تاریخ انتشار : ۱۵:۰۶ ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
دسته : آموزش
چطور از طریق برنامهریزی و تمرین تاثیر خوبی بر مخاطبان بگذارید.
به عنوان یک سخنران حرفهای، اغلب توسط فردی که مرا نمیشناسند به مخاطبان معرفی میشوم. چگونه یک سخنران را به مخاطب معرفی میکنید؟
کریستین هولتون کاشن، سخنران و طنزپرداز، یک متخصص حرفه ای سخنوری (CSP) میگوید: معرفی درست دارای اهمیت بسیاری است، او ادامه میدهد: «معرفی خوب چیزی بیشتر از بیان پیشینه شماست. معرفی میتواند بر نحوه دریافت پیام شما توسط کل مخاطب تأثیر بگذارد.»
این مساله همچنین برای موقعیتهای غیر از سخنرانی، زمانی که خود را به دیگران معرفی میکنید، صدق میکند. وقتی کسی میگوید، "پس، درباره خودت به من بگو." از کجا شروع میکنید؟ در حالی که همه ما در مورد خودمان اطلاعات کاملی داریم، در معرفی خودمان خیلی خوب نیستیم. سوال "پس چه کار میکنی؟" اغلب با چیزی مانند "من یک حسابدار هستم" یا "من در حوزهی فروش فعالیت دارم" پاسخ داده میشود.
مایکل پورت، کارشناس کسب و کار، نویسندهی کتاب پرفروش Book Yourself Solid، توصیه میکند که این کار را نکنید. او مینویسد: «ما همیشه سوال برای امرار معاش چه کار میکنید؟ را میشنویم. همیشه پاسخ دادن با تنها سخن گفتن در مورد حوزهی کاری شما اشتباه است، زیرا اینگونه به جای صحبت کردن با مردم، بدون توجه به گفتههای آنها تنها سخن خود را بیان کردهاید. در عوض، او استفاده از گفتگو را برای ایجاد روابط پیشنهاد میکند.
چگونه خود را معرفی کنیم
این شش نکته میتواند به شما کمک کند در معرفی خود مهارت کسب کنید تا بتوانید ارتباطات غنی تری ایجاد کنید، حوزهی مخاطبان خود را گسترش دهید و از رشد شخصی و حرفه ای بیشتری لذت ببرید.
یک رویداد اجتماعی، مانند یک عروسی یا مهمانی، با یک رویداد حرفه ای، جایی که شما بیشتر بر رشد کسب و کار خود یا گسترش نفوذ خود متمرکز هستید، متفاوت است. رویدادهای اجتماعی برای سرگرمیهستند، اگرچه ممکن است در آنها تماس های تجاری نیز برقرار کنید. قبل از شرکت در یک رویداد، در مورد هدف خود تصمیم بگیرید.
دن توسان، یک متخصص شبکهسازی، مالک یک شرکت استخدامی، و مدیر عامل یک شرکت مشاوره تجاری است. او معتقد است که برنامه ریزی برای معرفی موثر خود ضروری است. او میگوید: «بدانید در مورد خودتان چه بگویید و آن را از قبل یادداشت کنید. یادداشت شما باید حقایق اساسی را شامل شود، و چیزی جذاب، مختصر و حتی طنزگونه باشد. خلاصه ای سریع از تجربهی خود و یک امتیاز ارزش افزوده منحصر به فرد را به مخاطب خود ارائه کنید. این گفتگوها دو طرفه است.»
توسان، یکی از اعضای انجمن Stark Toastmasters و Hall Of Fame Advanced Speakers، که هر دو در کانتون، اوهایو، واقع شدهاند اضافه میکند که شما با قطع کردن معرفی و پرسیدن، "آیا میخواهید ادامه دهم؟" یا "آیا به سوال شما پاسخ داده ام؟" به گفتگو کمک میکنید و انرژی حاکم بر آن را افزایش میدهید. او بر اهمیت تمرین کردن و دریافت بازخورد تاکید میکند و آن را گامیمیداند که کمک میکند طبیعیتر به نظر برسید و از دادن این حس به مخاطب که در حال خواندن از روی یک متن هستید اجتناب کنید. اعضای تست مسترز در مورد اهمیت بازخورد میدانند! تمرین در این حوزه را از باشگاه خود بخواهید. آن را به یکی از موضوعات گفتگوی باشگاه خود تبدیل کنید.
2. از آداب معمول استفاده کنید.
3. روابط را توسعه دهید.
مهم نیست که چه تعداد مخاطب در رسانه های اجتماعی دارید یا چقدر بازاریابی انجام میدهید، ملاقات های رو در رو همچنان بهترین راه برای رشد حرفه ای است. با بیان اینکه چه چیزی میتوانید به آنها ارائه دهید به جای تمرکز بر آنچه میتوانید از آنها دریافت کنید بر ارائه ارزش به مخاطبان تمرکز کنید. به آنها توجه کنید و علاقه نشان دهید. سعی نکنید آنها را تحت تاثیر قرار دهید. کارنگی در کتاب خود شش راه برای جلب علاقه مردم به شما بیان میکند که هیچ کدام شامل تحت تاثیر قرار دادن آنها نیست.
4. کنجکاو باشید.
در مورد مخاطبان خود کنجکاوی نشان دهید. بدون القای حس فضول بودن، میتوانید سؤالاتی مودبانه از آنها بپرسید که نشان دهنده علاقهی صمیمانه است. عباراتی مانند "مایلم در مورد شما بیشتر بدانم" یا "چه چیزی شما را به اینجا رساند؟" نشان دهندهی کنجکاوی است دیگران را وادار کنید در مورد خودشان صحبت کنند. اگر بخواهید خودتان را معرفی کنید، ممکن است این کار نقض غرض به نظر برسد، اما داستان آنها ممکن است به داستان شما منتهی شود، که منجر به معرفی آسانتر میشود.
کینتا جانسون، از باشگاه دالس ساوث در استون ریج، ویرجینیا، میگوید: «وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات میکنم، بیشتر وقتم را صرف طرح سؤالاتی میکنم که به مخاطب اجازه میدهد صحبت کند. به پاسخهای آنها گوش میدهم، موضوع و احساسات خودم را منعکس میکنم و فرصتهایی را برای ارتباط آگاهانه و ادامهی گفتگو پیدا میکنم.»
5. میزان و نحوهی مشارکت خود را بیان کنید.
معرفی چیزی بیش از بیان کردن یک نام و یک عنوان است. شما میخواهید سهم خود را بیان کنید، یا اینکه چگونه میتوانید به مخاطبان خدمت کنید. گری مک کینزی، اغلب با گروه ها در مورد شبکه سازی موثر صحبت میکند. او پیشنهاد میکند از «گزاره کنجکاوی» استفاده کنید، عبارتی که در یک مکالمه قرار میدهید تا ارزش آن ارتباط را بیان کنید و گفتوگوی بیشتری را سبب شوید.
مک کینزی، یکی از اعضای باشگاه ToastBreakers Toastmasters در Modesto، کالیفرنیا، اخیراً در یک میهمانی شبکهسازی شرکت کرد و به مردی که تنها ایستاده بود نزدیک شد. مک کینزی پس از دست دادن و تبادل نام، از مرد پرسید که آیا قبلاً در چنین میهمانی شرکت کرده است یا خیر. مرد پاسخ داد: بله. "در واقع، من امشب میزبان هستم." مک کینزی در پاسخ گفت: «عالی! از کسب و کارتان بگویید.» همانطور که آن دو با هم صحبت میکردند، مرد از مک کینزی درباره کارش پرسید. مککینزی میگوید: «بهجای بیان عنوانم، در پاسخ از گزارهی گنجکاوی خود استفاده کردم. من با مشاغل کار میکنم تا سود آنها را افزایش دهم و به آنها کمک کنم از اشتباهات گران قیمت و وقت گیر جلوگیری کنند. مرد گفت: «بیا حرف بزنیم!» حالا با هم قرار داریم.»
این امر بر ضرورت برنامه ریزی توصیه شده توسط دن توسان تأکید میکند. یک گزارهی کنجکاوی برای خود ایجاد کنید. به چه کسانی کمک میکنید و چه سودی میبرند؟ شما وکیل هستید؟ گزارهی کنجکاوری شما میتواند این باشد که شما به مردم کمک میکنید تا در پیچ و خم های قانونی مانور دهند تا صحیح وسالم از آنها بیرون بیایند. شما یک لوله کش هستید؟ شما نگران لوله های آب هستید تا صاحبان خانه مجبور نباشند نگران آنها باشند!
6. گفتگو کنید.
همانطور که در مکالمه صحبت میکنید صحبت کنید. مانند یک ربات یا کسی که از روی متن میخواند به نظر نیایید. گرم و آرام باشید. بسیاری از معرفیها گرم شروع میشوند، اما پس از مدتی با دقتی ماشینمانند ادامه مییابند و بسیار سرد به نظر میرسند.
بگذارید گفتگو جریان داشته باشد. آدیتا ماهسواران، مشاور راهبری شرکت بینالمللی Hay Group و مدرس دورههای شبکهسازی برای مدیران عامل و سایر مدیران اجرایی است. او در مسابقات جهانی سخنرانی عمومیToastmasters در سال 2015 مقام دوم را کسب کرده است. ماهسواران توصیه میکند به جای استفاده از یک معرفی متنی، اجازه دهید گفتگو بر اساس مناسبت جریان یابد. او میگوید: «نفر دیگر را در اولویت قرار دهید. گفتن "من مشاور هستم، از آشنایی با شما خوشحالم"، کارساز نیست. گفتن، "متوجه شدم که شما به کتاب های راهبری علاقه مند هستید - شاید بتوانم کمک کنم؟" به مراتب بهتر است.»
یک معرفی متمرکز بر مخاطب به طور قابل توجهی جالب تر از یک ارائهی یک بیوگرافی متنی است.
بعضی چیزها در هنگام خوانده شدن بهتر از هنگام بیان شد به نظر میآیند. از معرفی بیش از حد خنده دار یا جذاب خودداری کنید. آنها ممکن است درخشان به نظر برسند، اما دیوار میسازند، نه روابط. این نوع مقدمه ها ممکن است روی کاغذ عالی به نظر برسند، اما اگر هنگام بیان آنها احساس واقعی گفتگو کردن را نداشته باشید، وقتی کسی آنها را میشنود، محاوره ای به نظر نمیرسند.
اما شوخ طبعی میتواند تا زمانی که مزاحم نباشد کمک کند،. کنت لی، از باشگاه Hervey Bay Toastmasters در کوئینزلند، استرالیا، همیشه در هنگام معرفی خود مخاطبان را به لبخد زدن وا میدارد: من یک بازیگر و یک مشاور مالیات بر درآمد هستم. به عنوان یک بازیگر، حرفه دیگر من هیچ فایده ای نداشته است. با این حال، به عنوان یک مشاور مالیاتی، توانایی بازیگری من بسیار ارزشمند بوده است.
از اصطلاحات خاص یا اصطلاحات غیرعادی که برای دیگران ناآشنا است خودداری کنید. به عنوان یک مهندس سابق ناسا، میتوانم بگویم، برای تعیین دلتاهای عملکرد، مقایسههای ارزیابیکنندهای را بر روی سیستمهای پیشرانه تنفس هوا انجام دادم. متعجب شدید؟ پس یک جمله بهتر این است: من در مورد موتور هواپیما تحقیق کردم.
وقتی شما قرار است دیگران را معرفی کنید.
چگونه افراد را معرفی میکنید، خواه آنها در حال سخنرانی یا شرکت در یک جلسهی اجتماعی یا کاری باشند؟ وقتی هنگام معرفی دیگران فرا میرسد، مطمئن نیستید که چه کاری انجام دهید؟ معرفی دیگران با معرفی خود بسیار متفاوت است، اما با رعایت نکاتی میتوانید به این هنر نیز مسلط شوید.
معرفی سخنران به مخاطب
معرفی یک غریبه ممکن است احساس ناخوشایندی به همراه داشته باشد. وقتی کسی من را به عنوان گوینده معرفی میکند، میخواهم آن شخص خوب به نظر برسد و احساس راحتی کند. همچنین میخواهم مخاطبان برای ارائهی من آماده شوند، بنابراین معرفی را خودم مینویسم. من از بیوگرافی وب سایت خود استفاده نمیکنم. من مطمئن هستم که شما به یک فهرست طولانی و چشمگیر از عناوین یک سخنران گوش داده اید و فکر کرده اید، بسیار هم عالی! اما این برای من چه سودی دارد؟ معرفی مؤثرتر معرفی است که ارتباط قوی با مخاطب برقرار کند و به آنها قول دهد که چیزی که برای آنها ارزشمند است ارائه خواهد شد.
کشن، گوینده/طنزپرداز، یک الگوی بسیار مؤثر برای معرفی سخنران ساخته است که بیشتر بر روی مخاطب تمرکز دارد تا سخنران. الگوی او یک راهنما برای معرفی کننده ایجاد میکند تا از آن استفاده کند که باعث میشود معرفیکننده اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. این الگو برخی از عناوین گوینده، برخی اطلاعات ایجاد کنندهی حس نزدیکی، مقداری طنز و چند سوال برای پرسیدن از مخاطبان را شامل میشود که نکاتی را در مورد آنچه که آنها خواهند آموخت ارائه میدهد. برای مثال، فرض کنید جیمیبالاس با صاحبان سالن های ناخن در مورد حفظ کارمندان صحبت میکند. اطلاعاتی که او میتواند به معرفی کننده خود بدهد بدین شکل است:
«بیایید با چند سوال شروع کنیم.
آیا میخواهید تغییر کارمندانتان کمتر شود؟
آیا میخواهید به کارمندان خود انرژی بدهید؟
آیا آماده دریافت نکاتی برای تبدیل سالن خود به مکانی عالی برای کار هستید؟
اگر پاسخ شما مثبت است، پس در جای درستی هستید! سخنران امروز ما صاحب پنج سالن ناخن است و 50 کارمند و کمتر از 10 درصد تغییر کارمند دارد. او هر سال به مدت سه سال یک سالن جدید باز کرده است، و برنامه هایی برای پنج سال آینده دارد.
هنگامیکه مشغول کار نیست، میتوان او را در حال انجام زومبا یا دریافت پدیکور از دختر 4 ساله اش مشاهده کرد. لطفاً به من کمک کنید تا از فردی از اهالی پیکنی در میشیگان استقبال کنم که امروز به ما کمک میکند تا یک فرهنگ سازمانی درخشان ایجاد کنیم، .....سخنران، نویسنده، و عاشق بیشرم فیلمهای اصیل - جیمیبالاس!»
تفاوت را میبینید؟ یک مقدمه متمرکز بر مخاطب به طور قابل توجهی جالب تر از یک بیوگرافی متنی است. آن را امتحان کنید! شاید یک جلسه باشگاهی ترتیب دهید که در آن هر عضوی با تمرکز بر مخاطبان، معرفی خود را طراحی و ارائه کند.
معرفی افراد به یکدیگر
هنگامیکه در یک مهمانی یا رویداد شبکهسازی هستید، احتمالاً دو نفر را که میشناسید به یکدیگر معرفی کرده اید. دبی فوربس، از اعضای باشگاه Positive Thinkers در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا، به رویکرد متفاوتی برای استفاده در هنگام معرفی شخص دیگری، در مقایسه با معرفی خود اشاره میکند. او میگوید: «در یک مهمانی، شما خود را با نام معرفی میکنید و شاید نحوه شناخت میزبان را نیز بیان کنید. وقتی شخص دیگری را معرفی میکنید، این آزادی را دارید که درباره او لاف بزنید یا چیزهای مشترک این دو را ذکر کنید.» در واقع بسیار سرگرم کننده است که به شخص دیگری ببالید.
با چه کسی شروع میکنید؟ بسیاری از مردم با ترتیب معرفی گیج میشوند. ترتیب معرفی اینگونه خلاصه میشود: ابتدا با شخصی که میخواهید به او احترام بگذارید صحبت کنید. مادربزرگ، دوست دارم همسایه ام کارن را ملاقات کنی. سپس رو به کارن کنید و بگویید، کارن، این مادربزرگ من، آنا جونز است.
اول به چه کسی احترام میگذارید؟ بیشتر اوقات، ترتیب بر اساس سن، رتبه، عنوان و رابطه تعیین میشود. بزرگتر را قبل از کوچکتر، دوست خود را قبل از یکی از اعضای خانواده، مشتری را قبل از هر همکار (از جمله یک مدیر عامل) و یک فرد دارای عنوان یا رتبه (سناتور، کشیش، پزشک و غیره) را قبل از یک هم رتبه مورد خطاب قرار دهید.
همه معرفیها دو هدف مشترک را دنبال میکنند: ایجاد آرامش در افراد و ایجاد رابطه. برای ایجاد یک برخورد راحت، از خود بپرسید، چگونه میتوانم این شخص یا گروه را در اولویت قرار دهم؟ حتي سخنراني كه مخاطب را خطاب قرار ميدهد، بايد ارتباط صميمانهای برقرار كند تا از امتياز انتقال پيام برخوردار شود. از جلسات باشگاه Toastmasters خود برای کار بر روی این مهارتها استفاده کنید. در زمان کوتاهی، شما بر هنر هر نوع معرفی مسلط خواهید شد.