تاریخ انتشار : ۱۱:۱۴ ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
دسته : آموزش
علم هرگز خسته کننده نیست. با این حال، اغلب به این شکل ارائه می شود. در اینجا نحوه تغییر آن آمده است.
این روزها در محاصرهی اخبار علمی هستیم. گسترش اکتشافات جدید، و پیامدهای آن بر زندگی روزمره و آینده مردم، اکنون به موضوع گفتگوی جریان اصلی رسانههای جمعی تبدیل شده است. از میان وبلاگها، وبسایتها، داستانهای خبری و عکسهای خیرهکنندهی بیشمار یک نکته به نظر میرسد: علم هرگز خستهکننده نیست. با این حال، اغلب به این شکل ارائه میشود.
در نتیجه، سخنوران حرفهای بر صحبت کردن ساده و قبل فهم تاکید میکنند زیرا دانشمندان و کارشناسان فنی بیشتری باید کار خود را به طور واضح، دقیق و مهمتر از همه جذاب برای غیر دانشمندان توصیف کنند.
آنیرودا دوتا، یک دانشجوی دکترای فیزیک فلزات، از کلوچههای پر از خامه و باقیمانده غذا برای نشان دادن مفاهیم علمی خود به مخاطبان استفاده کرده است. فکر کردن به مادرش به دوتا کمک میکند تا میزان سادگی صحبتهایش را ارزیابی کند. «من همیشه از خودم میپرسم، چگونه میتوانم این را برای مادرم که خواننده کلاسیک است توضیح دهم؟»
شوخ طبعی و متقاعدسازی همچنین به جذب مخاطبان مختلف مانند رسانهها، مصرفکنندگان، شرکتها، نهادهای سرمایهگذاری، سرمایهگذاران خطرپذیر و سیاستگذاران کمک میکند.
چرا علم را توضیح میدهیم؟
زندگی شما دائماً با علم تلاقی میکند. آیا با هواپیما پرواز کردهاید، از یک دستگاه از راه دور استفاده کردهاید، با گوشی موبایل خود صحبت کردهاید، یا غذا درست کردهاید؟ اینها همه جنبههای علمی هستند که در پوشش فعالیتهای زندگی روزمره پنهان شدهاند. ممکن است ندانید که چگونه و چرا - اما از وجود آن و اینکه کار می کند قدردانی میکنید.
دکتر آلیسون کافین، دانشیار علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی ونکوور واشنگتن، معتقدی پرشور به علم و اهمیت آن در جهان است. تخصص او در مطالعه سلول های موی شنوایی در ماهی ها است، به امید توسعه فناوری ها یا داروهایی برای جلوگیری از کاهش شنوایی در انسان.
کافین سال ها پیش به باشگاه Metropolitan Toastmasters در سنت پل، مینه سوتا، ایالات متحده پیوست تا دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود را تمرین کند. او آنقدر به قدرت ارتباطات اعتقاد دارد که یکی از بنیانگذاران Science Talk تبدیل شد. Science Talk یک سازمان غیرانتفاعی است که کنفرانس سالانه ای را برای آموزش دانشمندان در ارائه سخنرانیهای تأثیرگذار و جذاب برگزار میکند. وب سایت Science Talk دانشمندان را به عمل دعوت میکند: "در حال حاضر انقلابی در علم رخ داده است - این ایده که دانشمندان گاهی اوقات باید آزمایشگاه را ترک کنند و در مورد آنچه ما انجام می دهیم و چرا آن را انجام می دهیم با افراد واقعی صحبت کنند."
این دعوت به اقدام به این دلیل است که علم و کاربردهای آن پیامدهای بی شماری برای جامعه دارد.
کافین میگوید: «در مسائل اصلی، فقط علم نیست. منافع تجاری، منافع شهرداری محلی و منافع منابع طبیعی وجود دارد. فقط گفتن "این علم است" تاثیری نخواهد داشت. اما وقتی علم میتواند بخشی از گفتگو باشد، و ما ابتدا روابطی را ایجاد میکنیم، راحتتر میتوانیم ایدهها را به دیگران بفروشیم.»
کافین یکی از اعضای موسس باشگاه فعلی خود، Salmon Toastmasters در ونکوور، واشنگتن، ایالات متحده است، و در طول سال ها در بسیاری از کلوپهای Toastmasters عضو بوده است.
داشتن تخصص قسمت آسان کار است.
در حالی که استعدادهای درخشان سخنوری در میان متخصصان فنی مورد نیاز هستند، این بدان معنا نیست که متخصصان فنی و علمی میتوانند به طور طبیعی مردم عادی را مورد خطاب قرار دهند. در واقع، «نفرین دانش» میتواند مانع ارتباطی بزرگی برای متخصصی باشد که موضوعی را آنقدر خوب میداند که نمیتواند تصویر بزرگ دانش را به سطوحی که مخاطبان عادی میفهمند تجزیه کند.
در شمارهی ژوئیه 2015 مجله Toastmaster، مشاور مهندسی کارل رنتشلر، در مقاله خود "چالش های ارتباطی یک تکنسین" به این موضوع پرداخته است که چرا افراد فنی مانند او ممکن است با ارتباطات کلامی مشکل داشته باشند. به عنوان مثال، او دانشمندانی را توصیف میکند که نمیدانند مهارتهای ارتباطی قوی ندارند و تصور میکنند که تواناییهای بالای علمی و فنی آنها اهمیت کارشان را نشان میدهد. او می نویسد: "من سخنرانی های ظالمانه ای از افراد فنی شنیده ام و صادقانه بگویم، به نظر میرسد آنها از این واقعیت که نمی توانند پیام خود را انتقال دهند غافل هستند."
چگونه یک سخنرانی علمی می تواند آموزش دهد.
اگر شما یک دانشمند و یک Toastmaster هستید، احتمالاً چند سخنرانی علمی در باشگاه خود یا برای مخاطبان عادی ایراد کردهاید. به دست آوردن درک بیشتر در مورد اصول منحصر به فرد ارتباطات علمی میتواند به شما کمک کند تا تأثیر بیشتری بر کلمات خود داشته باشید.
یک توضیح علمی به خوبی ارائه شده که از زبان روشنی استفاده میکند، میتواند به مخاطبان غیرعلمی آرامش، الهام و قدرت بخشد. یادگیری در مورد یک تشخیص پزشکی، یا خورشید گرفتگی، یا اینکه چرا مخلوط کردن برخی از پاک کننده های خانگی خطرناک است، باعث می شود افراد احساس شایستگی، ایمنی و باهوش بودن کنند.
شاید مهمتر از همه، ارتباطات علمی واضح، اطلاعات فنی را «قابل انتشار» میسازد: مقالات مجلات که فاقد اصطلاحات علمی هستند بیشتر مورد استناد قرار میگیرند. گفتگوهای بدون پیچیدگی بهتر به خاطر سپرده میشوند، و ارتباطات علمی ساده میتوانند همکاری میان رشتهای فراگیرتری را بین سازمان های علمی سبب شود.
بر سه عنصر ارائه مسلط شوید.
ارتباطات علمی شفاف از ترکیب ماهرانهای از محتوا، ساختار و ارائه استفاده می کند. آموزشهای Toastmasters در هر سه مورد به دانشمندان کمک می کند.
محتوا اطلاعات علمی است که شما ارائه می کنید. از استفاده از اصطلاحات علمی یا عبارات خاص فنی خودداری کنید. حتی عبارات یکسان برای دانشمندان مختلف میتواند معانی متفاوتی داشته باشد. هنگام صحبت با افراد غیردانشمند، از بیان هر گونه جزئیات خودداری کنید. به اصول کلی یا اجمالی پایبند باشید. از تشبیهات و استعاره ها و اگر می توانید از طنز استفاده کنید.
ساختار نحوه سازماندهی محتوا است. ارائهی خود را بر اساس توالی منطقی روش علمی شکل دهید: مسئله، فرضیه، روش، نتایج و نتیجه گیری خود را تعیین کنید. یک طرح کلی ایجاد کنید تا شما را در مسیر درست نگه دارد. از ربطدهندههای واضح برای گذار از یک موضوع به موضوع دیگر استفاده کنید و در پایان گفتار خود را خلاصه کنید.
ارائه شامل تنوع آوازی، زبان بدن، تصاویر بصری، تماس چشمی و غیره است. از باشگاه Toastmasters خود برای تمرین این عناصر استفاده کنید. ارائهی خودتان را روی ویدیو ضبط کنید و آن را تماشا کنید. استفاده از هر گونه وسایل کمک آموزشی و اسلاید را تمرین کنید تا با آنها راحت باشید.
به علم زندگی ببخشید.
مخاطبان آرزوی دیدن و شنیدن یک ارائهی عالی را دارند. همانطور که داستان خود را به اشتراک می گذارید، موانع و پیروزی هایی را که در این مسیر تجربه کردهاید را شرح دهید. "هنگامی که در حال تحقیق در مورد این موضوع بودم، متوجه شدم ..." یا "وقتی این را دیدم شوکه شدم و با خودم گفتم ..." گفت و گو، به خصوص گفتگوی درونی شما، می تواند علم را به داستان تبدیل کند و باعث می شود که شما با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید.
پاتریشیا فریپ، که زمانی یک Toastmaster بوده و در حال حاضر یک سخنران و مربی برنده جایزه است که مشتریانش مهندسان و متخصصان فنی هستند، توصیههای زبانی بیشتری برای سخنرانان علمی دارد. آموزش او به تشریح زبان «لاغر» و «چاق» میپردازد، دو اصطلاحی که مستقیماً با کیفیت ارتباطات علمی مرتبط هستند. زبان لاغر بسیار مفصل است در حالی که زبان چاق گسترده و فراگیر است.
«چالش دانشمندانی که میخواهند ایدههای خود را به افرادی که علم را نمیفهمند توضیح دهند یا بفروشند، استفاده از زبان "چاق" و گنجاندن مفاهیم انتزاعی و اصطلاحات گستردهتر است. آنها [باید] داستان چگونگی ارتباط و تأثیر ایده هایشان بر یک فرد، زندگی، جامعه و به طور کلی جهان را بیان کنند. سطوح فزاینده انتزاع مستلزم استفاده از زبان گستردهتر است، نه بیان ویژگیهای دقیقتر،» او توضیح میدهد که مهم است که داستان را با استفاده از کلماتی آشنا برای مخاطبان بیان یا تصویری بصری در ذهن شنونده ایجاد کنیم.
تشبیهات و استعاره ها به پر کردن شکاف بین چیزهای شناخته شده و ناشناخته کمک می کند. مخاطب یک مفهوم جدید را با مقایسه آن با چیزی که قبلاً می داند درک می کند. آنها در سطح عمیق تری یاد می گیرند و ماندگاری مطلب در ذهن او بسیار بالاتر است. سخنرانان TED به طور منظم از تشبیهات و استعارات استفاده می کنند زیرا اکثر مخاطبان آنها دانشمند نیستند.
برخی از دانشمندان ممکن است تمایلی به استفاده از استعاره نداشته باشند، زیرا این استعارهها بیش از حد ساده شده یا کاملاً دقیق نیستند. به عنوان مثال، "حفره ازن" در واقع یک سوراخ نیست. این کاهش چگالی ازن است. یک هواپیما با موتورش به همان روشی که یک بادکنک باز شده باد شده وقتی شما آن را رها می کنید پرواز می کند. این مقایسه ها کاملاً دقیق نیستند، اما ایده کلی را نشان میدهند و به شنوندگان کمک میکنند تا مطلب را درک کنند. اگر هدف شما برقراری ارتباط خوب است، میتواند ارزش آن را داشته باشد که برای برقراری ارتباط با مخاطب، کمی دقت را فدا کنید.
چرا این مساله برای من مهم است؟
در نظر بگیرید که چگونه زندگی شما از طریق علم بهبود یافته است و داستانی در مورد آن بگویید.
شما می توانید حتی اگر دانشمند یا مهندس نیستید یک سفیر علم باشید و اگر به دوستی برخورد کردید، داستان علمی خود را با کلمات ساده تر به او بگویید.