تاریخ انتشار : ۱۰:۵۷ ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
دسته : آموزش
سخنرانیتان را مانند ساختن خانهتان بنا کنید.
نویسنده: بیل براون _ توست مستر برجسته و مربی سخنوری
گاهی نوشتن سخنرانی میتواند پیچیده به نظر برسد. بخشهای متعددی در این فرآیند درگیر هستند، بنابراین بله، ممکن است به نظر برسد که پیچیده است. من اخیراً فهرستی از تمام دستهبندیهای مرتبط با نوشتن سخنرانی تهیه کردم و به ۲۷ دسته رسیدم. اما این تعداد بسیار زیادتر از آن است که هنگام نوشتن سخنرانی نگران آن باشید.
زمانی که من سخنرانان، به ویژه سخنرانان تازهکار را آموزش میدهم، سعی میکنم همه چیز را ساده نگه دارم. مدلی که استفاده میکنم شبیه به ساختن یک خانه است.
وقتی میخواهید خانهای بسازید، اولین کاری که انجام میدهید چیست؟ تصمیم میگیرید که میخواهید چه شکلی داشته باشد، درست است؟ چند اتاقخواب، چه اندازه آشپزخانه، و شاید یک اتاق بازی برای بچهها (حتی برای بچههای بزرگ مثل خودمان!). سپس نقشههای طراحی دقیق را ایجاد میکنید.
گام بعدی پیادهسازی آن طرح است که در دو مرحله انجام میشود. ابتدا بنا را پی میریزید، دیوارها را بالا میبرید و لولهکشی را نصب میکنید. در این مرحله، یک خانهی کاربردی دارید.
مرحله بعدی و نهایی شامل افزودن کفپوشها، پوششهای پنجره و تزئینات سقف است. سپس جزئیات شخصی مانند تصاویر و رنگهای مورد علاقهتان را اضافه میکنید. حالا خانهتان به یک خانهی واقعی تبدیل میشود.
من متوجه شدهام که اگر نوشتن سخنرانی را به این سه مرحله تقسیم کنید، درک آن آسانتر میشود: برنامهریزی، پیادهسازی، و تکمیل جزئیات.
مرحلهی برنامهریزی
مرحله برنامهریزی جایی است که شما تعیین میکنید میخواهید چه چیزی را بهدست آورید. از خودتان بپرسید: هدف من چیست؟ آیا میخواهم متقاعد کنم، الهامبخشم، یا اطلاعرسانی کنم؟
همچنین، پیام من چیست؟ اگر نمیتوانید پیام خود را به یک جمله کاهش دهید، به اندازه کافی آن را نمیفهمید که به طور ساده به مخاطبان منتقل کنید. بهطور واضح، شما تمام پیامتان را با جزئیات کامل ارائه نمیدهید، اما یک پیام کلی دارید که باید منتقل شود. اگر این پیام در ذهن شما واضح نباشد، در ذهن مخاطبانتان نیز واضح نخواهد بود. و به خاطر داشته باشید که اغلب مخاطبان به اندازهی شما با موضوع آشنایی ندارند. مطمئن شوید که پیامتان برای آنها قابلفهم است.
مرحلهی پیادهسازی - ساختار سخنرانی
حالا به مرحلهی ساختن یا پیادهسازی سخنرانی میرسیم. اینجا جایی است که طرح کلی سخنرانیتان را ایجاد میکنید. قبل از انجام این کار، باید ساختار کلی سخنرانیتان را انتخاب کنید. معمولاً این کار شامل سه نکتهی کلیدی با اطلاعات پشتیبان است، اگرچه روشهای بسیاری دیگری نیز وجود دارند. در سطح ۱برنامهی مسیر، پروژهی 2 (نوشتن سخنرانی هدفمند) بهخوبی گزینههای مختلف را توضیح میدهد.
طرح کلی شما باید بخشهای اصلی و تمامی اطلاعات پشتیبان را بهطور جزئی شامل شود. اگرچه ممکن است در این مرحله به نوشتن سخنرانی خود ترغیب شوید، اما پیشنهاد میکنم چند لحظه وقت بگذارید و طرح کلی خود را با هدف و پیامتان مقایسه کنید. آیا هدف شما محقق میشود؟ آیا طرح کلیتان پیام شما را توسعه میدهد یا جایی از مسیر خارج شدهاید؟ اگر لازم بود، طرح کلی خود را بازبینی کنید. سپس میتوانید سخنرانی خود را بنویسید.
مرحلهی تکمیل جزئیات
حالا وقت آن است که جزئیات نهایی را اضافه کنید. یکی از عناصر کلیدی در این مرحله، شروع سخنرانی است. متأسفانه، بسیاری از سخنرانان سخنرانی خود را با جملات خنثیای مانند «از حضورتان سپاسگزارم» آغاز میکنند. هرچند که این جمله مؤدبانه است، اما چندان مؤثر نیست. به خاطر داشته باشید که زمانی که سخنرانیتان را آغاز میکنید، ذهن مخاطبانتان ۱۰۰٪ در اتاق نیست، حتی اگر شما رئیس باشید. آنها ممکن است مشکلی در یک پروژه داشته باشند که در حال مدیریت آن هستند، ممکن است در یک مهلت زمانی کم قرار داشته باشند، یا حتی شاید بهتازگی تماسی دریافت کرده باشند که فرزندشان دچار مشکل سلامتی شده است. به عبارت دیگر، توجهشان تقسیم شده است.
همه با توجه تقسیمشده به سخنرانیها میآیند. وظیفهی شما این است که توجه آنها را جلب کنید و بر موضوع سخنرانیتان متمرکز کنید. و این کار را از طریق شروع سخنرانی انجام میدهید. روشهای مورد علاقهی من برای آغاز، پرسیدن یک سوال مرتبط با موضوع یا بیان یک جمله جسورانه و امیدوارانه شوکهکننده است.
بعد از آن، روی انتقالهایتان بین نکات اصلی کار کنید. این بخش اغلب توسط بسیاری از سخنرانان نادیده گرفته میشود.
و در نهایت، سخنرانیتان را تمرین کنید. این مرحله جایی است که شما آنچه را که میخواهید بگویید، بهطور روان و مرتب درآورید.
نتیجهگیری
موارد بسیار بیشتری در نوشتن سخنرانی وجود دارد، اما اینها نکاتی است که برای شروع نیاز دارید بدانید. امیدوارم که ساختار ساخت خانه فرآیند نوشتن سخنرانی را برای شما سادهتر و قابل درکتر کرده باشد.