Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. بوروکراسی رقصان

  تاریخ انتشار : ۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۰۹/۲۸

  دسته : آموزش

بوروکراسی رقصان


چرا نظامهای تعالی و مدیریت کیفیت فراگیر  (مثل ایزو ) در ژاپن جواب میده و اینجا گاها خیر؟

بسیاری از نظامهای مدیریتی در کشورمان از الگوهای ژاپنی الهام گرفته است (مثل ایزو). اما چرا اونجا جواب میده و اینجا گاها خیر؟ براش فرضیه دارم بخصوص که دو سال در گروه بهمن هم با ژاپنی ها کار کرده بودم و از نزدیک، رفتار کاری اونها رو دیده بودم. پاسخ را در یک کلمه ابداعی؛ بیان میکنم:  بوروکراسی_رقصان !

در تعریف عام، هرچیزی که از جنس داکیومنت و مستند باشه رو میتونیم بگیم بوروکراسی. با این حساب، شاید کشور و سازمان های ژاپنی، بسیار بوروکرات تر از ما باشن. اما چرا مثلا ایزو (از جنس بوروکراسی) اینجا ناکارامد و صرفا تزئینی میشه و اونجا اثربخش و «تحول آفرین»؟  بخاطر بوروکراسی رقصان.

☑️از جلسات با ژاپنی ها یادم میاد که از ما می خواستند حتما بیزنس پلن و طرح رو بصورت داکیومنت تهیه کنیم و از شفاهی گفتن بیش از حد، پرهیز کنیم. وقتی هم که در جلسه حضوری، پلن یک اپسیلون (جزئی)، تغییر می کرد فرداش داکیومنت اصلاحی برامون می فرستادن.
 ⛳️یعنی: همیشه آنچه مستند بود انجام می دادند و آنچه که انجام می دادند نیز مستند می کردند.
در حالی که ما شاید به ۲ دلیل از این کار اجتناب میکنیم:

الف) نوشتن برایمان سخت است؟
اینجا ما یک سند تهیه می کنیم و می خواهیم سه سال رویش سوگند یاد کنیم و تغییرش ندهیم. آیا نوشتن برایمان خیلی سخت است ؟ در حالی که نوشتن انقدر خوب است که حتی در روانشناسی؛ تکنیکی وجود دارد بنام نوشتاردرمانی !

ب)  شاید هم حس منفی به داکیومنتیشن وجود دارد.  وقتی چیزی را مستند می کنی، دیگران احساس می کنند می خواهی بعدا از آنها مچ گیری (غلط گیری) کنی !  ژاپنی ها ولی بهش می گن: عدم_انطباق !

و در پایان:
⛳️ ایزو و تعالی، بر شانه‌های « مستندسازی و گزارش نویسی» استوار است. بسیاری از کارشناسان ما که یکی از وظایف اصلی شان تهیه گزارش مکتوب است، این مهارت را بخوبی بلد نیستند و حتی ظاهر گزارش (صرفنظر از محتوا)، با  زیبایی شناسی همراه نیست. (فونت های عجق و جق و ...). بظرم یا ایزو و غیره رو کنار بگذاریم یا به فرهنگ آن پایبند باشیم. فرهنگ مستندسازی مستمر (بوروکراسی رقصان!)

دروغ اطمینان بخش و واقعیت ناراحت کننده
truth #lie #reassuring #inconvenient#

برچسب ها :
بوروکراسی

مطالب تصادفی

مهارت‌های قرن بیست‌ویکم چیستند؟

مهارت‌های قرن بیست‌ویکم چیستند؟

نویسنده: برد هامل منبع: https://www.icevonline.com مهارت‌های قرن بیست‌ویکم شامل ۱۲ توانایی است که همه‌ی ما برای موفقیت در حرفه‌های خود در عصر ...

در نکوهش روانشناسی زرد (بخش سوم)

در نکوهش روانشناسی زرد (بخش سوم)

افسانه 6: شهود همیشه درست است.     یک باور رایج این است که شهود یا «حس درونی» شما را به تصمیم ...

سبک ارتباطی شما چیست؟

سبک ارتباطی شما چیست؟

سبک ارتباطی شما چیست؟ درک سبک‌های ارتباطی، کلیدی برای مشارکت در مکالمات موثرتر است. نویسنده: گرگ گلاسکو به عنوان انسان، ...

مهارت‌های مکالمه‌ی خود را تقویت کنید

مهارت‌های مکالمه‌ی خود را تقویت کنید

مهارت‌های ارتباطی خود را برای روابط بهتر تقویت کنید. نویسنده: چارلز دوهیگ (نویسنده و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر) چند سال پیش به ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20