تاریخ انتشار : ۰۹:۰۳ ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
دسته : آموزش
اصول یادگیری در قرن ۲۱ منعکسکنندهی نیازهای در حال تغییر یک دنیای بهسرعت متحول و به هم پیوسته است. این اصول بر مهارتها، ذهنیتها و رویکردهایی تأکید دارند که فراگیران را برای موفقیت در جامعه مدرن آماده میسازند. در اینجا اصول کلیدی یادگیری در قرن ۲۱ آورده شده است:
۱. آموزش فراگیر محور: آموزش قرن 21 بر نیازها، علایق و سبکهای یادگیری فردی هر یادگیرنده تمرکز میکند. آموزش شخصیسازیشده است و این نکته را به رسمیت میشناسد که هر فراگیر دیدگاهها و نقاط قوت منحصربهفردی را به محیط یادگیری میآورد. در این مدل آموزش، فراگیران مدیریت آموزش خود را بر عهده میگیرند و اهداف و مسیرهای یادگیری خود را تعیین میکنند.
2. تفکر انتقادی و حل مسئله: آموزش قرن 21 پرسشگری، تحلیل و ترکیب اطلاعات از منابع مختلف را تشویق میکند. و بر توسعهی توانایی حل مسائل پیچیده و واقعی از طریق تفکر خلاق و نوآورانه تاکید دارد.
3. همکاری و ارتباط: آموزش قرن 21 بر کار مؤثر در تیمها، هم بهصورت حضوری و هم مجازی، در فرهنگها و رشتههای مختلف تاکید میکند. و باور دارد که پرورش مهارتهای ارتباطی قوی از جمله گوش دادن، ارائه ایدهها و استفاده از ابزارهای دیجیتال برای همکاری جهانی یکی از ضروریات یادگیری در قرن 21 است.
4. سواد دیجیتال و تسلط به فناوری: درک و استفاده از ابزارها، فناوریها و پلتفرمهای دیجیتال برای یادگیری، ارتباط و حل مسئله یکی دیگر از اصول یادگیری در قرن 21 است. این نوع از آموزش استفادهی مسئولانه از فناوری، از جمله آداب دیجیتال، امنیت آنلاین و ارزیابی انتقادی محتوای دیجیتال را مورد تاکید قرار میدهد.
5. انطباقپذیری و یادگیری مادامالعمر: این به معنی پرورش ذهنیت رشد است که در آن فراگیران چالشها را بهعنوان فرصتهای رشد میبینند و یادگیری مداوم را فراتر از آموزش رسمی میپذیرند. توسعهی توانایی انطباق با تغییر، یادگیری مهارتهای جدید و بازآفرینی خود در پاسخ به شرایط و خواستههای شغلی در حال تغییر از اصول مهم یادگیری در قرن 21 است.
۶. آگاهی فرهنگی و جهانی: آموزش قرن 21 ترویج درک فرهنگها، تاریخها و دیدگاههای متنوع. شناخت پیوندهای جهانی جامعه و اهمیت همدلی و احترام را مورد تاکید قرار میدهد و فراگیران را تشویق میکند به شهروندانی آگاه تبدیل شوند که بهطور مثبت به جامعه کمک میکنند.
7. خلاقیت و نوآوری: از اصول اساسی این آموزش تشویق به تخیل، آزمایش و ریسکپذیری برای توسعهی ایدهها، محصولات و راهحلهای جدید و تأکید بر اهمیت هنر و علوم در پرورش خلاقیت و ارتقاء یادگیری بینرشتهای است.
8. هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی: آموزش خودآگاهی، همدلی، تنظیم هیجانات و مهارتهای بینفردی مؤثر برای ایجاد روابط سالم و تمرکز بر تابآوری، ذهنآگاهی و توانایی مقابله با استرس و عدمقطعیت از دیگر جنبههای آموزش در قرن 21 است.
9. اخلاق و مسئولیتپذیری: آموزش قرن 21 نهادینهسازی ارزشهای صداقت، یکپارچگی و مسئولیتپذیری اجتماعی را هدف قرار میدهد و بر اهمیت تصمیمگیری اخلاقی و درک تأثیر اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی اقدامات فرد تاکید میکند.
10. یادگیری بینرشتهای: شکستن مرزهای سنتی موضوعات برای یکپارچهسازی دانش و مهارتها از رشتههای مختلف و ترویج درک جامع و توانایی ارتباط ایدهها از حوزههای مختلف برای حل مسائل پیچیده در آموزش قرن 21 مورد تاکید قرار میدهد.
۱۱. کاربرد واقعی: پیوند یادگیری با زمینهها، سناریوها و مسائل واقعی برای معنادار و جذابسازی آموزش و استفاده از روشهای یادگیری مبتنی بر پروژه، تجربی و خدماتی برای کمک به فراگیران در بهکارگیری دانش به روشهای معنادار در آموزش قرن 21 جایگاه ویژهای دارد.
۱۲. خودهدایتی و استقلال: آموزش قرن 21 یادگیری خود مختار که در آن افراد علایق خود را شناسایی کرده، اهداف را تعیین کرده و مسیرهای یادگیری خود را دنبال میکنند و حمایت از استقلال در یادگیری و ارائهی پشتیبانی متناسب را تشویق میکند.
با پذیرش این اصول، یادگیری در قرن ۲۱ افراد را برای پیمایش پیچیدگیهای یک دنیای جهانیشده و پرشتاب آماده میکند و آنها را به مهارتها و ذهنیتهای لازم برای موفقیت شخصی، حرفهای و اجتماعی مجهز میسازد.