود؛ در سال 1994، او ...»)، یا کسی که از لطیفه‌ها و داستان‌های مرتبط با داخل محیط کار و نامناسب برای ارائه در جمع استفاده می‌کرد ("و چطور در آن زمان تیم بخش مالی اتوبوس به مقصد پیتسبورگ از دست داد؟"). و سپس سخنرانی‌های خجالت آوری وجود دارد که توسط شخصی که زمان زیادی را در میکده گذرانده است ارائه می‌شود.

شما جزو این افراد نباشید. سخنرانی‌های افتخاری چه به صورت حضوری ایراد شوند و چه مجازی، هدفی جز نشان دادن حسن نیت و لذت بردن از یک جمع دوستانه ندارند.

سخنرانی‌های افتخاری طولانی‌تر از یک سخنرانی موضوعی، اما کوتاه‌تر از یک سخنرانی باشگاهی هستند. در حالت ایده آل، آنها به یاد ماندنی، معنادار و شخصی هستند. یک دستورالعمل بلند برای یک سخنرانی کوتاه. در اینجا چند نکته برای تجزیه‌ی این فرآیند به مراحل کوتاه تر وجود دارد.

هدف و ساختار را پیدا کنید

ابتدا به مناسبت و دلیل ایراد سخنرانی نگاه کنید. آیا جشن کاری پایان سال است؟ بازنشستگی کسی؟ جشن تعطیلات؟ چه چیزی یا چه کسی مرکز توجه است؟ روی آن تمرکز کنید.

میرا مانک، سخنران، مربی، و طنزنویس حرفه ای و یکی از اعضای باشگاه Toastmasters برادران وارنر در بربنک، کالیفرنیا، می‌گوید: «باید درک کنید که چه کسی یا چه چیزی را برجسته‌ می‌کنید و در مرکز توجه قرار می دهید.

مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرید - صدا و محتوای شما ممکن است بسته به این که آیا در حال صحبت با همکاران اداری در مورد سال گذشته، بیان آرزوی موفقیت در دوران بازنشستگی برای کسی، و یا صرفاً ارائه‌ی یک سخنرانی کوتاه در سر میز شام هستید متفاوت خواهد باشد.

سخنرانی افتخاری، سخنرانی باشگاهی نیست. بلکه قرار است بزمی کوتاه و الهام بخش باشد.

حتی سخنرانی افتخاری کوتاه باید دارای ویژگی های یک سخنرانی خوب باشد: هدف، سازماندهی، مقدمه، بدنه و نتیجه. شما می‌خواهید به طور خلاصه معرفی کنید که چه کسی هستید و چرا از شما خواسته شده است که این سخنرانی افتخاری را ایراد کنید. سپس با یک حکایت یا داستان کوتاه که شخص یا رویداد را خلاصه می کند، وارد بخش بزرگداشت شوید. نتیجه‌گیری می‌تواند به سادگی این باشد: «و حالا بیایید به افتخار (شخص یا رویداد) بایستیم و کف بزنیم!»

سخنرانی خود را کوتاه نگه دارید.

اگر زمان زیادی برای آماده کردن سخنرانی دارید، وسوسه انگیز است که تا جایی که می توانید اطلاعات و داستان های زیادی را جمع آوری کنید. و تا حدی این ایده خوبی است، اما فقط روی چند حکایت تمرکز کنید.

تد کورکوران، رئیس سابق اینترنشنال، از دوبلین، ایرلند، توصیه می کند: «گاهی اوقات می توانید یک ساعت صحبت کنید، اما این کار را نکنید. انباشتن حقايق خواب‌آور است. شما نمی توانید چند صد داستان بگویید. شما باید واقعاً آن را به چند چیز مهم محدود کنید.»

چیزی بین دو تا سه دقیقه به نظر می رسد زمان مناسبی برای جلب توجه مخاطبان باشد. منظور از سخنرانی‌های افتخاری، ارائه‌ خلاصه‌های طولانی نیست، بلکه فقط قدردانی متفکرانه از یک زمان، شخص یا موقعیت است.

سخنرانی افتخاری انجام دهید و نه سخنرانی طنز آمیز.

تقدیر کنید و نه انتقاد.

سخنرانی افتخاری زمان شرمسار کردن کسی یا بحث در مورد رکود در تجارت در سه ماهه چهارم نیست. شما نمی خواهید کسی – خواه مهمانان و خواه فرد مورد تقدیر - احساس ناراحتی یا نادیده گرفته شدن کند. از شوخی های درون سازمانی و استفاده از الفاظ نامناسب خودداری کنید. سخنرانی افتخاری باید برای همه مرتبط، سرگرم کننده و فراگیر باشد.

سخنرانی افتخاری را به عنوان بخش ستایش یک ارزیابی در نظر بگیرید. این لحظه ای نیست که بر روی زمینه های بهبود یا چالش‌هایی که باید بر آنها غلبه کنید تمرکز کنید. در عوض، به آنچه به خوب پیش رفته است اشاره کنید. مایکل وارما، از لیک فارست، کالیفرنیا و نویسنده سخنرانی‌های خوش طعم، می‌گوید: «شما می‌خواهید لحن گرمی داشته باشید و سخنرانی خود را روشن نگه دارید. مردم می خواهند بشنوند که همه چیز بهتر به نظر می رسد، وضعیت خوش آیندتر است، یا اینکه یک فرد در حال حرکت به سمت چیز بهتر است.»

این بدان معنا نیست که باید بیش از حد چیزها را تزئین کنید یا از خود بسازید، فقط مراقب باشید که چه چیزی را برجسته می‌کنید.

مانک می گوید: «یک سخنرانی افتخاری خوب ترکیبی از صمیمانه، متفکرانه، و معنادار است. باید این احساس را در شما ایجاد کند که نوعی ادای احترام یا پایان خوش را تجربه کرده اید. شما فهمیده‌اید که این شخص چقدر ارزشمند یا این رویداد چقدر معنادار است.»

رویکردی ظریف و حساس اتخاذ کنید.

سخنرانی افتخاری، سخنرانی باشگاهی نیست. بلکه قرار است بزمی مختصر و الهام‌بخش باشند. به سبک طبیعی خود فکر کنید. اگر عاشق داستان گفتن هستید، این کار را انجام دهید. یا از نقل قول ها، طنز، یا هر چیزی که جو را شخصی و صمیمی‌تر می‌کند استفاده کنید.

کورکوران عاشق شعر، نقل قول و شوخ طبعی است. وارما از استفاده از جناس و جملات خنده دار در ابتدا یا انتهای سخنرانی‌های افتخاری خود به عنوان راهی برای شکستن یخ لذت می برد.

مانک دریافته است که استفاده از طنز مثبت در ابتدای سخنرانی افتخاری می تواند راه خوبی برای ایجاد احساس راحتی میان مخاطب و شما به عنوان یک سخنران باشد. «هدف سخنرانی افتخاری برجسته کردن یک شخص یا رویداد و ارائه دیدگاه است. دیگران اطمینان دارند که دیدگاه شما برای رویداد مناسب است».

اگر می خواهید از طنز استفاده کنید، مطمئن شوید که در ارائه آن راحت هستید. همچنین مطمئن شوید که فردی که می‌خواهید مورد تقدیر قرار دهید، مشکلی با کمی شوخی ندارد و اینکه شوخی شما مناسب موقعیت است.

سخنرانی خود را بنویسید.

برخی افراد فریب مدت زمانی را که در اختیار دارند، می خورند و فکر می کنند که کلمات با شروع صحبت ظاهر می‌شوند. به خصوص برای مناسبت های رسمی تا نیمه رسمی، آنچه را که می خواهید برجسته کنید بنویسید تا هر نکته را به خاطر بسپارید.

وارما می‌گوید: «من طرفدار بزرگ نوشتن متن سخنرانی‌ها از قبل و حفظ کردن آن هستم.»

از آنجایی که عموماً احساسات زیادی پیرامون یک سخنرانی افتخاری وجود دارد، مانک همچنین توصیه می کند نکاتی را بر روی کاغذ بیاورید تا همراه خود داشته باشید. و ممکن است هنوز هم تا آخرین ثانیه در حال نوشتن آن باشید او خاطر نشان می‌کند که. «شما در طول یک رویداد چیزهای جدیدی می‌شنوید که می‌خواهید آنها را نیز به نکات خود اضافه کنید.»

اگر از یادداشت استفاده می‌کنید، از کارت‌های یادداشت استفاده کنید، نه از یک برگه بزرگ کاغذ، و یادداشت‌ها را از روی تلفن همراه خود نخوانید. مانک می‌گوید: «این باعث می‌شود به نظر برسید که در حال جستجوی نحوه‌ی ایراد سخنرانی افتخاری هستید.»

در مورد سخنرانی افتخاری زیاد فکر نکنید، اما نسبت به آن بی خیال هم نباشید. مهربان باشید، نکته دان باشید، مختصر باشید.

و اگر می‌خواهید تمرین سخنرانی افتخاری کنید، در جلسه بعدی باشگاه خود یک سخنرانی افتخاری را رهبری کنید.

برچسب ها :
امید

مطالب تصادفی

شکستن موانع زبان

شکستن موانع زبان

10 نکته برتر برای برقراری ارتباط با هر کسی در جهان. حتی اگر از اقیانوس‌ها، مناطق زمانی یا فرهنگ‌های جدید عبور ...

راز انجام دادن همه کارها

راز انجام دادن همه کارها

یاد بگیرید چگونه سریع حرکت کنید بدون اینکه عجله کنید. نوشته الیزابت دنزیگر، نویسنده و ستون نویس Inc.com چند بار برایتان پیش ...

سخنرانی با آمادگی

سخنرانی با آمادگی

10 نکته برای تمرین گفتاری سازنده‌تر. موضوعی را انتخاب کرده‌اید. اجزای سخنرانی را در کنار یکدیگر قرار داده‌اید. چند یادداشت تهیه ...

۶ مرحله آسان برای ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری

۶ مرحله آسان برای ایجاد یک برنامه وفاداری مشتری

مقدمه یک برنامه خوب وفاداری مشتری می تواند با بهبود بازده بودجه بازاریابی و فروش، سود قابل توجهی در درآمدهای ...