Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. بوروکراسی رقصان

  تاریخ انتشار : ۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۰۹/۲۸

  دسته : آموزش

بوروکراسی رقصان


چرا نظامهای تعالی و مدیریت کیفیت فراگیر  (مثل ایزو ) در ژاپن جواب میده و اینجا گاها خیر؟

بسیاری از نظامهای مدیریتی در کشورمان از الگوهای ژاپنی الهام گرفته است (مثل ایزو). اما چرا اونجا جواب میده و اینجا گاها خیر؟ براش فرضیه دارم بخصوص که دو سال در گروه بهمن هم با ژاپنی ها کار کرده بودم و از نزدیک، رفتار کاری اونها رو دیده بودم. پاسخ را در یک کلمه ابداعی؛ بیان میکنم:  بوروکراسی_رقصان !

در تعریف عام، هرچیزی که از جنس داکیومنت و مستند باشه رو میتونیم بگیم بوروکراسی. با این حساب، شاید کشور و سازمان های ژاپنی، بسیار بوروکرات تر از ما باشن. اما چرا مثلا ایزو (از جنس بوروکراسی) اینجا ناکارامد و صرفا تزئینی میشه و اونجا اثربخش و «تحول آفرین»؟  بخاطر بوروکراسی رقصان.

☑️از جلسات با ژاپنی ها یادم میاد که از ما می خواستند حتما بیزنس پلن و طرح رو بصورت داکیومنت تهیه کنیم و از شفاهی گفتن بیش از حد، پرهیز کنیم. وقتی هم که در جلسه حضوری، پلن یک اپسیلون (جزئی)، تغییر می کرد فرداش داکیومنت اصلاحی برامون می فرستادن.
 ⛳️یعنی: همیشه آنچه مستند بود انجام می دادند و آنچه که انجام می دادند نیز مستند می کردند.
در حالی که ما شاید به ۲ دلیل از این کار اجتناب میکنیم:

الف) نوشتن برایمان سخت است؟
اینجا ما یک سند تهیه می کنیم و می خواهیم سه سال رویش سوگند یاد کنیم و تغییرش ندهیم. آیا نوشتن برایمان خیلی سخت است ؟ در حالی که نوشتن انقدر خوب است که حتی در روانشناسی؛ تکنیکی وجود دارد بنام نوشتاردرمانی !

ب)  شاید هم حس منفی به داکیومنتیشن وجود دارد.  وقتی چیزی را مستند می کنی، دیگران احساس می کنند می خواهی بعدا از آنها مچ گیری (غلط گیری) کنی !  ژاپنی ها ولی بهش می گن: عدم_انطباق !

و در پایان:
⛳️ ایزو و تعالی، بر شانه‌های « مستندسازی و گزارش نویسی» استوار است. بسیاری از کارشناسان ما که یکی از وظایف اصلی شان تهیه گزارش مکتوب است، این مهارت را بخوبی بلد نیستند و حتی ظاهر گزارش (صرفنظر از محتوا)، با  زیبایی شناسی همراه نیست. (فونت های عجق و جق و ...). بظرم یا ایزو و غیره رو کنار بگذاریم یا به فرهنگ آن پایبند باشیم. فرهنگ مستندسازی مستمر (بوروکراسی رقصان!)

دروغ اطمینان بخش و واقعیت ناراحت کننده
truth #lie #reassuring #inconvenient#

برچسب ها :
بوروکراسی

مطالب تصادفی

تجربه برند و تجربه مشتری

تجربه برند و تجربه مشتری

✅ تجربه برند در مقابل تجربه مشتری: تفاوت های واقعی برند چهره یک شرکت است که مشتریان هنگام تعامل با ...

چرا خشم می‌تواند در فرآیند سوگواری یک متحد باشد؟

چرا خشم می‌تواند در فرآیند سوگواری یک متحد باشد؟

نقش خشم در سوگواری اغلب نادیده گرفته می‌شود، در حالی که می‌تواند مفید باشد. وقتی به سوگواری فکر می‌کنیم، تصویر غم، ...

حل تعارضات با تنش کمتر 

حل تعارضات با تنش کمتر 

بیاموزید چگونه گفتگوهای دشوار اما مؤثر داشته باشید.  اگرچه باورکردنی نیست، اما خودِ تعارض ذاتاً چیز بدی نیست. در واقع نشان‌دهنده ...

استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی

ChatGPT: سخنرانی‌های خود را تقویت کنید چگونه این ابزار قدرتمند می‌تواند به پالایش و تقویت سخنرانی شما، اما نه نوشتن آن، ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20