Loading...
  1. خانه
  2. مطالب و اطلاعیه ها
  3. آموزش
  4. قدرت بازخورد مثبت

  تاریخ انتشار : ۱۲:۰۲ ۱۴۰۴/۰۵/۰۱

  دسته : آموزش

قدرت بازخورد مثبت


در پژوهش ما درباره عواملی که به کار معنا می‌بخشند، یکی از قدرتمندترین اما کمتر استفاده‌شده‌ترین اقدامات رهبری، عمل ساده «تشکر کردن» بود. 

کار معنادار همیشه به معنای تجربیات متحول‌کننده زندگی یا دستاوردهای بزرگ نیست. اغلب اوقات، این معنا از لحظات کوچک و مستمری حاصل می‌شود که در آن افراد احساس می‌کنند دیده شده و مورد قدردانی قرار گرفته‌اند. رهبرانی که به طور منظم از ابزار ارائه بازخورد مثبت استفاده می‌کنند، محیط‌های کاری‌ای خلق می‌کنند که افراد در آن نه تنها باقی می‌مانند، بلکه شکوفا می‌شوند.

متأسفانه، اکثر کارمندان بازخورد مثبتی را که برای شکوفایی نیاز دارند، دریافت نمی‌کنند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که کمتر از ۴۰ درصد از کارمندان احساس می‌کنند که برای کارشان به اندازه کافی قدردانی می‌شوند و احتمال اینکه افرادی که احساس قدردانی نمی‌کنند در عرض یک سال شرکت را ترک کنند، ۷۴ درصد بیشتر است. 

همین مطالعه نشان داد که تنها یک «تشکر» در هفته از سوی مدیر، با کاهش ۵۰ درصدی فرسودگی شغلی و ترک کار مرتبط است. فقط یک تشکر، یک بار در هفته، کافی بود.

روی آنچه خوب پیش می‌رود تمرکز کنید

بازخورد مثبت، رفتارهایی را که به موفقیت منجر می‌شوند، تقویت کرده، اعتماد به نفس را می‌سازد و به افراد حس حرکت و پیشرفت می‌دهد. بازخورد مثبت مانند تابلوی کیلومترشمار در بزرگراه طولانی کار است؛ بدون آن، ممکن است راه را گم کنیم. در حالی که بازخورد سازنده برای بهبود عملکرد مهم است، اما تنها به ما می‌گوید که چه کاری را متوقف کنیم. در مقابل، بازخورد مثبت به ما نشان می‌دهد که چه کاری را باید ادامه دهیم و بیشتر انجام دهیم. 

انسان‌ها به طور ذاتی دارای سوگیری منفی (negativity bias) هستند؛ ما تهدیدها را بیشتر از موفقیت‌ها می‌بینیم. اما در محیط کار، این سوگیری می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌هایی برای تقویت عواملی شود که نتایج مثبت را به همراه دارند. 

در یک سری از آزمایش‌ها، محققان دریافتند که افراد وقتی در مورد کارهایی که درست انجام داده‌اند بازخورد دریافت می‌کنند، بیشتر یاد می‌گیرند و عملکرد بهتری دارند. این در حالی بود که انتقاد، اغلب باعث می‌شد شرکت‌کنندگان از ادامه کار دلسرد شوند.

به قول پیت بریج: «گفتن اینکه چه چیزی اشتباه پیش رفته است، راهی سازنده برای حرکت رو به جلو به افراد نمی‌دهد. فرصتی برای یادگیری وجود ندارد و این حس را ایجاد می‌کند که تلاشی که کرده‌اند، بیهوده بوده است.» 

تایید آنچه به درستی کار می‌کند فقط حس خوبی نمی‌دهد، بلکه به افراد نشان می‌دهد برای موفقیت در نقش خود، چه کارهایی را باید ادامه دهند.

مؤثرتر کردن بازخورد با مدل BEST

در حالی که یک «تشکر» ساده خوب است، بازخورد مشخص در مورد اینکه چه چیزی خوب پیش رفت و چرا اهمیت داشت، بسیار قدرتمندتر است. ما مدل بازخورد BEST را برای کمک به رهبران جهت ارائه بازخورد مثبت و تأثیرگذار که رفتارهای سازنده را تقویت می‌کند، توسعه دادیم. BEST مخفف این کلمات است:

  • Behavioral (رفتاری): بر روی اقدام مشخص تمرکز کنید، نه فقط نتیجه.
  • Explicit (صریح): تأثیر آن اقدام را به وضوح بیان کنید.
  • Strengths-based (مبتنی بر نقاط قوت): آن رفتار را به یک نقطه قوت منحصربه‌فرد پیوند دهید.
  • Timely (به‌موقع): بازخورد را بلافاصله پس از وقوع رفتار ارائه دهید.

برای مثال: «جمال، آماده‌سازی تو برای ارائه به مشتری دیروز—به‌خصوص بخش تصویرسازی داده‌ها—پیام ما را واقعاً شفاف کرد. این کار قدرت تحلیلی تو را نشان داد و نقش کلیدی در موفقیت ما برای بستن قرارداد داشت.»

ارائه بازخورد به روش BEST تنها چند ثانیه طول می‌کشد، اما تأثیر آن می‌تواند چشمگیر باشد.

در حالی که رهبران باید عادت به ارائه مستقیم بازخورد مثبت به طور منظم را در خود پرورش دهند، تجربه مستقیم آنها از کار دیگران محدود است. به همین دلیل، ایجاد محیطی که در آن همکاران نیز به یکدیگر بازخورد مثبت می‌دهند، بسیار مهم است.

ایجاد فرهنگ قدردانی

ایجاد کانال‌هایی برای همکاران تا به یکدیگر بازخورد مثبت بدهند، می‌تواند مزایای بازخورد مثبت را در سراسر سازمان شما گسترش دهد.

چه یک کانال اسلک (Slack) برای تشویق‌ها باشد یا یک بخش ثابت در دستور جلسه تیم برای تشکر از یکدیگر، بازخورد همکاران هم روحیه و هم عملکرد را تقویت می‌کند. همچنین نشان داده شده است که قدردانی از سوی همکاران، روابط را مستحکم‌تر می‌کند—کسانی که در مداخلات مبتنی بر قدردانی شرکت می‌کنند، اغلب روابط نزدیک‌تر و مثبت‌تری را با یکدیگر گزارش می‌دهند. 

در HubSpot، یک پلتفرم فروش و بازاریابی، روش هوشمندانه‌ای برای ذخیره کردن بازخورد مثبت برای لحظاتی که بیشترین نیاز به آن را دارند، ابداع کرده‌اند. بسیاری از تیم‌ها روش ایجاد «شیشه‌های قدردانی» را توسعه داده‌اند. در ابتدای هر سال، همکاران یادداشت‌های کوتاه قدردانی برای یکدیگر می‌نویسند، آن‌ها را تا کرده و در شیشه‌ای روی میز آن همکار قرار می‌دهند. در هر زمانی از سال که آن شخص نیاز به انگیزه داشته باشد، می‌تواند یک یادداشت را بیرون بکشد تا قدرت بازخورد مثبت را تجربه کند.

این شیوه‌های روزمره—چه یک یادداشت تشکر باشد یا یک شیشه قدردانی—شاید کوچک به نظر برسند، اما در مجموع، بافت عاطفی یک محیط کار را شکل می‌دهند.

لحظاتی که اهمیت دارند

تقریباً نیمی از معنای کار به اقدامات و تصمیمات رهبران ما بستگی دارد. با الگو قرار دادن بازخورد مثبت و طراحی سیستم‌هایی برای قدردانی، رهبران می‌توانند لحظات معنادار و مستمری را خلق کنند که به تیم‌هایشان انرژی می‌بخشد. وقتی افراد باور داشته باشند که کارشان اهمیت دارد، اشتیاق و عملکرد به دنبال آن خواهد آمد.
✍️ وس آدامز و تامار مایلز
🌐 www.psychologytoday.com

 

مطالب تصادفی

مخاطبان خود را مجذوب خود کنید

مخاطبان خود را مجذوب خود کنید

مخاطبان خود را مجذوب خود کنید: چگونه آغازی مسحورکننده در سخنرانی خود ایجاد کنید. آغاز سخنرانی شما چیزی بیش از یک ...

چگونه دیگران را متقاعد کنیم

چگونه دیگران را متقاعد کنیم

آیا تا به حال خواسته‌اید یک مشتری جدید به دست آورید، یک عضو جدید برای باشگاه توست‌مسترز خود ثبت ...

سخنرانی برای موفقیت! چگونه مقدمه سخنرانی را قدرتمند کنیم؟

سخنرانی برای موفقیت! چگونه مقدمه سخنرانی را قدرتمند کنیم؟

کلید سخنرانی موفق دانستن شیوه شروع یک سخنرانی است. در اینجا نحوه نوشتن یک مقدمه قدرتمند را بررسی می‌کنیم. وقتی که ...

وای نه! من قرار است اولین ارزیابی خود را انجام دهم.

وای نه! من قرار است اولین ارزیابی خود را انجام دهم.

چگونه آماده شویم و به عنوان یک ارزیاب جدید به دنبال چه چیزی باشیم. نویسنده: بیل براون، تست مسترز برجسته دو کار ...

ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهیم بود!
ساعات 9 الی 20